2018-09-29, 00:22
Medlem
BAB7s avatar
Troligtvis har vi tre terrorister på vift.
Anledningen till att gränserna nu åter är öppna, är troligtvis pga att man hittat saker som innebär att det akuta hotet är avvärjt, exempelvis bomber och vapen i bilen.

Nu fortsätter jakten på de tre misstänkta.
Citera
2018-09-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
jag kommer bli ytterst förvånad om du har rättt.

Vilken president dödade Bin Ladin?
Citera
2018-09-29, 00:23
Medlem
Riktning ut ur Danmark.
Citera
2018-09-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Vilken president dödade Bin Ladin?

Obama, men han var tydligen ute ur landet redan och skulle det handla om honom så vore Danmark fortfarande stängt troligtvis.
Senast redigerad av sofia894 2018-09-29 kl. 00:30.
Citera
2018-09-29, 00:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Nja.. Det verkar ju som att bilen lokaliserats i dk där jakten börjat och möjligen har bilen ansetts vara på väg till Sverige eftersom bron stängdes i den riktningen. Eller har jag missuppfattat att de stängde bara en riktning? Är det ett pågående brott där någon förts bort men tex hunnit larma innan så kan det säkert orsaka ett jäkla pådrag om nu saker funkar som de bör. Det kan ju tom vara barn som är offer för en påstådd kidnappning och då får man ju hoppas att det blir rörelse. Säger inte att det är så men det är nog inte omöjligt att liknade insats skulle kunna ske. Sen fick stoppet ju enorma proportioner då det var mitt i fredagsrusningen trafikmässigt och allt vad det medför. Men det känns ju onekligen som något stort som hänt vad det än kan vara.

Ett komplett Lock-Down, gränserna stängdes, örsundsbron och stora bältsbron stängdes i båda riktningarna, färjetrafiken mellan danmark och tyskland, och mellan danmark och sverige stod still.
Polisen i skåne hade vägspärrar uppsatta osv.
Citera
2018-09-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ett komplett Lock-Down, gränserna stängdes, örsundsbron och stora bältsbron stängdes i båda riktningarna, färjetrafiken mellan danmark och tyskland, och mellan danmark och sverige stod still.
Polisen i skåne hade vägspärrar uppsatta osv.

Ah ok, tack för förtydligande! Verkar som att bilen måste varit på väg bort och man velat hålla den inom Själland då? Och eliminera alla möjligheter till vidare transport ut ur landet. Så det känns ju som att bilen var på väg ut ur landet eller? Talar isf emot att det skulle gälla ett attentat i Danmark.
Citera
2018-09-29, 00:36
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
Hyrbilen är stulen.

Jag kanske har fel men jag tyckte mig läsa att Hertz hade kopia på körkortet.
Stämmer det är kärran hyrd men ej återlämnad och i lagens mening inte stulen.
Citera
2018-09-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Troligtvis har vi tre terrorister på vift.
Anledningen till att gränserna nu åter är öppna, är troligtvis pga att man hittat saker som innebär att det akuta hotet är avvärjt, exempelvis bomber och vapen i bilen.

Nu fortsätter jakten på de tre misstänkta.
Man kan lika gärna hävda att Danmark valt att sätta hårt mot hårt mot utländska element som försöker vinna mark. Raka motsatsen mot vad Sverige har gjort genom att betala ut bidrag och ge bort geografiska områden till samma eller liknande element. Man skulle kunna tro att detta handlar om myndigheter mot civila som bygger egna myndigheter inom nationen. Då blir det inte längre så konstigt att man låser hela landet i jakten på dessa. Det måste inte handla om bomber och blodbad, fler lager finns helt klart i den kampen. Men jag har nästan noll insikt i hur Danmark jobbar med detta så det kan vara en riktigt cykelsemester jag är ute på.

Tror inte att vi har sett slutet på den här saken hur det nu än är.
Citera
2018-09-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Läste på franska tidningen Le monde att de varit stor polisaktion i Holland där 7 personer gripits på torsdagen för planerat terrordåd där det planerats för en bil full med sprängmedel och tung beväpning vid dådet.

Undra om det har något samband med detta...?

Var ju även något terroristrelaterat nyligen just i Danmark:

"Köpenhamnspolisen rapporterar under onsdagen att de tillsammans med PET (Danska motsvarigheten till SÄPO) har anhållit två personer misstänkta för terroristbrott.

De skriver att de efter en längre tids efterforskningar misstänker personerna för medverkan till terrorförsök utomlands.

Enligt polisen ska de misstänkta ha köpt och förvarat bland annat drönare från Danmark som skulle gå till terrorgruppen Islamiska staten, IS krigsföring i Syrien och Irak."

https://www.expressen.se/kvallsposten/tva-personer-anhallna-i-danmark-for-terroristbrott/

Cellen kanske tänkte "fuck it" och planerade att gå ut med en smäll här istället för där de hör hemma?
Senast redigerad av HalfRunar 2018-09-29 kl. 00:45.
Citera
2018-09-29, 00:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Ah ok, tack för förtydligande! Verkar som att bilen måste varit på väg bort och man velat hålla den inom Själland då? Och eliminera alla möjligheter till vidare transport ut ur landet. Så det känns ju som att bilen var på väg ut ur landet eller? Talar isf emot att det skulle gälla ett attentat i Danmark.

Man kan bara spekulera, men fakta är i alla fall att broarna, - stora bälts bron och öresundsbron stängdes först!, därefter stängdes färjetrafiken ner.
Fastigheten som nu är avspärrad på fyn, ligger 2 mil från stora bältsbron, alltså c:a 10-15 minuters körtid.
Citera
2018-09-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag kanske har fel men jag tyckte mig läsa att Hertz hade kopia på körkortet.
Stämmer det är kärran hyrd men ej återlämnad och i lagens mening inte stulen.
Ur Aftonbladets livechatt tidigare (16:26):

Citat:
Den svarta Volvo V90 med registeringsnummer ZBP 546, som söks av dansk polis, är en stulen hyrbil.

Bilen är eftersökt i Sverige sedan den 3 augusti men datumet för själva brottet är uppsatt den 1 augusti.

– Brottsplatsen är Sturups flygplats, eller Malmö airport som den heter, säger Calle Persson, informatör vid Skånepolisen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvm40M/stulen-svensk-hyrbil-hittad-av-dansk-polis-i-jatteinsatsen
Citera
2018-09-29, 00:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ur Aftonbladets livechatt tidigare (16:26):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvm40M/stulen-svensk-hyrbil-hittad-av-dansk-polis-i-jatteinsatsen
Att inte återlämna en hyrbil är bedrägeri, inte stöld. Sedan får Aftonbladet skriva vad det vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in