2018-05-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Är det verkligen så illa? Jag samlade också på black/death metal-plattor mellan 2003 och 2005 (både CD och vinyl), och de har nu legat i kartonger i massor av år. Har allehanda originalutgåvor med Burzum, Satyricon, Sorhin, Ofermod, Funeral Mist, Mayhem, Arckanum etc. Minns att dessa köptes och såldes flitigt på Tradera för en massa år sedan, men där hittar jag nu bara en handfull inplastade nyutgåvor som ingen lägger bud på. Har fysiska skivor verkligen hunnit bli så förlegat att inte ens rariteter har något värde längre?

Black och Death CD går fortfarande att sälja men det är inte samma priser som det en gång varit. Priserna på vinyl är å andra sidan skyhöga så du kompenserar säkert på det sättet. Dark Medieval Times, Transylvanian Hunger och vissa Burzumplattor går för över 5000;- styck. Deathcrush också men det känner du redan till säkert.

Men, helt ärligt, har man en gång köpt skivor med tanke på musiken och inte baserat på spekulation, eller samlarautism, så har man förhoppningsvis fått valuta för pengarna genom lyssningen. Att samla på grejer är korkat, oavsett format. I framtiden kommer dom som köper Blackplattor för 5 lax styck på vinyl också undra vad fan dom tänkte på när priserna är i källaren.
Senast redigerad av Chenille 2018-05-21 kl. 23:31.
Citera
2018-05-21, 23:50
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Black och Death CD går fortfarande att sälja men det är inte samma priser som det en gång varit. Priserna på vinyl är å andra sidan skyhöga så du kompenserar säkert på det sättet. Dark Medieval Times, Transylvanian Hunger och vissa Burzumplattor går för över 5000;- styck. Deathcrush också men det känner du redan till säkert.

Men, helt ärligt, har man en gång köpt skivor med tanke på musiken och inte baserat på spekulation, eller samlarautism, så har man förhoppningsvis fått valuta för pengarna genom lyssningen. Att samla på grejer är korkat, oavsett format. I framtiden kommer dom som köper Blackplattor för 5 lax styck på vinyl också undra vad fan dom tänkte på när priserna är i källaren.
Visst är det så, och på den tiden hade jag inte en tanke på att jag en dag skulle sälja allt. Det slog mig bara häromdagen när jag såg någon artikel om vinylens blygsamma återkomst, för jag kommer ändå aldrig att spela dessa skivor igen. Har ingen ens någon musikanläggning längre. Jag får hålla utkik ett tag på Tradera och eBay och se hur det artar sig.
Citera
2018-05-22, 00:01
Medlem
brianmolkos avatar
Det musiken kanske är så hård att folk inte längre hör att hörlurarna är trasiga, råkade gå sönder när det kom reklam eller en artikel mitt i en låt från en annan sajt..
Citera
2018-09-28, 01:36
Medlem
KungPuks avatar
Jag kör på cd hemma. Oftast brända till mp3 som jag kör i stereon. Vissa favoartister försöker jag att köpa på cd om det går. I bilen är det uteslutande usb som gäller. Vhs och kassettband ligger i fyra stora lådor på vinden. Har dock en dvd/vhs spelare som används fortfarande 2018.

Sorry om jsg gled ifrån tonic.
Citera
2018-09-28, 07:07
Medlem
Rebali179s avatar
Köpte en CD här om dagen Dream Theater - Live At Luna Park
Citera
2018-09-28, 08:22
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Jag köpte min sista CD-skiva för en sisådär 7 år sedan, har laddat ner och kopierat sedan dess. För mig är förpackningen ganska ointressant, det är bara ett medium för att distribuera musiken, det klarar Internet mycket bättre.

Ljudkvalitén på en fysisk CD är oftast betydligt bättre än en musikfil från internet. .flac filer kan vara bra men de filer som dräller omkring på olika internetsajter är oftast av betydligt sämre kvalitet.

Har inte kollat i vilken kvalitet spotify skickar ut sin musik men det lär inte vara av CD-kvalitet.

