2018-09-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vem har sagt att det första vittnet är en kvinna? Naturligtvis är det två olika vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Att gå sträckan från Lenas hus till FP tar 1-2 minuter. På den vänstra sidan vätter inga fönster ut mot vägen. På den högra sidan ligger 4 villor som har fönster mot vägen.
Min uppfattning är att ”hör-vittnet” och tanten är två olika vittnen.
Detta här ihop med MV:s ihopblandning med att avspärrningar utökades för att ett vittne sett någon vänta utanför LW. Det initiala var att det var blodspår.

Sannolikheten att två stycken vittnen ser/hör en man/kvinna från sin fastighet är försvinnande liten.
Om det är ett hörvittne som tittar ut och ser någon så förklarar det mesta av ihop blandningen.

Självklart ska radhusen på vänster sida räknas in, 3st och kanske båda lägenheterna bredvid varandra. så det är 10st bostäder som kan vara aktuella, max.

Om någon såg SD skulle vi inte sitta här.

Men sakfrågan är att ett par gått längs gatan och med en samtalston som inte är ett par som går, ger lite dimensioner och tankar på händelseförloppet. Betänk att LW lämnade allt och dörren öppen.
Citera
2018-09-30, 23:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Detta här ihop med MV:s ihopblandning med att avspärrningar utökades för att ett vittne sett någon vänta utanför LW. Det initiala var att det var blodspår.

Sannolikheten att två stycken vittnen ser/hör en man/kvinna från sin fastighet är försvinnande liten.
Om det är ett hörvittne som tittar ut och ser någon så förklarar det mesta av ihop blandningen.

Självklart ska radhusen på vänster sida räknas in, 3st och kanske båda lägenheterna bredvid varandra. så det är 10st bostäder som kan vara aktuella, max.

Om någon såg SD skulle vi inte sitta här.

Men sakfrågan är att ett par gått längs gatan och med en samtalston som inte är ett par som går, ger lite dimensioner och tankar på händelseförloppet. Betänk att LW lämnade allt och dörren öppen.

Det behöver det inte vara om de var högljudda.
Inte helt osannolikt med tanke på vad som hände sedan...
Citera
2018-10-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det inte så att du var där en gång och gick längs vägen?

Funderar lite på om man inte kan ha uppsikt från radhuslägenheterna som ligger nära LWs bostad och även de som bor i längan nedanför, särskilt om man har sovrumsfönster på övervåningen.

Tänker att även en del villor som ligger strax innanför gatuvillorna skulle kunna ha viss uppsikt över Byalagsgatan om inte huskroppar och växter/träd skymmer.

Ett exempel på hur man skulle kunna se till LWs bostad (vet inte om det går att se i verkligheten, bara i teorin):

Det troligast är ändå vittnena bor i ett av de hus/villor som ligger närmast Byalagsgatan eller Rättarevägen.

Jag tror som du, det är två olika vittnen.
Hoppas, hoppas!
Precis så tänkte jag när jag använde olika kartverktyg. Från övervåningarna, där de flesta väl har sina sovrum bör man ha god utsikt. De som bor på adressen Byala*gs* 3 kan säkert också höra och se en del i närheten av FP om de t ex sitter på sin uteplats eller så.
Citera
2018-10-01, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det här är ju helt och hållet din egen tolkning, din egen teori. Du få r det att låta som att det är ett faktum när du skriver "som jag har förstått det". Väldigt skickligt sätt att snurra runt med olika uppgifter för att tills sist få det att passa in snyggt och som fakta i din egen teori
Jag vill på inget sätt ta åt mig äran av att ha lagt fram en teori som passar in bra in med de faktaomständigheter vi känner till, men det är möjligt att jag har lyckats uttrycka mig tydligare än de andra. Om du läser de inlägg jag citerar så ser du att det alltså är 'Snor-Johan' och 'Moralensväktare' som uppmärksammar oss på att de här uppgifterna tycks härröra från ett och samma vittne.

Citat:
Att SD setts och hörts på platsen/i området, varifrån har du fått de uppgifterna?
Det här har redan diskuterats flera varv nu. Det är allmänt känt att användare här i tråden har källor som menar att ett vittne har sett SD. Om det här sedan stämmer eller inte har jag ingen möjlighet att avgöra.

