2018-09-29, 18:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Nej, klimatforskningen är långt ifrån en perfekt vetenskap. Vi har inte ens en sammanhängande förståelse av alla parametrar som styr klimatet. Därav bör man förhålla sig med stor skepsis till alla förutsägelser om framtida klimat och konsekvenserna av det.
Åter visar du dåligt omdöme och bristande insikt. Och tydligen måste jag påpeka att klimatforskarna har haft rätt i sina projektioner. Värmen fortsätter öka, havsnivån fortsätter stiga, extremvädren fortsätter öka.

Vilken vetenskap är perfekt? Finns det någon, finns det överhuvudtaget kriterier på perfekt vetenskap? Du verkar jämställa det med full förståelse av det vetenskapliga området i fråga. Men det är ju en annan sak.

Vet du t ex att vetenskapen inte har utforskat människokroppen fullt ut än? Det pågår en massa processer inom oss, som man ännu inte kan förklara. Om du är logisk och rättvis, så får du allt döma ut den vetenskapen också!
Senast redigerad av humanlife 2018-09-29 kl. 19:05.
Citera
2018-09-29, 19:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Nej, klimatforskningen är långt ifrån en perfekt vetenskap. Vi har inte ens en sammanhängande förståelse av alla parametrar som styr klimatet. Därav bör man förhålla sig med stor skepsis till alla förutsägelser om framtida klimat och konsekvenserna av det.

De två:
– Klimatet och hur det förändras.
– Vilka konsekvenser ett förändrat klimat får.

är skilda saker även om dom kopplar till varandra.
Hittills har klimatförändringen fått en hel del fokus, men konsekvensanalysen är ofullständig för att inte säga bristfällig.
Insikt om detta har dock satt mer fokus på konsekvensanalysen.
Inte minst av IPCC, men här är ett annat exempel, från NOAA, som jag tror att du och många andra uppskattar:

https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/

Global Warming and Hurricanes

Några korta utdrag från artikeln:

Our main conclusions are:
– Sea level rise
– Tropical cyclone rainfall rates will likely increase
– Tropical cyclone intensities globally will likely increase
– The global proportion of tropical cyclones that reach very intense (Category 4 and 5) levels will likely increase
– In terms of detection and attribution, much less is known about hurricane/tropical cyclone activity changes, compared to global temperature

Artikeln publicerades/reviderades senast 2018-09-20

Citera
2018-09-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ditt problem verkar vara att du inte förstår forskningen överhuvudtaget. Just detta att man INTE uttalar sig tvärsäkert om en massa saker, inte gör prognoser utan projektioner tyder på ett mycket moget förhållningssätt.
Du missar poängen som jag påpekat åtskilliga gånger för arbetet. IPCC gör olika scenarier baserat på olika storlek på utsläppen. Även om klimatvetenskapen vore perfekt skulle det bara kunna ge oss ett svar för vad som händer vid en viss mängd utsläpp, och poängen med IPCC:s rapporter är just att ge beslutsunderlag för att bedöma hur mycket vi måste minska dessa.
Citera
2018-09-29, 19:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Åter visar du dåligt omdöme och bristande insikt. Och tydligen måste jag påpeka att klimatforskarna har haft rätt i sina projektioner. Värmen fortsätter öka, havsnivån fortsätter stiga, extremvädren fortsätter öka.

Vilken vetenskap är perfekt? Finns det någon, finns det överhuvudtaget kriterier på perfekt vetenskap? Du verkar jämställa det med full förståelse av det vetenskapliga området i fråga. Men det är ju en annan sak.

Vet du t ex att vetenskapen inte har utforskat människokroppen fullt ut än? Det pågår en massa processer inom oss, som man ännu inte kan förklara. Om du är logisk och rättvis, så får du allt döma ut den vetenskapen också!

Perfekt kunskap
Här vill jag citera två av mina förebilder bland utsagor. De två utsagorna hänger samman och är inte motstridiga, även om man kanske kan få det intrycket vid första betraktelsen.

"Kom alltid ihåg att vi är begränsade, som av en mur, av den kunskap som vi har. Utanför muren finns all den kunskap som vi inte har."

