2015-10-02, 21:38
Medlem
Perisoreuss avatar
Jag dricker inte (ko)mjölk alls, ännu mindre anledning att göra det nu. Detta är dock ett bättre initiativ än det idiotiska förslaget att staten skall stödköpa mjölk. Varför skall jag (och tusentals andra), som inte dricker komjölk alls, med mina (våra) skattemedel bekosta detta särintresse som inte gör något annat än gnäller och klagar? Redan innan stödköpen plöjer man ner åtskilliga miljarder på mjölkbönderna, men hör man någonsin LRF tacka oss skattebetalare som finansierar deras livsstil? Skulle inte tro det.

De människor som vill se svenska mjölkgårdar får för min del gärna betala för det, men låt bli mina pengar, jag vill välja själv vad jag skall använda dem på.
Citera
2015-10-03, 08:21
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perisoreus
Jag dricker inte (ko)mjölk alls, ännu mindre anledning att göra det nu. Detta är dock ett bättre initiativ än det idiotiska förslaget att staten skall stödköpa mjölk. Varför skall jag (och tusentals andra), som inte dricker komjölk alls, med mina (våra) skattemedel bekosta detta särintresse som inte gör något annat än gnäller och klagar? Redan innan stödköpen plöjer man ner åtskilliga miljarder på mjölkbönderna, men hör man någonsin LRF tacka oss skattebetalare som finansierar deras livsstil? Skulle inte tro det.

De människor som vill se svenska mjölkgårdar får för min del gärna betala för det, men låt bli mina pengar, jag vill välja själv vad jag skall använda dem på.

Du anar inte vad mycket av dina pengar som går till just stödköp i olika former.

Det är lite som i en bostadsrättsförening där man är med och betalar för gungorna i lekparken även om man är 85 år gammal och inte gungar.
Citera
2015-10-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du anar inte vad mycket av dina pengar som går till just stödköp i olika former.

Det är lite som i en bostadsrättsförening där man är med och betalar för gungorna i lekparken även om man är 85 år gammal och inte gungar.

Som med invandringen.
Citera
2015-10-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderett
Som med invandringen.

Japp, majoriteten av oss anser att det är vår skyldighet att hjälpa människor som flyr för sina liv. i närområdet och här hemma. Det stödjer en majoritet av svenskarna. Majoriteten bestämmer. Man kan inte ha ett samhälle där man endast ger pengar till det man själv stödjer. Ingenting skulle genomföras då om alla i en bostadsförening, som hen över gav exempel på, skulle lägga in sitt veto mot alla kostnader som inte gynner hen.
Citera
2018-09-28, 15:25
Medlem
Tropexs avatar
Jag gillar mjölk, men på nåt sätt känns det jävligt perverst att någon dricker så mycket eller är så snål att ha mage (mjölkmage?) att klaga på 1 kr prishöjning.
Citera
2018-09-28, 15:29
Medlem
Lägger gladeligen 1kr extra för att våra bönder ska kunna arbeta under drägligare ekonomiska förutsättningar.
Citera
2018-09-28, 16:05
Medlem
Casual-Cultures avatar
Dom hade kunnat höja med 20 kr till jag hade fortfarande behövt köpa mjölk. Jag har inte själv tid att gå ut och mjölka en ko.
Citera
2018-09-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Varför ska vi rädda de Svenska bönderna? Uppenbarligen så finns det andra länder som har en betydligt effektivare mjölkproduktion. De kan därför erbjuda ett lägre pris.

Är ju perfekt att låta andra länders skattepengar betala vår mjölk! Sveriges skattebetalare hade tjänat på att låta de Svenska mjölkbönderna gå i konkurs, eller tvinga dem till att bli mer effektiva.

Så ser det ut i alla andra branscher, varför skulle det vara annorlunda här?
Problemet är att vi vill ha ett land som kan försörja sig själv på mat i händelse av krig eller naturkatastrofer, att handla utländsk mat skjuter vi oss själva i foten.
Varje bonde som går i konkurs är en förlust för Sverige.
Det går inte att äta pengar.
Citera
2018-09-28, 16:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
Det spelar ingen roll, en kr hit lr dit på mjölken spelar ingen roll, det är ostpriset som måste höjas.

Ja, jag kommer köpa ändå.

Ostpriset har redan fördubblats på 3-4 år. En "vanlig ost kostade 50:- för 3 år sedan. Nu kostar samma ost 69 eller 89:- Så ost priserna är höga redan. Dessutom är ost ett sätt att lagra mjölk så att man inte står med en massa obrukbar mjölk. Lagrad ost är dessutom betydligt dyrare.. 1kg västerbotten kan kosta runt 150/ KG.
Citera
2018-09-28, 16:27
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddkritikern
Lägger gladeligen 1kr extra för att våra bönder ska kunna arbeta under drägligare ekonomiska förutsättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Dom hade kunnat höja med 20 kr till jag hade fortfarande behövt köpa mjölk. Jag har inte själv tid att gå ut och mjölka en ko.

Exakt. Jag är mjölknarkoman så priset är inte lika viktigt som tillgången. Behövs det prisökning och pengen hamnar hos bonden så är ingen gladare än jag.

Mjölk är livet!
Citera
2018-09-28, 17:39
Medlem
Många reagerar eftersom det handlar om ”bara en krona”. En krona i höjning är inte alls för lite i sammanhanget där en liter mjölk kostar elva kronor. Det är en höjning med nästan 10 % och lönerna höjs i genomsnitt med 2-3 %.
Citera
2018-09-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Många reagerar eftersom det handlar om ”bara en krona”. En krona i höjning är inte alls för lite i sammanhanget där en liter mjölk kostar elva kronor. Det är en höjning med nästan 10 % och lönerna höjs i genomsnitt med 2-3 %.

Samtidigt är det märkligt att i princip allt är väldigt dyrt i Sverige jämfört med andra länder men ost, mjölk och kaviar är svinbilligt. Både ost och mjölk kostar det dubbla mot i Sverige på många håll. Undrar vem som förhandlar på arla egentligen, kanske någon oduglig gammal sossepolitiker eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in