2018-09-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns bra argument för Gud! Jag rekommenderar att du tittar på detta.

Finns Du, Gud? Argument för Guds existens

Det här är bra och pedagogiskt förklarat och dessutom på svenska.

Vad tycker du om de här argumenten?
Ganska dåliga argument, och det mesta har jag hört tusen ggr förut.
Men bra att han ”erkänner” att det inte finns bevis.
Som vanligt så är steget från en skapargud till en specifik Gud, i detta fall den kristna guden, byggt på dåliga belägg. Det verkar mer bygga på hopp.
Såg inte hela videon, då jag sett debatter med denna man förut.
Citera
2018-09-29, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va??
Jag vill verkligen inte att cancer ska finnas. Var får du det ifrån? Men att välja att inte tro på medicinsk vetenskap har betydande risker, som t ex en helt onödig förtida död därför att man inte gjorde nödvändiga undersökningar i tid och inte fick den behandling som hade kunnat rädda en. Jag väljer att misstro alternativ medicin. (Möjligen med något undantag, om naprapati hör dit. Och vid förkylning skadar iaf inte te med honung.) Och jag väljer att i hög grad lita på skolmedicin, även om man förstås måste vara lite vaksam där med (tänker på t ex Macchiarini-affären).

Hur och vad man väljer att tro på påverkas av olika saker. Evidens är viktigt, men inte bara. Konsekvenser är också viktigt. Då tänker jag just på sånt som ligger nära religion. Det är viktigt att må bra, även psykiskt. Kanske faktiskt viktigare än den yttersta sanningen, i den mån vi öht kan få reda på något om den. Om das ding an sich kan vi ju inget veta, som Kant konstaterade.

Min syn på på tro, även faith, ligger nära Kuhns vetenskapsteori om paradigm. Jag är beredd att tro på mycket, tills vidare, tills jag ser starka skäl till att omvärdera i ett eget privat paradigmskifte. Men även då handlar det om ett val. Ibland kan man ju t ex välja att hänga kvar lite längre vid något man tror på, trots att läget ser mörkt ut. Tänk t ex på ett äktenskap i kris. Och ibland reder det ju faktiskt ut sig på något mirakulöst sätt. Men ibland inte, och då kan det komma till en punkt då man väljer att sluta tro.

Där har du i ett nötskal även min syn på en högst respektabel tro på Gud.

Citat:
Har då detta med gudsbevis att göra? Möjligen inte. Men möjligen iaf inte mindre så än hur man tala om vetenskapliga bevis för någonting. Något som ju iaf enligt Popper helt enkelt inte går! (Däremot kan man falsifiera teorier och hypoteser.) Men enligt Kuhn kan man ju iaf kosta på sig att tro på ett paradigm -- tills vidare.

Precis. Så det är alltså inte ett guds-bevis du presenterar.
Citera
2018-09-29, 15:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
För att jag är människa? Hjärnan är det kraft i men den kraften att kunna förändra sin omgivning kan vi väl ändån kalla böner?

Vad är din poäng?

Vill du försöka presentera ett guds-bevis genom att använda "böner" som underlag?
Citera
2018-09-29, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du väljer att tro på att du inte kan välja vad du tror på?

Och vad har det med ett guds-bevis att göra?
Citera
2018-09-29, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns bra argument för Gud! Jag rekommenderar att du tittar på detta.

Finns Du, Gud? Argument för Guds existens

Det här är bra och pedagogiskt förklarat och dessutom på svenska.

Vad tycker du om de här argumenten?

Och vad säger dessa "argument" ... med dina egna ord? Plocka fram det du anser vara det bästa argument.

(Det blir ju ändå du som i sista hand skall "försvara" såna postulerade guds-bevis här på Fb's religionsforum).
Citera
2018-09-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad säger dessa "argument" ... med dina egna ord? Plocka fram det du anser vara det bästa argument.

(Det blir ju ändå du som i sista hand skall "försvara" såna postulerade guds-bevis här på Fb's religionsforum).
Det är det kumulativa i mängden argument för Guds existens som är det bästa argumentet.
Det kosmologiska argumentet
Universums finjustering
Moraliska argumentet
Villkorsargumentet
m.m.
Citera
2018-09-29, 16:15
Medlem
Citat:
Det är det kumulativa i mängden argument för Guds existens som är det bästa argumentet.
Universums finjustering
Moraliska argumentet
Villkorsargumentet
m.m.
Ingen av dessa är dock bra. Speciellt inte om du vill bevisa en specifik Gud.
Citera
2018-09-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen av dessa är dock bra. Speciellt inte om du vill bevisa en specifik Gud.
Hur vet du det?, du kan ju inte ha hört talas om villkorsargumentet för det hittade jag på nu.
Citera
2018-09-29, 16:24
Medlem
Citat:
Hur vet du det?, du kan ju inte ha hört talas om villkorsargumentet för det hittade jag på nu.
Jag anade att det var något lurt med den.
Påhittade argument brukar dock vara dålig, även om alla argument är påhittade rent bokstavlig menat.
Citera
2018-09-29, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Universums finjustering
Moraliska argumentet
Villkorsargumentet
m.m.

Men nu är "argumentum ad populum" inte ett bevis för nånting.

Lär dig elementär logik.
Citera
2018-09-29, 16:32
Medlem
Gud är helt enkelt vad vi tror han/hen/det/honem är
Indivuduell upplevelse med bibeln som inflytande om man inte har egen fantasi sann eller falsk.
Vissa låtsas tro på kanske ? Kan man ju inte veta.

Vissa tror att han är ingenting.

Beviset blir. Den som tror har en Gud.
Den som inte tror har ingen Gud:
Senast redigerad av troligengud 2018-09-29 kl. 16:36.
Citera
2018-09-29, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Gud är helt enkelt vad vi tror han/hen/det/honem är
Indivuduell upplevelse med bibeln som inflytande om man inte har egen fantasi sann eller falsk.
Vissa låtsas tro på kanske ? Kan man ju inte veta.

Vissa tror att han är ingenting.

Japp, men det är inte tro per se som är denna tråds ämne. Ämnet är en efterlysning av guds-bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in