"Vi måste alltid utgå från den kunskap som vi har och utnyttja den på bästa möjliga sätt."

Som "delvis matematiker" vill jag också citera några matematiker som ägnar sig åt abstrakt algebra.
"Som vetenskap är det (den abstrakta algebran) den vackraste, därför att den är, eller i varje fall strävar efter att vara, perfekt."

Jag hoppas att det är en skönhet som alla kan uppskatta...

Här skildras visserligen algebrans skönhet, men det kanske kan tjäna som illustration av hur fascinationen för abstrakt algebra kan uppstå och växa.
https://www.youtube.com/watch?v=8CX-Q0gtSp8

Kan man gradera vetenskaper efter "korrekthet"?
Som naturvetare vill jag ogärna ge mig in på det. Det kan ju vara frestande att säga att det jag håller på med är mer exakt än vad många andra håller på med. Jag föredrar att se det som att olika vetenskaper måste ses utifrån sina olika förutsättningar. Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik spänner över alla vetenskaper. Jag inser samtidigt att jag inte skulle vara rätt person att förklara hur det ska tillämpas inom t.ex. etnologi eller genusvetenskap. Den kompetensen har jag inte, så det måste någon annan göra.

Hur tillämpar man detta på klimatförändring och klimatlära?
Även om det handlar om fysik så är många av sammanhangen så komplexa att det ofta är svårt att presentera exakta resultat. Intressant nog gäller detta i mycket hög grad för väder. Vi kan sällan få prognoser för några dagar framåt som är exakta. När det gäller klimat så gäller det i mindre grad, på ett sätt som är lätt att förstå utgående från kunskap i statistik. Det störande "bruset" som vädret utgör försvinner när vi ser på klimatet över lite längre tidsperioder, som kanske 10 eller ännu hellre 20-30 år.

Citera
2018-09-29, 20:05
Medlem
Såg just att Trumpadministrationen gett ut en rapport där de argumenterar för att man inte skall begränsa CO2-utsläpp från bilar. Man kunde tro att det beror på att de inte tror på AGW, men så är det inte. Tvärtom räknar denna rapport med en uppvärmning på 3,5 C till 2100. Argumentet är istället att sett isolerat till utsläppen från amerikanska bilar gör en minskning med några procent så lite för klimatet att det inte är värt att bry sig.

Påminner om en annan historia jag läste om en akademiker som fått bra betalt för att ta ett konsultjobb för en grupp störtrika wall street bankirer. Deras frågor? Inte "hur gör vi för att rädda världen?" utan "hur bygger vi bäst bunkrar och kontrollerar våra vakter så de inte mördar oss när civilisationen oundvikligen kollapsar?"
Citera
2018-09-29, 21:36
Medlem
lasternassummas avatar
2018-09-09 passerade vi 1,5-gradersgränsen
"2018-09-09 klockan 9.00 passerade vi möjligheten att hålla oss under 1,5-graders uppvärmning, enligt forskningsinstitutet MCC. Vi kan fortsätta släppa ut växthusgaser i mellan åtta och 23 år till innan vi också passerar gränsen för två grader."

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2018/09/idag-passerade-vi-15-gradersgransen

2°-animering:
https://www.mcc-berlin.net/fileadmin/data/clock/carbon_clock.htm

Citera
2018-09-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
2018-09-09 passerade vi 1,5-gradersgränsen
"2018-09-09 klockan 9.00 passerade vi möjligheten att hålla oss under 1,5-graders uppvärmning, enligt forskningsinstitutet MCC. Vi kan fortsätta släppa ut växthusgaser i mellan åtta och 23 år till innan vi också passerar gränsen för två grader."
Rätt löjligt påstående med tanke på att osäkerheten i klimatkänsligheten är mer än en faktor två.
Citera
2018-09-29, 22:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Rätt löjligt påstående med tanke på att osäkerheten i klimatkänsligheten är mer än en faktor två.

Präglat av betydande osäkerhet, skulle man också kunna säga.

Medialt intressant också...

