Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Packad en lördag kväll kors i taket. Hur kan aktiemarknaden vara elitistisk, när vem som helst får ta del. Det är väl snarare så att kapitalanskaffningsmarknaden utför de publika plattformen är odemokratisk.
Förstår fortfarande inte vad i ditt resonemang (eftersom du sagt att du inte vill förstatliga alla företag) som får det till att den är odemokratisk. Den publika handeln är dessutom indirekt viktig för pensionsfonderna, då börjar du svamla om hedgefonder. (Vet du ens vad hedging är?)
vad är det du inte förstår i mina svar?
Marknaden är inte effektiv och vissa har bättre tillgång till marknadsinformation. Det är inte lika spelregler och kan därför per definition inte vara demokratiskt.
Hedging betyder att minska risken genom att sprida investeringar? Du satsar på flera hästar.
Hedgefonder sysslar med aktier, har jag fel?
Förövrigt var det fredag igår, lördag är idag. Skål vännen.
Citat:
Så vad är det för nackdel med att man har möjligheter att köpa och sälja andelar i företag på en marknad? Tror du att det är vanligt att man kan bygga upp företag utan kapital anskaffning? Fama har vissat att det normalt är egalt att finansiera kapitalanskaffning genom lån eller ägartillskott.
Nackdelen är du bygger upp en finansiell ekonomi som ger makt över samhällets utveckling och som kräver att resurser förbrukas. Vilket är ohållbart.
Citat:
Har du någon egen erfarenhet av företagande och kapital-anskaffning.
Vad spelar det för roll? Blir mina argument sämre? Det är ad hominem-retorik det du sysslar med här.
Citat:
Jag har iaf inte lyckats uttyda ett enda argument av dej för att det skulle vara negativt med en handelsplattform. I självaverket är det mkt praktiskt för att det är enkelt att gå in och ur, ger stora möjligheter till diversifiering.
Vi kan titta på utfall och så kan vi titta på processen.
Jag menar ju att utfallen i dagens ekonomi är ohållbar. Vilket styrks
av vetenskapen.
Du tittar på processen och ser inga problem med handel, handel på handel, handel på handel på handel ad infinitum, mellan två eller flera parter.
Det är ett moraliskt problem om processen leder till utfall som inte är acceptabelt. Då är processen fel och bör korrigeras.