2018-09-29, 11:00
  #1213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Det är INTE rimligt med en sån här insats för en vanlig kidnappning.
Det borde ju i så fall vara nån riktig höjdare typ nån i kungahuset som är kidnappad.
Det här verkar ju vara den största polisinsatsen någonsin. Om några blattar kidnappat nån annan blatte som inte betalt nån skuld edyl. hade man inte ens gått ut med det

Nej det är nog inte omöjligt att liknande insats skulle kunna ske vid en kidnappning, speciellt om den ämnar att lämna landet. Tänker främst om det rör sig om barn som offer alternativt och kanske i synnerhet någon form av fritagningsförsök av en mycket farlig intagen. Om samhället funkar som det ska så är insatsen inte överdådig. Proportionerna blev extrema då allt stängdes mitt i fredagsrusningen men själva sättet som Själland isolerades så strategiskt kan ju helt enkelt vara en del i att polisen har utarbetat nya rutiner och strategier till följd av tidigare terrorrisk.
Säger inte att det måste vara en kidnappning/fritagning men jag tror inte det är osannolikt.
Halva svea har nån klagolåt som går på repeat om polisens värdelöshet men när de väl agerar och omformar sin verksamhet så blåses ju allt upp istället. Det just nu rådande aggressiva (inte särskilt sansat objektiva) samhällsklimatet där medborgare älskar att hata och blåsa upp nyheter till enorma luftslott- gör att det blir lite knepigt att reda i allvaret i väldigt många saker. Det är synd på flera sätt.
Självklart kan detta mycket väl ha med terrorism att göra och i synnerhet med Obama i rörelse här och med tanke på att det har gjorts andra sådana tillslag (efter lång tids spaning). Men det behöver absolut inte vara så. Samhället ska fungera för invånarna vem det än gäller, om det funkar som det ska.
__________________
Senast redigerad av Najjon 2018-09-29 kl. 11:07.
Citera
2018-09-29, 11:01
  #1214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Polisen kanske inte har tillgång till något signalement?

Så kan det förstås vara, men då blir ju jakten fullkomligt menlös.
Hur ska de då veta när de funnit de eftersökta?
De jagar ju knappast (=förhoppningsvis inte) tre slumpvisa personer...
Citera
2018-09-29, 11:03
  #1215
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Så kan det förstås vara, men då blir ju jakten fullkomligt menlös.
Hur ska de då veta när de funnit de eftersökta?
De jagar ju knappast (=förhoppningsvis inte) tre slumpvisa personer...
De jagade bilen och hoppades kunna gripa de tre personerna. Nu är det svårare förstås.
Citera
2018-09-29, 11:04
  #1216
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Skulle polisen ha högsta beredskap och stänga Öresundsbron för en intern uppgörelse? Njääääää
Förmodligen bara om det hela är en psyop/false flag.
Citera
2018-09-29, 11:06
  #1217
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Det här tycker jag verkar intressant. 2 personer arresterats i Danmark för att ha försett IS med drönare i Irak/Syrien. Två personer som radikaliserats. Detta skedde i onsdags. Kan mycket väl vara en hämndaktion mot detta som skedde igår.

https://thedefensepost.com/2018/09/26/denmark-2-charged-sending-drones-isis-syria-iraq/
I varje fall kan det finnas ett samband. Jag undrar vad Secret Service och andra livvakter har för beredskap mot drönare.
Citera
2018-09-29, 11:08
  #1218
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De jagade bilen och hoppades kunna gripa de tre personerna. Nu är det svårare förstås.
Kanske DNA i bilen kan få fram någon eller några kriminella så att man kan hitta foton i umgängeskretsen.
Citera
2018-09-29, 11:11
  #1219
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Kan någon klok människa (eller annan) komma med någon teori om varför danska POLITIET inte går ut med bild på de eftersökta, eller åtminstone signalement?

Dansk polis styrs ju av en önskan att klara upp brott, helt motsatt den svenska polisen som konstant har i åtanke hur deras arbete kan "hänga ut grupper" eller användas av "mörka krafter" innan de varsamt och försiktigt, med sina rosafärgade genusglasögon på sig, skrider till verket.

Är det helt enkelt så att man är rädd för att allmänheten triggar igång en eldstrid vid en konfrontation?

Man har ju gått ut med att där inte föreligger fara för allmänheten, så det sista kan mycket väl vara riktigt - om de inte upptäcker att de är igenkända minskar risken att de skall gå bananas...

Med det sagt, det känns väldigt tveksamt man skulle välja Espe till något som helst, och vad jag förstår vet vi inte var bilen hittades, men om den nu hittades i Espe måste de ha plockats upp av någon, för i det området ville tre personer på gåben väcka uppmärksamhet, alldeles särskilt mycket läget i övrigt !