Citat:
Du skulle kunna ha rätt. Det vet vi ännu inte. MV kan ha fått information om denna kvinna på något sätt och informationen har på "vägen" blivit "på ett ungefär" överensstämmande.
Ja, här kan du nog vara inne på rätt spår. Antar att du syftar på "viskleken".
Senast redigerad av Draifos 2018-10-01 kl. 00:46.
Citera
2018-10-01, 00:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Var det inte så att du var där en gång och gick längs vägen?

Funderar lite på om man inte kan ha uppsikt från radhuslägenheterna som ligger nära LWs bostad och även de som bor i längan nedanför, särskilt om man har sovrumsfönster på övervåningen.

Tänker att även en del villor som ligger strax innanför gatuvillorna skulle kunna ha viss uppsikt över Byalagsgatan om inte huskroppar och växter/träd skymmer.

Ett exempel på hur man skulle kunna se till LWs bostad (vet inte om det går att se i verkligheten, bara i teorin):

https://kartor.eniro.se/?c=59.290225,15.186163&z=17&d={%22l%22:[[59.28946,15.183256,59.289455,15.184575,null,0],[59.289334,15.183824,59.289444,15.184586,null,0],[59.289225,15.18435,59.289466,15.184597,59.289093,1 5.184929,null,0],[59.289471,15.184565,59.288984,15.185455,null,0],[59.289488,15.184618,59.289307,15.185509,null,0],[59.289499,15.184608,59.289597,15.18464,null,0],[59.289685,15.183599,59.289488,15.184597,null,0],[59.289482,15.184543,59.288715,15.18465,null,0],[59.289411,15.184489,59.288474,15.184414,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

https://www.google.com/maps/@59.2885505,15.183952,88a,35y,42.55h,45.03t/data=!3m1!1e3

Det troligast är ändå vittnena bor i ett av de hus/villor som ligger närmast Byalagsgatan eller Rättarevägen.

Jag tror som du, det är två olika vittnen.
Hoppas, hoppas!

Det stämmer att jag varit på platsen och gått från LW till FP.

Villorna som ligger bakom villorna på Byalagsgatan bedömmer jag ha rätt så skymd sikt. Radhuslägenheterna som ligger närmast vägen kan ha sikt från övervåningen, det stämmer faktiskt. Jag var inte så uppmärksam på de fönster som inte vetter direkt mot gatan. Kanske får jag ta en ny löprunda till området och reka?
Citera
2018-10-01, 00:45
Medlem
Mordet i Förlösa dök upp i diskussion på jobbet och bla pratade vi om pojkvännen som blev förtjust i en kvinna i Missing People och senare berättade om mordet medan hon spelade in det med sin mobil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hon-loste-ett-mord

En udda teori slog mig: spanar HD egentligen på SD? Jag letar mer rimliga förklaringar än att vara så daft att hon vill fortsätta det sk äktenskapet. 😉
Senast redigerad av Smultr0n 2018-10-01 kl. 00:46. Anledning: Stavfel
Citera
2018-10-01, 01:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Mordet i Förlösa dök upp i diskussion på jobbet och bla pratade vi om pojkvännen som blev förtjust i en kvinna i Missing People och senare berättade om mordet medan hon spelade in det med sin mobil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hon-loste-ett-mord

En udda teori slog mig: spanar HD egentligen på SD? Jag letar mer rimliga förklaringar än att vara så daft att hon vill fortsätta det sk äktenskapet. 😉
Det där är väl ändå en ganska långsökt konspirationsteori. En mer realistisk teori är väl att HD nu känner till exakt vad Åsa Hidings påstådda misstankar grundade sig på, och att HD (precis som oss som saknar lokal förankring) inser att allt det här var rent nonsens.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-01 kl. 01:26.
Citera
2018-10-01, 01:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Från SDs geocachlogg:
05 Sep 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b6aa4205-8d8b-4eb4-b573-cb9b6a5a4731_l.jpg

"Morning coffee by the beach in Bremen. It's just not possible to explain to mugglers all the things we get to experience! We never watch travel programs on TV, we live instead!"

