Citat:
Ursprungligen postat av
avrogado
Åfan, jag med mina igenvaxade öron har svårt att hitta någon skillnad på MP3 ner till typ 160 men det kanske beror på att jag bara lyssnar på överkomprimerad fjantmetal

Det beror nog på vad man har för Hifi anläggning hemma och en del på vilken musik man lyssnar på.
till vardagslyssnande så duger nog 320kbs i ett par bra lurar. Men skall man dra på med en symfoni i hemma anläggningen för 50 000 så duger knapt CD.. då skall det vara studio kvalitets Vinyl för att komma till sin rätt.
Själv har jag inget speciellt märkvärdigt förutom mina högtalare (infinity) och en MC picup på vinylspelaren. MEN även ovana lyssnare kan höra skillnad mellan vinyl, CD och MP3 or på samma anläggning, så en viss marginell skillnad finns det.
Har man ex dåliga lurar eller högtalare så minskar skillnaden mellan olika ljudkällor då "slutet" inte kan framställa någon skillnad. Usla högtalare gör så att bra ljud låter illa då högtalarna/lurarna är den svagaste länken. Då spelar det inte så stor roll om ljudkällan är usel också.