2018-10-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilket parti driver frågan om marknadshyror sa du, vilket parti rekommenderade du mig att byta till? Försök samla dig nu.

SD, som du påstod dig ha bytt till, drev mycket intensivt frågan om marknadshyror i
slutet av valrörelsen. Var du inte ute på gator och torg och informerade dig ? Såg du
inte TV ? Det var flera debatter där i olika kanaler.

Kommer SDs aversion mot marknadshyror att få dig att ändra ditt röstande hädanefter ?
Eller påstod du bara något du inte menade den gången ?

Och när skall du bygga de äldreboenden som båda alliansen, SD och åldringarna anser
behövs ? Och skall de ha marknadshyror och/eller rekordhöga bostadsbidrag ? Och om
ditt parti inte vet, vad tycker du ?
Citera
2018-10-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Med marknadshyror får alla chansen till en HR på Avenyn.

Göteborgare ? Annars har jag för mig du rekommenderade BR i Rinkeby, nära den
nya mosken som ju snart lär komma.
Citera
2018-10-02, 14:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
SD, som du påstod dig ha bytt till, drev mycket intensivt frågan om marknadshyror i
slutet av valrörelsen. Var du inte ute på gator och torg och informerade dig ? Såg du
inte TV ? Det var flera debatter där i olika kanaler.

Kommer SDs aversion mot marknadshyror att få dig att ändra ditt röstande hädanefter ?
Eller påstod du bara något du inte menade den gången ?

Och när skall du bygga de äldreboenden som båda alliansen, SD och åldringarna anser
behövs ? Och skall de ha marknadshyror och/eller rekordhöga bostadsbidrag ? Och om
ditt parti inte vet, vad tycker du ?

Men du sa att jag borde byta parti eftersom SD inte drev marknadshyror som jag är för, hur står det till med dig? Ska jag byta från SD till SD?
Citera
2018-10-02, 14:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Men då får du väl acceptera billiga HR som inte finns då. Lite som att du föredrar oxfilé för 50 kr/kg som dock alltid är slut.
Nu är ju inte produktionskostnaden 50 kr för oxfilé, så jämförelsen haltar. Skulle man kunna köpa för det priset skulle det behövas kraftiga subventioner, och så är det inte.
Citera
2018-10-02, 14:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu är ju inte produktionskostnaden 50 kr för oxfilé, så jämförelsen haltar. Skulle man kunna köpa för det priset skulle det behövas kraftiga subventioner, och så är det inte.

Och du beklagar dig över att ingen bygger HR till det pris som du tycker är okej och därför blir det brist.
Citera
2018-10-02, 14:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om du är 21 år och fått ett bra jobb men inte byggt upp ett kapital så kan du inte köpa BR där du vill bo eller få en HR pga regleringen. Det är givetvis åt helvete.
Ja. De HR man har råd med är det kö på, och de HR man inte behöver köa för har man inte råd med.
Citera
2018-10-02, 14:57
Medlem
Citat:
Men du sa att jag borde byta parti eftersom SD inte drev marknadshyror som jag är för, hur står det till med dig? Ska jag byta från SD till SD?

Fråga de som betalar dig.

SD inte bara drev frågan, de drev den i motsatt riktning mot dig. Med stor energi. De kan
inte gå ifrån det här på ett bra tag nu.

Har du byggt några äldreboenden än ? Snart är 85åringarna här och de skall väl inte behöva
bo hemma hos dig eller hos sig ? Om du inte vill bygga för dem får du väl ta konsekvenserna.
Citera
2018-10-02, 14:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Och du beklagar dig över att ingen bygger HR till det pris som du tycker är okej och därför blir det brist.
Nej, jag försvara hyresregleringen. Eftersom marknadshyror skulle gör det dyrare att bo.
Men det är dyrt att bygga bostäder idag, så statliga subventioner vore naturligtvis en väg att gå. Eller en Allmännytta som bygger och hyr ut till självkostnadspris, utan vinstintresse.
Citera
2018-10-02, 15:04
Medlem
Citat:
Nej folk vill inte bo i oattraktiva områden för de summorna. Dessa lgh ligger ju som sagt knappast attraktivt. Stockholm har samma problem med HR i tex Barkarby som ligger på ett fält utan kommunikationer. Då bor man hellre i andra hand för liknande summor mer centralt eller kvar hos morsan etc. Priserna kommer så småningom sjunka i dessa omr om ingen vill hyra till dagens priser.

Med marknadshyror får alla chansen till en HR på Avenyn.

Jag syftar på lägenheter med utsikt över nordstan i gbg. Ingen förort eller långt från centrum. Folk vill ändå inte bo för 15k i hyra.
Citera
2018-10-02, 15:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Fråga de som betalar dig.

SD inte bara drev frågan, de drev den i motsatt riktning mot dig. Med stor energi. De kan
inte gå ifrån det här på ett bra tag nu.

Har du byggt några äldreboenden än ? Snart är 85åringarna här och de skall väl inte behöva
bo hemma hos dig eller hos sig ? Om du inte vill bygga för dem får du väl ta konsekvenserna.

Fortfarande inget svar på vilket parti du tycker jag borde byta till om jag vill ha marknadshyror, du är helt svarslös här.

Och varför ska jag bygga äldreboenden, saknar du totalt argument för det du häver ur dig?

Citat:
Nej, jag försvara hyresregleringen. Eftersom marknadshyror skulle gör det dyrare att bo.
Men det är dyrt att bygga bostäder idag, så statliga subventioner vore naturligtvis en väg att gå. Eller en Allmännytta som bygger och hyr ut till självkostnadspris, utan vinstintresse.

Det är ett tomt påstående att det blir dyrare att bo, du har inget seriöst belägg för det. Det enda det brukar refereras till är en partsinlaga från hyresgästföreningen men ni blundar för andra seriösa utredningar.

Och varför ska andra skattebetalare betala för att du ska bo billigt, du får väl betala för din konsumtion själv. Subventioner av detta slag driver alltid upp kostnaderna.
Citera
2018-10-02, 15:13
Medlem
Citat:
Skillnaden är att unga åtminstone har chansen att hyra bara de är produktiva och tjänar pengar. Nu har INGEN ungdom chans att hyra eftersom de måste vänta så länge att de inte längre är unga när de väl får hyra.

Unga har chansen idag. Man har ungdomsbostäder som bara vissa i ett visst åldersspann får söka.
Citera
2018-10-02, 15:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Varför ska vi 70% som inte bor i hyresrätt betala för din lyxkonsumtion av nya hyresrätter?

Vill du ha självkostnad är bostadsrätt det enda sättet att uppnå det.

Allmännyttan är och ska vara vinstdrivande ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in