Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-02, 17:00
  #337
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Jack Reacher så har jag väl också läst en 8-10 stycken men tröttnade ganska omgående, och inte läst någon av de nyaste böckerna, var väl något år sedan sist som jag läste den som just då var på tapeten. Vill minnas att den hette Fienden som är min favorit av de jag läst, mest för att det är vad jag minns Reachers originstory, är svag för dylika historier.

Har du läst en har du läst alla i princip. Helt ok tidsfördriv på en resa eller dylikt men lämnar absolut inga bestående reflektioner
Citera
2018-10-05, 15:29
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Doyles En studie i rött vill jag rekommendera. Av novellerna är dom tidigare att föredra. I slutet blev författaren lite trött på Holmes, och det kanske märks.

Om du gillar intellektuella utmaningar så kan jag tipsa om Chesterton,

På vilket sätt anser du att Chesterton är en intellektuell utmaning? Har bara läst Miraklet på Nymånegatan, och det var en av de noveller som jag ogillade mest i den samlingen. Skulle snarare kalla den novellen för 'annorlunda', åtminstone jämfört med annat som jag har läst i genren. Knappast en en intellektuell utmaning, men visst, den kan nog uppfattas så om jag jämför den med med vissa pusseldeckare som är lätta att klura ut redan i ett tidigt stadium.

Tänkte ändå ge Chesterton en chans, för även om jag ogillade den novellen, så kanske han har skrivit annat som jag kan uppskatta.
Citera
2018-10-05, 16:05
  #339
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Valfri av Lee child kan rekommenderas
Nej, fy tusan. Läste en bok av honom och det gör jag aldrig om. Trist språk med stendöda beskrivningar och schablonmässiga figurer, och så en löjlig "cliffhanger" i slutet på så gott som varje kapitel.
Litteraturens svar på en Big Mac, ungefär.
Citera
2018-10-05, 17:44
  #340
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
På vilket sätt anser du att Chesterton är en intellektuell utmaning? Har bara läst Miraklet på Nymånegatan, och det var en av de noveller som jag ogillade mest i den samlingen. Skulle snarare kalla den novellen för 'annorlunda', åtminstone jämfört med annat som jag har läst i genren. Knappast en en intellektuell utmaning, men visst, den kan nog uppfattas så om jag jämför den med med vissa pusseldeckare som är lätta att klura ut redan i ett tidigt stadium.

Tänkte ändå ge Chesterton en chans, för även om jag ogillade den novellen, så kanske han har skrivit annat som jag kan uppskatta.
Chesterton tar upp typiskt krångliga problem som det slutna rummets gåta. Men ibland skruvar han upp problemet ytterligare ett par varv (det försvunna rummet, t ex). Och lösningen framstår sällan som enkel. Sedan kan man ta intryck av stämningen i berättelserna och de tidsfärgade miljöskildringarna. Där är dock smaken naturligtvis olika och jag har inte fängslats lika mycket tidigare när jag läste Chesterton. Kan rekommendera Bruden i Newgate. Mannen som var Torsdag har jag inte läst, men hört mycket gott om.
Citera
2018-10-05, 20:26
  #341
Medlem
Nya J.K. Rowling aka Robert Galbraith var en höjdare.
Citera
2018-11-27, 14:02
  #342
Medlem
Mulla Krekars avatar
Söker svenska deckare som finns tillgänglig som ljudbok (kan inte koncentrera mig på att läsa). Har nyss lyssnat igenom Stefan Anhem;
-Offer utan ansikte
-Den nionde graven
-Arton grader minus
-Motiv X

Tyckte de var jättebra, o roligt att de utspelar sig i typ Helsingborg, i trakten där man själv bor. Försöker få tag i ljudböcker av Willy Josefsson, som utspelar sig här i Ängelholm. Men även andra svenska polisdeckare är av intresse!
Citera
2018-11-28, 22:10
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Även Sjöwall Wahlöös serie är läsvärd. Aningen ojämna, men ingen är dålig. Särskilt Den skrattande polisen är en stark berättelse.

Sjöwall/Wahlöö var inte direkt dåliga, nej, men som sagt hyfsat ojämna. Deras böcker är dock framförallt ett erbarmligt vältrande i gråmarxistiska plattityder. Motsvarigheten på högerkanten skulle väl vara om Fredrik Segerfeldt/Johan Norberg började skriva deckare istället för politisk fantasy.
Citera
2018-11-28, 23:18
  #344
Medlem
PsychoChillers avatar
Hur viktig är The Reflecting Eye att läsa när vi snackar John Connolly? Deckarförfattare återanvänder ju gärna trauman, mördare och diverse och just den boken fick jag inte tag på i senaste beställningen.
Citera
2018-11-29, 01:51
  #345
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Hur viktig är The Reflecting Eye att läsa när vi snackar John Connolly? Deckarförfattare återanvänder ju gärna trauman, mördare och diverse och just den boken fick jag inte tag på i senaste beställningen.

Kan inte vara obligatorisk då den inte anges som "riktig" Charlie Parker bok utan en novell i novellsamlingen Nocturnes. Vore lite intressant dock att få veta om den handlar om The Collector. Måste väl plöja även den i nåt skede, serien är ju så jävla bra.
Citera
2018-12-22, 23:06
  #346
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har lästa ca halva första boken nu och jag gillar den, och då speciellt hur författaren beskriver hur det var att växa upp på Isle of Lewis på 70-talet med havsfågeljakt och annat. Bra grejer!
köpte alla 3 delar till min man i julklapp 20/12 då vi seglat i scotland tidigare och han fortsatte t Hebriderna o Lewis. Skall bli spännande, tror han blir mkt nöjd!! Hittade detta gm denna sida! Blev glad o överraskad av tipset. Kanonrätt! Tack 👍
Citera
2018-12-22, 23:27
  #347
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
köpte alla 3 delar till min man i julklapp 20/12 då vi seglat i scotland tidigare och han fortsatte t Hebriderna o Lewis. Skall bli spännande, tror han blir mkt nöjd!! Hittade detta gm denna sida! Blev glad o överraskad av tipset. Kanonrätt! Tack 👍

Har du seglat där? Ge gärna PM på rutt!!
Citera
2019-01-01, 08:27
  #348
Medlem
En udda deckare jag gillade är 1793 av Niklas Natt och Dag. Författarens mörka Stockholm med bedrägliga gränder och sin beskrivning av den vanliga människans öde är hemskt. Själva intrigen är väldigt unik och har man ett intresse av deckare är den här boken ett måste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback