2018-09-30, 19:33
Medlem
Hej!

Jag joggade i skogen idag och ramlade. Jag fick lite jord i såret som jag tog bort av det värsta. Lite blev kvar och därefter bestämde jag mig för att spraya handsprit på såret och la plåster.

Jag är lite oroad hur allvarligt det är eller om jag skall försöka fortsätta få bort exakt alltihopa.

Tack för svar!
Citera
2018-09-30, 19:42
Medlem
John-Pauls avatar
Rengör sår så gott det går och håll det rent så slipper du vara orolig.
Citera
2018-09-30, 19:47
Medlem
oldtimedrunks avatar
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...vsfarliga-igen

"Det dröjde till början av 1940-talet, under brinnande världskrig, innan upptäckten av det bakteriedödande möglet blev till medicin – penicillinet.

– Det var en revolution. Plötsligt gick sjukdomar som varit dödliga, som blodförgiftning (sepsis), svår lunginflammation och sårinfektioner att behandla, säger Otto Cars, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala Universitet."
Citera
2018-09-30, 20:24
Medlem
Sårskorpan tar hand om smuts. Alla gånger man mekat bil och varit helt ingrodd med skit och inte kunnat tvätta sig ordentligt pga öppna sår och jag har aldrig åkt på någon infektion, sårskorpan blir svart och ramlar av, sen är det rent.
Citera
2018-09-30, 20:33
Medlem
4yoonlys avatar
Som någon ovan sade så oftast efter så många miljoner år har kroppen ett ganska bra försvar. Men det finns en otroligt outnyttjat och enkel lösning (som få om något kan överleva) vid ytliga sår som kan bli infekterade... och det är salt. Något vi alla har hemma...
Citera
2018-09-30, 20:33
Medlem
kraftfoders avatar
Man ska alltid tvätta sår, speciellt noga är det om man fått jord i det som TS. Sedan finns det stelkrampssporer i jord, vilket är problematiskt om man inte har blivit vaccinerad mot stelkramp.

Struntar man i såret, kan det bli komplikationer som infektion, var, blodförgiftning och stelkramp som jag redan nämnt.
Citera
2018-09-30, 20:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Sårskorpan tar hand om smuts. Alla gånger man mekat bil och varit helt ingrodd med skit och inte kunnat tvätta sig ordentligt pga öppna sår och jag har aldrig åkt på någon infektion, sårskorpan blir svart och ramlar av, sen är det rent.
Samma här. När jag klantat och fått grus jord färg olja bensin och allt möjligt bös i såren och klarat mej, än så länge. Man kanske byggt upp ett försvar i kroppen under alla år? Man hör ju folk som får blodförgiftning så fort dom skär sej på något
Citera
2018-09-30, 20:54
Medlem
Just jord innehåller bakterier som är jävligt omysiga att få i sår. Förmodligen är det lugnt, men testa att ringa 1177 och säg att du har skurit dig. Skulle inte bli förvånad om en av de första frågor du får är om du har hållit på med blommor eller liknande.

Så ring 1177 och hör vad de säger.
Citera
2018-09-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Samma här. När jag klantat och fått grus jord färg olja bensin och allt möjligt bös i såren och klarat mej, än så länge. Man kanske byggt upp ett försvar i kroppen under alla år? Man hör ju folk som får blodförgiftning så fort dom skär sej på något
Färg, olja och bensin är visserligen inte nyttigt alls, men det är i grus och jord du hittar farliga bakterier.
Citera
2018-09-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Färg, olja och bensin är visserligen inte nyttigt alls, men det är i grus och jord du hittar farliga bakterier.
Njae--Stelkramps bakterier kan inte föröka sig i syrerik miljö ,så vid ytliga ( icke "stickande djupa sår ) så är risken minimal för stelkramp (Tetanus)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in