2018-01-02, 15:44
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isblock
Lite märkligt är det allt att varannan person snackar göteborska i stockholm på 40- och 50 talet..
Eh nej, det är inte många som snackat göteborgska i serien, om ens någon.
Citera
2018-01-02, 20:16
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Men Gösta Ekman var mycket bättre som Palme i Hasse och Tages revy från 1976 än vad han var som spelade Palme i vår tid är nu serien.
Ja Gösta Ekman var bra som parodi på Palme, men hur såg Plame verkligen ut och hur lät han 1950?
Citera
2018-09-18, 18:31
Avslutad
Cyklade förbi Kungsträdgården nu i dagarna där det spelas in scener till Vår tid är nu. Fina bilar / polisbilar etc från 70-talet uppställda samt "hippietält" uppslagna, tydligen ska de skildra almstriden i säsong 3.

I vilket fall, är det fler än jag som såg den danska tv-serien "Krönikan"? Någon som vet hur mycket de svenska manusförfattarna sneglat på den tv-serien? Det är i stort sett samma grej fast i "Krönikan" återvänder sonen till sin familj under 40-talet efter att ha vistats i USA och vill övertyga familjen att styra om familjeföretaget från att tillverka och säja radioapparater till att tillverka och sälja tv-apparater som är framtiden enligt honom (till skillnad från sonen som återvänder i Vår tid är nu och börjar styra upp familjerestaurangen). Sen är det samma typer av familje-konflikter, kärlekshistorier, tragedier etc. Och "Krönikan" utspelas också i fonden av danmarks moderna historia från typ 1945 och framåt...
Citera
2018-09-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Cyklade förbi Kungsträdgården nu i dagarna där det spelas in scener till Vår tid är nu. Fina bilar / polisbilar etc från 70-talet uppställda samt "hippietält" uppslagna, tydligen ska de skildra almstriden i säsong 3.

I vilket fall, är det fler än jag som såg den danska tv-serien "Krönikan"? Någon som vet hur mycket de svenska manusförfattarna sneglat på den tv-serien? Det är i stort sett samma grej fast i "Krönikan" återvänder sonen till sin familj under 40-talet efter att ha vistats i USA och vill övertyga familjen att styra om familjeföretaget från att tillverka och säja radioapparater till att tillverka och sälja tv-apparater som är framtiden enligt honom (till skillnad från sonen som återvänder i Vår tid är nu och börjar styra upp familjerestaurangen). Sen är det samma typer av familje-konflikter, kärlekshistorier, tragedier etc. Och "Krönikan" utspelas också i fonden av danmarks moderna historia från typ 1945 och framåt...
Det stämmer det, de spelade in måndag till onsdag, almstriden 1971.
De fyra återstående avsnitten till säsong 3 spelas in under hösten här.
Citera
2018-10-01, 18:13
Medlem
rikastistorstans avatar
Första avsnittet släppt!

Som vanligt är det Gustaf som är kungen som bär serien. Hoppas han lyckas göra livet rejält surt för PK-Peter den här säsongen.
Citera
2018-10-01, 20:24
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Första avsnittet släppt!

Som vanligt är det Gustaf som är kungen som bär serien. Hoppas han lyckas göra livet rejält surt för PK-Peter den här säsongen.
Han är ju rätt svinig Gustaf
Citera
2018-10-01, 20:59
Medlem
Gustaf är ju verkligen den enda som kan betraktas som intressant i det här persongalleriet. Möjligen också Peters nya brutta. Resten är så otroligt platta, intetsägande och förutsägbara.

Härlig vändning i slutet, även om man kunde se det komma.
Citera
2018-10-01, 21:02
Medlem
Vem är farsa till Nina Löwander & co?
Citera
2018-10-01, 21:12
Medlem
Vi får alltså lite inblick i rivningsvågen genom att Maggan faktiskt bor i en kåk som ska rivas i Klarakvarteren. Uno är 15 år och har just fått höra att hans pappa söker honom. Uno är alltså i den åldersgruppen som revolterade 68(ja, ockuperade kårhuset då) och lär få en större roll ju äldre han blir.

Susanne Reuters karaktär tror jag kommer dö i slutet av denna säsong och så blir det cliffhanger när hennes andel i restaurangen ska delas upp. Peter Dalles karaktär kommer nog att försvinna han med. De två var med för att visa på lite tyngd i början och sen lär övriga karaktärer ta över

Det verkar som det hände en del mellan säsongsavslutningen och denna del som borde varit med i sista avsnittet förra omgången men som klipptes bort då jag inte kommer ihåg att jag sett Kalle sitta vid Ninas säng.

Om säsong 3 blir 70-tal och röd våg med Uno i en stor roll(säkert), blir då säsong 4 80-tal och Gustafs son som blivit vuxen och ska ta över restaurangen. Blir det en säsong 5 så blir det runt sekelskiftet och då är det full möjligt att Nina har den matriarkroll som hennes mor har idag.
Citera
2018-10-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vi får alltså lite inblick i rivningsvågen genom att Maggan faktiskt bor i en kåk som ska rivas i Klarakvarteren. Uno är 15 år och har just fått höra att hans pappa söker honom. Uno är alltså i den åldersgruppen som revolterade 68(ja, ockuperade kårhuset då) och lär få en större roll ju äldre han blir.

Susanne Reuters karaktär tror jag kommer dö i slutet av denna säsong och så blir det cliffhanger när hennes andel i restaurangen ska delas upp. Peter Dalles karaktär kommer nog att försvinna han med. De två var med för att visa på lite tyngd i början och sen lär övriga karaktärer ta över

Det verkar som det hände en del mellan säsongsavslutningen och denna del som borde varit med i sista avsnittet förra omgången men som klipptes bort då jag inte kommer ihåg att jag sett Kalle sitta vid Ninas säng.

Om säsong 3 blir 70-tal och röd våg med Uno i en stor roll(säkert), blir då säsong 4 80-tal och Gustafs son som blivit vuxen och ska ta över restaurangen. Blir det en säsong 5 så blir det runt sekelskiftet och då är det full möjligt att Nina har den matriarkroll som hennes mor har idag.
Du har klart hela manuset till år 2000 du :-)
Citera
2018-10-01, 22:04
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Jo det gjorde han i slutet av förra.
Citera
2018-10-01, 22:06
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Vem är farsa till Nina Löwander & co?

Han har bara nämnts nån gång i förbigående. Han är död, och som jag uppfattat det ska det nog vara ganska länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in