Citera
2018-09-29, 23:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
I förhållande till den valda referensperioden ja. Det står väl till och med i artikeln att det finns motsvarande värmeperioder under 30-talet t.ex.

Skriver man inte också något i stil med att syftet inte är att påvisa AGW utan, med förutsättningen att det är människan som ligger bakom uppvärmningen, illustrera vad som händer i ett varmare klimat.

Oavsett allt så får man som vanligt ta fram det stora saltkaret.
Alltså... "Syftet inte är att påvisa AGW"... Jag undrar om du läst artikeln ordentligt. Först vill jag bemöta din text om 30 - talet. Visst, några år kring 30 - talet var varmare än medel för referensperioden (som de också motiverar). Det ledde mycket riktigt till en högre andel väder i utkanterna av Bell - kurvan.
Såhär skriver de bl.a
Citat:
Temperature anomalies are “noisy” for the United States because of the small area of the contiguous 48 states (less than 1.6% of the globe), yet we can discern that the long-term trend toward hot summers is not as pronounced in the United States as it is for hemispheric land as a whole. Indeed, the extreme summer heat of the 1930s, especially 1934 and 1936, is comparable to the United States temperature in the most extreme recent years....
... The large 1930s and 1940s anomalies in the United States do not obviate the conclusion that recent global warming, with high probability, is responsible for recent extreme anomalies. Our*SI Text*shows maps of temperature anomalies for 6*y with the greatest “hot” area (1931, 1934, 1936, 1941, 1947, 1953) in that early warm period. Those years were warmer (globally and in the United States) than the 1951–1980 mean, so it is not surprising that the area with 3σ anomalies was greater than in the 1951–1980 climatology. The year with the largest area of 3σ anomalies was 1941, when it reached 2.7% of Northern Hemisphere land area. This compares with recent values as great as 20% and a recent average of about 10%.
Min fetning.

Resultaten från denna studie är inte beroende av orsaken till uppvärmningen, vilket också påtalas i artikeln. Det som görs tydligt är att extremvädren blir vanligare med en varmare värld, vilket antropogen uppvärmning leder till.
Här kommer några fler intressanta delar från artikeln:
Citat:

A remarkable feature of*Fig.*3*is the large brown area (anomalies >*3σ), which covered between 4% and 13% of the world in the six years 2006–2011. In the absence of climate change, and if temperature anomalies were normally distributed, we would expect the brown area to cover only 0.1–0.2% of the planet. In*Fig.*3,*Top, the temperature anomalies in a mid-year of each of the three decades in the 1951–1980 base period, confirms that such extreme anomalies were practically absent in that period. Occurrence of extreme anomalies (>*+3σ) in recent years is an order of magnitude greater than during the 1951–1980 base period.

The recent spate of 3σ events raises several questions. What does the temperature anomaly distribution look like, how is it changing, and how important is a +3σ anomaly? Well-publicized extreme conditions in Texas in 2011 and around Moscow and in the Middle East in 2010 had summer temperature anomalies reaching the +3σ level (Fig.*3), suggesting that an increase of such extreme events may have large practical impacts.

Citat:
The probability distribution shifts to the right in each successive decade in the past 30*y and the distribution becomes broader, with the broadening adding to the increase of hot anomalies. Occurrence of 3σ, 4σ, and 5σ anomalies, practically absent in 1951–1980, is substantial in the past decade, consistent with the large brown areas in*Fig.*3. Occurrence of seasons cooler than the 1951–1980 average (temperature anomaly <*0*°C) is greatly diminished in recent decades, as we will quantify below.

Citat:
Probably the most important change is the emergence of a new category of “extremely hot” summers, more than 3σ warmer than the base period mean.*Fig.*6*illustrates that +3σ anomalies practically did not exist in 1951–1980, but in the past several years these extreme anomalies have covered of the order of 10% of the land area.