(I mindre danska byar går telefonerna varma bland grannarna om något ovanligt ses, och som ovanligt räknas i princip allt och alla man inte känner igen !)
Citera
2018-09-29, 11:13
  #1220
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fritagning av dessa?


” The two are suspected of be any part of a network tjat is part of the case”.

* Polisen har gjort flera ingripanden i Köpenhamn enligt artikeln. Det startade i Köpenhamn. Gjordes razzia i Vesterbro, Köpenhamn igårkväll.

*Enligt artikeln så var de kända av polisen sedan tidigare vilket då bekräftar att de var kända för ” allvarlig kriminalitet”.

Jag tror att händelsen igår har ett samband med att den säkerhetspolisen haffade dessa två i onsdags och att de skulle frita dem igår.
Citera
2018-09-29, 11:14
  #1221
Medlem
Dansk TV2 säger att Svenska SÄPO var dem som informerade Dansk polis om männen.

Denna gård har speciellt intresse av polisen just nu. Gården är avspärrad.
Tungt beväpnad polis runt gården

Gårdens ägare ovetande. Intervjuas av TV2

2 militära drönare flyger kring gården

Lydinge Mölle vej i Äspe på Fyn

https://www.google.se/maps/@55.1987127,10.4102464,3a,75y,311.36h,79.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1shJTJF7aFKRyQNs74pft5zg!2e0!7i1 3312!8i6656
__________________
Senast redigerad av Brottskod 2018-09-29 kl. 11:20.
Citera
2018-09-29, 11:14
  #1222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoinkung
Det här tycker jag verkar intressant. 2 personer arresterats i Danmark för att ha försett IS med drönare i Irak/Syrien. Två personer som radikaliserats. Detta skedde i onsdags. Kan mycket väl vara en hämndaktion mot detta som skedde igår.

https://thedefensepost.com/2018/09/26/denmark-2-charged-sending-drones-isis-syria-iraq/

Spekulerade lite om det tidigare. Finns även en artikel om det i Expressen. Bara två dagar senare sker detta.

Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Var ju även något terroristrelaterat nyligen just i Danmark:

"Köpenhamnspolisen rapporterar under onsdagen att de tillsammans med PET (Danska motsvarigheten till SÄPO) har anhållit två personer misstänkta för terroristbrott.

De skriver att de efter en längre tids efterforskningar misstänker personerna för medverkan till terrorförsök utomlands.

Enligt polisen ska de misstänkta ha köpt och förvarat bland annat drönare från Danmark som skulle gå till terrorgruppen Islamiska staten, IS krigsföring i Syrien och Irak."


https://www.expressen.se/kvallsposten/tva-personer-anhallna-i-danmark-for-terroristbrott/

Cellen kanske tänkte "fuck it" och planerade att gå ut med en smäll här istället för där de hör hemma?
Citera
2018-09-29, 11:15
  #1223
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Man har ju gått ut med att där inte föreligger fara för allmänheten, så det sista kan mycket väl vara riktigt - om de inte upptäcker att de är igenkända minskar risken att de skall gå bananas...

Med det sagt, det känns väldigt tveksamt man skulle välja Espe till något som helst, och vad jag förstår vet vi inte var bilen hittades, men om den nu hittades i Espe måste de ha plockats upp av någon, för i det området ville tre personer på gåben väcka uppmärksamhet, alldeles särskilt mycket läget i övrigt !

(I mindre danska byar går telefonerna varma bland grannarna om något ovanligt ses, och som ovanligt räknas i princip allt och alla man inte känner igen !)


Varför var paret borta som bodde på gården? Hade någon hyrt gården?
Citera
2018-09-29, 11:17
  #1224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-migranten
Kan någon klok människa (eller annan) komma med någon teori om varför danska POLITIET inte går ut med bild på de eftersökta, eller åtminstone signalement?

Dansk polis styrs ju av en önskan att klara upp brott, helt motsatt den svenska polisen som konstant har i åtanke hur deras arbete kan "hänga ut grupper" eller användas av "mörka krafter" innan de varsamt och försiktigt, med sina rosafärgade genusglasögon på sig, skrider till verket.

Är det helt enkelt så att man är rädd för att allmänheten triggar igång en eldstrid vid en konfrontation?

Eller så är man säker på att det med största sannolikhet inte spelar någon större roll i dagsläget alternativt att det kan förstöra utredningen/insatsen. Det kan bero på flera saker, att personerna inte rör sig bland folk, att polisen vet var de är och följer på avstånd, att personerna maskerar sig eller på annat sätt inte kan förväntas se ut som på en bild, att det är riskabelt för uppdragets intensitet kontra allmänhetens säkerhet, att man vill hindra att bilderna läcker ut som info till andra länder där man vill undvika att medbrottslingar får bekräftat eller uppdaterat kring läget (alltså att dk-insatsen är ett led som rör en kedja i många länder). Finns många tänkbara anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in