Hittar heller ingen information om deras musiks format eller kvalitet på de samplade filerna på deras hemsida. De tycks använda en egen "player" och eget format på låtarna, vilket torde ge en betydligt försämrad kvalitet jämfört med en original CD.
Senast redigerad av flaskborste 2018-09-28 kl. 08:26.
Citera
2018-09-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ljudkvalitén på en fysisk CD är oftast betydligt bättre än en musikfil från internet. .flac filer kan vara bra men de filer som dräller omkring på olika internetsajter är oftast av betydligt sämre kvalitet.

Har inte kollat i vilken kvalitet spotify skickar ut sin musik men det lär inte vara av CD-kvalitet.

Hittar heller ingen information om deras musiks format eller kvalitet på de samplade filerna på deras hemsida. De tycks använda en egen "player" och eget format på låtarna, vilket torde ge en betydligt försämrad kvalitet jämfört med en original CD.

Musiken på Spotify är komprimerad. Du får högre kvalitet om du betalar istället för att lyssna gratis.
Citera
2018-09-28, 09:57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Musiken på Spotify är komprimerad. Du får högre kvalitet om du betalar istället för att lyssna gratis.

Ja. Jag såg att max "kvalitet" på spotify är 320kbs vilket är betydligt sämre än en CD.
Citera
2018-09-28, 19:17
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ja. Jag såg att max "kvalitet" på spotify är 320kbs vilket är betydligt sämre än en CD.
Åfan, jag med mina igenvaxade öron har svårt att hitta någon skillnad på MP3 ner till typ 160 men det kanske beror på att jag bara lyssnar på överkomprimerad fjantmetal
Citera
2018-09-28, 19:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Åfan, jag med mina igenvaxade öron har svårt att hitta någon skillnad på MP3 ner till typ 160 men det kanske beror på att jag bara lyssnar på överkomprimerad fjantmetal

Det beror nog på vad man har för Hifi anläggning hemma och en del på vilken musik man lyssnar på.
till vardagslyssnande så duger nog 320kbs i ett par bra lurar. Men skall man dra på med en symfoni i hemma anläggningen för 50 000 så duger knapt CD.. då skall det vara studio kvalitets Vinyl för att komma till sin rätt.

Själv har jag inget speciellt märkvärdigt förutom mina högtalare (infinity) och en MC picup på vinylspelaren. MEN även ovana lyssnare kan höra skillnad mellan vinyl, CD och MP3 or på samma anläggning, så en viss marginell skillnad finns det.

Har man ex dåliga lurar eller högtalare så minskar skillnaden mellan olika ljudkällor då "slutet" inte kan framställa någon skillnad. Usla högtalare gör så att bra ljud låter illa då högtalarna/lurarna är den svagaste länken. Då spelar det inte så stor roll om ljudkällan är usel också.
Senast redigerad av flaskborste 2018-09-28 kl. 19:29.
Citera
2018-09-28, 19:37
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Det beror nog på vad man har för Hifi anläggning hemma och en del på vilken musik man lyssnar på.
till vardagslyssnande så duger nog 320kbs i ett par bra lurar. Men skall man dra på med en symfoni i hemma anläggningen för 50 000 så duger knapt CD.. då skall det vara studio kvalitets Vinyl för att komma till sin rätt.

Själv har jag inget speciellt märkvärdigt förutom mina högtalare (infinity) och en MC picup på vinylspelaren. MEN även ovana lyssnare kan höra skillnad mellan vinyl, CD och MP3 or på samma anläggning, så en viss marginell skillnad finns det.

Har man ex dåliga lurar eller högtalare så minskar skillnaden mellan olika ljudkällor då "slutet" inte kan framställa någon skillnad. Usla högtalare gör så att bra ljud låter illa då högtalarna/lurarna är den svagaste länken. Då spelar det inte så stor roll om ljudkällan är usel också.
Hehe, jag tror dig

En av mina bardomsvänner kan sådant här, så jag vet
Citera
2018-10-02, 03:02
Medlem
Jag köper enbart cdskivor. Är inte samma sak att lyssna på spotify.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in