Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Att navigera med stjärnor, himlakroppar:
- observatören föreställer sig himlen som sfär med ljus fästade på den. Inga avstånd finns till ljuspunkterna.
- observatören föreställer sig jorden, havet, som ett horisontalplan. Horisontalplan.
Var i detta finner du en glob?
Måste jag repetera eller vad då?
Men jag får väl förklara vad som du verkar missa.
Vet du vad ett horisontalplan är i sammanhanget navigering?
Tänk dig en linje rakt ner mot jorden cantrum just där du står. tag 90 grader så du får en vågrätt linje. Detta är horisontalplanet för dig vid just den givna punkten på jorden.
Du kan tex ta ett lod som pekar rakt ner mot jorden centrum och vinkelrät mot detta lod har du horisontalplanet.
Du står på en punkt någonstans på jordklotet. Du ser polstjärnan. Du mäter gradantalet till polstjärnan gentemot ditt horisontalplan.
Detta gradtal talar om vart du står på jordklotet. På ekvatorn är det 90 grader, vid nordpolen är det 0.
Står du på breddgraden 45 är det 45 grader.
Står du på södra halvklotet ser du inte norra polstjärnan utan den södra polstjärnan där samma fenomen är som vid det norra halvklotet. Allt efter ett klot.
Polstjärnan STYRKER en klotformad jord.
Polstjärnan STYRKER att vi INTE lever på ett platt jord.
Men du hävdar att polstjärnan styrker en platt jord? Och jag har gång på gång frågat dig varför.
Ditt svar här ovanför styrker INTE en platt jord. Är det för ordet horisontalplan du tror det styrker?
Här har du en förkalkning om ordet horisontalplan som du kan läsa:
http://www.wikiwand.com/sv/Horisontalplan