Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Väldigt kul att serien är tillbaka!
Särskilt för den som var med på femtiotalet är den intressant. Konstiga hattar på tanterna, ja det stämmer, och "kanna" (gubbhatt) var obligatorisk.
Niandet, och rökandet inomhus, infälld spets på örngottet, bilarna, vänstertrafiken, Albylasken, allt sånt har teveteamet gjort väldigt bra.
Ibland blir det fel med småsaker, en servitris sa absolut inte "Absolut!" när hon fått en uppgift, utan hon sa antagligen "Javisst!" eller kanske "Ska ske!", eller "Genast!"
I den förra säsongen sa en jobbarkille "okej". Det sa man inte då!. Möjligen sa man det moderna och häftigt amerikanska "All right" (Ålrajt).
Skådespelarna är så bra.
Men jag undrar, vart tog äldste broderns homosexualitet vägen? Han hade ju bl a fotograferats kyssande (m.m.) unga män på bögklubb. Försvann hans i den tiden skandalösa läggning bara så där, putz weck?
Ja det är en bra serie helt klart som jag tror både unga och äldre gillar.
Mina föräldrar som är pensionärer ser sällan serier men gillar den här väldigt mycket, just för att det utspelar sig i en tid dom känner igen.
Just den äldste brodern är nog också den som väcker känslor i serien. Hur han är osmidig och girig medan han bär och pressas på sina "snedsteg". Och förmodligen kommer det nog att bli mer av hans sexualitet längre fram efter att han kommit på fötter igen med ny restaurang.
Visst fanns de så klart homosexuella även på den tiden men det känns lite onödig att 2 karaktärer ska vara det. Det ger liksom en osäkerhet i var serien vill gå. Blir den mer politisk eller blir det familjedramat som är det man vill spegla.
Första avsnittet i säsong 2 var bra och gav en öppen fortsättning vilket kändes riktigt bra.
Som vanligt tar de kanske ett par avsnitt innan man är helt inne och kan släppa de man inte helt mins från tidigare. Bäst är ju ofta att se sista avsnittet i förgående säsong igen innan man börjar på nästa men så blir det ju aldrig då man vill se fortsättningen direkt