Fån Uffes möte med talmannen;
Citat:
STOCKHOLM (Direkt) "Jag kommer att göra allt jag kan för att bilda en alliansregering. Det här är inte slutet, det är inte ens början på slutet."
Det sade Ulf Kristersson, Moderaternas partiledare, efter tisdagens möte med talmannen Andreas Norlén.
"Vi har fortsatt mycket goda samtal i Alliansen. Vi är överens om att ge Sverige en regering, även om finns det skillnader om hur. Många förstår inte vidden av den gemensamma värderingsgrunden inom Alliansen", sade han och tillade att värderingsskillnaderna förmodligen är större inom Socialdemokraterna än mellan Allianspartierna.
Kristersson sade att Alliansen betyder "enormt mycket" för honom.
På frågan om han har fått uppdraget att bilda regering av talmannen svarade han att han inte har det.
Han sade liksom Löfven att det är ett låst läge i svensk politik, och detta har snarare förstärkts efter valet
"Uppgiften är att lösa en komplicerad situation, inte att ge upp", betonade Kristersson.
Han tycker att sittande statsminister Stefan Löfven har fel när han säger att de som röstade bort honom har ansvar att "tydliggöra" ett alternativ.
"Nej, han har fel. Så fungerar inte parlamentarismen. Ingen regering kommer att kunna bildas utan att en majoritet i riksdagen tolererar den. Det krävs inte en majoritet för att bilda regering, den måste tolereras", sade han.
Moderatledaren sade att han inte vet vad som behövs för att bryta upp de nuvarande låsningarna.
På en fråga hur han ser på förutsättningarna för en alliansregering tillsammans med Miljöpartiet svarade han att det fungerar på olika sätt i kommunerna och i Sveriges parlament.
"Min vilja att diskutera över blockgränserna utesluter inte på något sätt Miljöpartiet, men där är vi inte alls ännu", sade Ulf Kristersson.