Kul för er.
Det är inte alla som får göra det...

Hur länge ska den här tomten få springa
omkring i frihet och leka och håna LW?
Senast redigerad av gloriouslife 2018-10-01 kl. 02:29.
Citera
2018-10-01, 01:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Från SDs geocachlogg:

04 Sep 18
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b52c792b-4173-4394-91cb-010f3c19ee17_l.jpg

"Have-a-nice-trip-coffee at the university in Örebro."

Fortfarande bästa vänner?
Citera
2018-10-01, 01:45
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Finns det några instruktioner man kan få läsa på innan man ger sig in i tråden?
Var går gränsen mellan att påstå saker och få skäll för det eller att undra om saker och också få bassning?
För någon dag sedan framkom klagomål på att tråden höll på att tystna, nu kommer klagomål på att användare tvingas(?) läsa irrelevanta inlägg.
Till slut får vi väl göra som Oscar Wilde som tog med sig sin dagbok för att ha något intressant att läsa på tåget.

Äsch, det finns många mindre saker som har ältats betydligt mer än avspärrningarna. Vad jag vet har totalt 4 platser spärrats av; LWs hus, SDs hus, fyndets plats och fyndplats. SDs hus blev avspärrat en snabbis första veckan runt tiden när man pingade mobilen. Och om jag minns rätt spärrades det sedan av igen när han häktades.
Citera
2018-10-01, 07:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Finns det några instruktioner man kan få läsa på innan man ger sig in i tråden?
Var går gränsen mellan att påstå saker och få skäll för det eller att undra om saker och också få bassning?
För någon dag sedan framkom klagomål på att tråden höll på att tystna, nu kommer klagomål på att användare tvingas(?) läsa irrelevanta inlägg.
Till slut får vi väl göra som Oscar Wilde som tog med sig sin dagbok för att ha något intressant att läsa på tåget.

Du är välkommen till tråden wishfulthinking.

Honan6 har gjort utmärkta sammanställningar. Det har inte framkommit så mycket mer än detta vad tiden lidit.

Länkar till sammanfattningar i fallet Lena Wesström

Del 1: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 2: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 3: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Del 4 - Manliga vänner förutom SD: http://www.flashback.org/sp64763755 Kontaktinformation till de olika myndigheterna http://www.flashback.org/sp64927660
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-01 kl. 07:54.
Citera
2018-10-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite märklig tråd det här med alla dessa teorier och antaganden men ingen verkar se det uppenbara, det är ett "cold case" vi har framför oss, fallet kallnade när åklagaren inte lyckades med att få till "sannolika skäl" vid förhandling nummer två, så illa är det.

Jag äter gärna upp mina ord för är det något jag tycker verkligen illa om är det olösta mord men det här fallet ser tyvärr ut att hamna i den kategorin.

Åklagaren lägger fortfarande pussel och bitarna passar inte in i den bild hon vill bygga, den gamla damens vittnesmål räddade inte fallet och NFC har förmodligen tömt ut sina möjligheter att få ordning på torpet.

Nja, en å annan kanske har funderat åt det hållet

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Så långt ok.
Men sen så åkte skiten in i fläkten, Hiding fick på näbbet två gånger på raken av TR,
knappast så briljant precis som du skriver.

Att hon skulle gå till TR andra gången i ren avsikt att förlora, som
någon/några tycks tro är rena rama tramset, sanningen är att dom inte hade så det
nådde upp till sannolika skäl.

Sedan misstror jag polis/åklagare när man påstår att man sökt "brett", jag tror
att man gick all in på SD omgående, undrar varför
Tips från någon som anses trovärdig men som sannolikt borde vara prio1.

SDs och LWs historik, det gamla bil å bullbråket, så klart.

Min teori om det bråket är att SD ville göra slut med LW å satsa på sin familj.
Det va nog inte vidare populärt, skulle det göras slut så skulle LW själv stå för det hela.

I värsta fall så ser det fortfarande ut så här om ett halvår några inbitna
optimister pustar fram, NFC har mycket att göra, långa köer.
Till påsk sitter han på sannolika skäl, sen är det rena rama motorvägen till åtal å TR.

Hoppas jag har helt fel där.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in