Citat:
The increase, by more than a factor 10, of area covered by extreme hot summer anomalies (>*+3σ) reflects the shift of the anomaly distribution in the past 30*y of global warming, as shown succinctly in*Fig.*4. One implication of this shift is that the extreme summer climate anomalies in Texas in 2011, in Moscow in 2010, and in France in 2003 almost certainly would not have occurred in the absence of global warming with its resulting shift of the anomaly distribution. In other words, we can say with high confidence that such extreme anomalies would not have occurred in the absence of global warming.

Citat:
The hot tail of the temperature anomaly distribution shifted by more than +1σ in response to the global warming of about 0.5 °C over the past three decades. Additional global warming in the next 50*y, if business-as-usual fossil fuel emissions continue, is expected to be at least 1 °C (4). In that case, the further shifting of the anomaly distribution will make +3σ anomalies the norm and +5σ anomalies will be common.
Min fetning igen. Det är liksom inget kontroversiellt inom vetenskapen att ökade koncentrationer av växthusgaser leder till uppvärmning. Det råder konsensus. Vilket är uppenbart genom den textsnutt som är fetad här nederst.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-09-29 kl. 23:15.
Citera
2018-09-30, 00:52
Medlem
lasternassummas avatar
Kommer ni ihåg Florence?
Ovädret som drog in över Carolinas för ett tag sedan. Som på många sätt liknade Harvey, som för ett drygt år sedan drog in över Houston. Harvey och Florence var båda exempel på en typ av oväder som i och med klimatförändringen blir allt vanligare, enligt NOAA's ovädersexpertis. Och som medför väldigt stora nederbördsmängder när dom drar in över land.

Här är lite bilder som illustrerar hur det såg ut i Wallace, NC efter Florence.

https://www.youtube.com/watch?v=oFch7yY1Nxg

Wallace är ett litet samhälle med ungefär 4000 innevånare. Betänk vilka följderna blivit om Florence dragit fram över tätt befolkade områden, likt Harvey.

Wallace ligger ungefär 60 km från kusten, om nu någon skulle få för sig att översvämningen berodde på att samhället byggts för nära kusten...

Citera
2018-09-30, 09:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Såg just att Trumpadministrationen gett ut en rapport där de argumenterar för att man inte skall begränsa CO2-utsläpp från bilar. Man kunde tro att det beror på att de inte tror på AGW, men så är det inte. Tvärtom räknar denna rapport med en uppvärmning på 3,5 C till 2100. Argumentet är istället att sett isolerat till utsläppen från amerikanska bilar gör en minskning med några procent så lite för klimatet att det inte är värt att bry sig.

Påminner om en annan historia jag läste om en akademiker som fått bra betalt för att ta ett konsultjobb för en grupp störtrika wall street bankirer. Deras frågor? Inte "hur gör vi för att rädda världen?" utan "hur bygger vi bäst bunkrar och kontrollerar våra vakter så de inte mördar oss när civilisationen oundvikligen kollapsar?"
Jag tror faktiskt att det är just så eliten tänker nu. De sätter vinsterna från fossilindustrin före människors liv och hälsa och det driver de så långt att de struntar i konsekvenserna av ett skenande klimat.
De värnar om sina rikedomar och sin egen säkerhet bara. Så långt har girigheten gått.
Citera
2018-09-30, 09:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kommer ni ihåg Florence?
Ovädret som drog in över Carolinas för ett tag sedan. Som på många sätt liknade Harvey, som för ett drygt år sedan drog in över Houston. Harvey och Florence var båda exempel på en typ av oväder som i och med klimatförändringen blir allt vanligare, enligt NOAA's ovädersexpertis. Och som medför väldigt stora nederbördsmängder när dom drar in över land.

Här är lite bilder som illustrerar hur det såg ut i Wallace, NC efter Florence.

https://www.youtube.com/watch?v=oFch7yY1Nxg

Wallace är ett litet samhälle med ungefär 4000 innevånare. Betänk vilka följderna blivit om Florence dragit fram över tätt befolkade områden, likt Harvey.

Wallace ligger ungefär 60 km från kusten, om nu någon skulle få för sig att översvämningen berodde på att samhället byggts för nära kusten...

Ja, där blev jag förvånad också. Florence dränkte alltså bebyggelse 6 mil från kusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in