Citat:
Jag är nästan beredd att hålla med dig. Kroppen är fortfarande kvar på RMV. Ingen är anhållen eller häktad. En person är skäligen misstänkt men inte frihetsberövad.
Jag börjar som sagt oroa mig, det känns liiiite tunt med svar från NFC. Okej, det har varit semestertider juni-juli samt dagar in i augusti, men nu har det snart gått 5 månader.
Bara det att kroppen fortfarande är kvar är för mig anmärkningsvärt - det verkar som man vill/försöker hitta spår mot en GM. Jag har tagit upp detta flera gånger tidigare i tråden.
På något sätt ter det som om FU riktat in sig på en specifik MT för att SEDAN leta spår/bevisning mot honom.
Jag ger detta max tre veckor - har man ingen häktad då. Ja, då blir det svårt. Det är vad jag tror
Jag börjar som sagt oroa mig, det känns liiiite tunt med svar från NFC. Okej, det har varit semestertider juni-juli samt dagar in i augusti, men nu har det snart gått 5 månader.
Bara det att kroppen fortfarande är kvar är för mig anmärkningsvärt - det verkar som man vill/försöker hitta spår mot en GM. Jag har tagit upp detta flera gånger tidigare i tråden.
På något sätt ter det som om FU riktat in sig på en specifik MT för att SEDAN leta spår/bevisning mot honom.
Jag ger detta max tre veckor - har man ingen häktad då. Ja, då blir det svårt. Det är vad jag tror
Betänk också att HADE häktningen av SD gått igenom sist så hade svaren från NFC gått mycket mycket fortare. Vet ej ordningen exakt, men prioriteringsordningen på hur snabbt de betar av prov för ett visst ärende hänger ju helt på hur ärendet prioriteras i förhållande till alla andra ärenden som står på tur. Det är ju inte så att de går i tidsmässig turordning utan jobbar ju efter hård prioritet beroende på faktorer i ärendet såsom:
- Brott mot barn har högsta prioritet och går som jag förstått det alltid först
- Är person under 21 år häktad för brottet får ärendet prioritet
- Ärenden där misstänkt suttit häktad lång tid får hoppa fram i kön så fort möjlighet ges
- TROR även sexualbrott såsom våldtäkt ofta får förtur
Allra allra sist i prioriteringen hamnar ALLTID ärenden där ingen misstänkt sitter häktad. Helt enkelt för att ingen person sitter inspärrad i väntan på resultaten från NFC. Eftersom SD försattes på fri fot sist, brottsoffret inte är ett barn, etc etc etc så kommer allt i detta ärende analyseras först efter typ varendaste mord och sexualbrott som skett i år har analyserats. Nya brott sker varje dag som direkt hamnar före detta fall, högre i prioriteringsordningen.
Hade bara SD tvingats förbli i häkte skulle resultaten varit tillbaka för längesen.