2018-10-01, 04:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-10-01, 08:46
Medlem
Massajens avatar
Ett namn som varit upp tidigare: Eric Ambler. Litterärt spelar han och Simenon i en egen division.

Bland svenskar tycker jag den nye Pontus Ljunghill är mycket bra. Även Sjöwall Wahlöös serie är läsvärd. Aningen ojämna, men ingen är dålig. Särskilt Den skrattande polisen är en stark berättelse.
Citera
2018-10-01, 12:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Även Sjöwall Wahlöös serie är läsvärd. Aningen ojämna, men ingen är dålig. Särskilt Den skrattande polisen är en stark berättelse.

Läst samtliga förutom Terroristerna som jag aldrig orkade att slutföra, men utöver den håller samtliga romaner jämn och bra klass.
Citera
2018-10-01, 14:06
Medlem
Läste precis 13 lektioner i brott, en deckarantologi. Av Lillian och Karl Fredriksson.

Man får läsa en ganska bred blanding mellan de flesta stilar och genrer: pussel, slutna rum och hårdkokt, polisberättelser och psykologisk dramatik. Novellerna är skrivna av:
Agatha Christie, Michael Gilbert, Sue Grafton, Dashiell Hammett, Edward D. Hochs, Ian Rankin, Ruth Rendell, Steven Saylor och Georges Simenon, P.G. Wodehouse, G.K Chesterton, Carter Dickson och Robert Bloch.

Det fick mig även att tänka på att jag inte har läst klassiska deckare. Aldrig läst något av Agatha Christie exempelvis tidigare. Har bara läst mer moderna deckare. Så jag tänkte läsa fler verk av ovanstående (även om Ian Rankin räknas som mer modern). Tänkte även lägga till Edgar Allan Poe och Arthur Conan Doyle.

Fler gamla deckare som jag bör läsa?
Citera
2018-10-01, 14:24
Medlem
Läste nyligen Tretton vid bordet, en stilsäker Agatha Christie från det tidiga 30-talet där den excentriske, stormrike och ganska osympatiske Lord Edgware blir mördad med ett hugg i nacken varpå Scotland Yard och Hercule Poirot blir både samarbetspartners och konkurrenter. Historien har kanske inte någon större psykologisk trovärdighet men det är en galet underhållande bok med fantastisk dialog, ett persongalleri av mer eller mindre udda, pösiga eller arroganta engelsmän, oftast ur samhällets högre skikt, och dessutom en snyggt turnerad deckargåta ifall man accepterar de många märkliga sammanträffanden och dolda utflykter som nästan hör till genren av sådana här klassiska engelska pusseldeckare.
Citera
2018-10-01, 15:59
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Läste precis 13 lektioner i brott, en deckarantologi. Av Lillian och Karl Fredriksson.

Man får läsa en ganska bred blanding mellan de flesta stilar och genrer: pussel, slutna rum och hårdkokt, polisberättelser och psykologisk dramatik. Novellerna är skrivna av:
Agatha Christie, Michael Gilbert, Sue Grafton, Dashiell Hammett, Edward D. Hochs, Ian Rankin, Ruth Rendell, Steven Saylor och Georges Simenon, P.G. Wodehouse, G.K Chesterton, Carter Dickson och Robert Bloch.

Det fick mig även att tänka på att jag inte har läst klassiska deckare. Aldrig läst något av Agatha Christie exempelvis tidigare. Har bara läst mer moderna deckare. Så jag tänkte läsa fler verk av ovanstående (även om Ian Rankin räknas som mer modern). Tänkte även lägga till Edgar Allan Poe och Arthur Conan Doyle.

Fler gamla deckare som jag bör läsa?
Doyles En studie i rött vill jag rekommendera. Av novellerna är dom tidigare att föredra. I slutet blev författaren lite trött på Holmes, och det kanske märks.

Om du gillar intellektuella utmaningar så kan jag tipsa om Chesterton,
Citera
2018-10-01, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ramdur
Tipsar att gå lite "old school"

Kolla in Robert Ludlum, skrev bla "The Bourne Identity"
David Morell, skrev "First Blood" aka Rambo, läs "Rosens Broderskap" och efterföljande.

Robert Ludlum, Bourne böckerna har jag läst för länge sedan. Svårt att välja nån bra bok, Försökte mig på Stephen King, IT, Needfull things. men ingen av böckerna fastnade jag för riktigt, läste väl kanske inte tillräckligt.
Citera
2018-10-01, 21:21
Avslutad
Valfri av Lee child kan rekommenderas
Citera
2018-10-01, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

Har läst flera av hans böcker om Reacher dock på Svenska. Bästa är nog Hetta.
Citera
2018-10-01, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Har läst flera av hans böcker om Reacher dock på Svenska. Bästa är nog Hetta.

Nog läst 6-8 st. Han måste vara uppe i ett 20-tal nu. Gillar dem riktigt mkt. Svårt och säga favoriten
Citera
2018-10-02, 13:13
Medlem
Rakiis avatar
På tal om Jack Reacher så har jag väl också läst en 8-10 stycken men tröttnade ganska omgående, och inte läst någon av de nyaste böckerna, var väl något år sedan sist som jag läste den som just då var på tapeten. Vill minnas att den hette Fienden som är min favorit av de jag läst, mest för att det är vad jag minns Reachers originstory, är svag för dylika historier.
Citera
2018-10-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero

Har bara läst Livvakten (Without Fail), men den är riktigt bra. Tät, övertygande och med en vinterbitet hårdkokt stämning och en stil som passar perfekt för denna story. Greppet påminner litet om Schakalen - spåra upp och stoppa en politisk attentator som inte har agerat än - men till skillnad från Forsythe lämnar Child yrkesmördarens perspektiv dolt under större delen av boken: vi ser vad han/de gjort utav förberedelser endast i den mån Reacher och hans kvinnliga kompanjon lyckas spåra upp det. Ändå förblir spänningen obruten. En mycket bra deckare, jag har rekommenderat den till flera jag känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in