2018-09-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den senaste Tant Grå skulle ha sett någon prata, inte hört,
om jag har fattat rätt.

Det skulle bringa klarhet i mina funderingar.
Jag har missat det.
Citera
2018-09-27, 22:30
Medlem
Citat:
Den senaste Tant Grå skulle ha sett någon prata, inte hört,
om jag har fattat rätt.
Har du nån länk till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag har missat det.
Det har jag också. Tveksamt om det stämmer.
Citera
2018-09-27, 22:40
Medlem
Både civila och målade polisbilar har vart aktiva i området ända sedan LW hittades.
Citera
2018-09-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Har du nån länk till det?

Det har jag också. Tveksamt om det stämmer.

Det här fick jag fram i hastigheten.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår",
Citera
2018-09-27, 22:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag har missat det.

Välkommen MV
Svt.
Dessutom söker de en äldre kvinna som eventuellt ska ha sett en person utanför 45-åringens bostad under natten hon försvann. Den äldre kvinnan ska ha pratat om händelsen på en marknad några dagar efter händelsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-mordet-pa-45-ariga-kvinnan-polisen-soker-personer

Vill minnas att det även i annan media nämts att hon citat: " sett en man prata"

Edit: CarlJanne75 länkade just ovanstående
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-27 kl. 22:43.
Citera
2018-09-27, 22:59
Medlem
Citat:
Jag har missat det.

Du får gärna dela med dig av din klarhet.
Citera
2018-09-27, 23:01
Medlem
Citat:
Det här fick jag fram i hastigheten.

Tack. Är det en eller två tanter?
Citera
2018-09-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tack. Är det en eller två tanter?

Första tanten ska ha hört några prata på väg mot bullerplanket,
det va tidigare.

Det här är en annan tant som enligt uppgift sett någon prata.

Sannolikt har hon genom ett stängt fönster sett någon med
något som hon identifierade som en mobil.
Citera
2018-09-27, 23:49
Medlem
Citat:
Första tanten ska ha hört några prata på väg mot bullerplanket,
det va tidigare.

Det här är en annan tant som enligt uppgift sett någon prata.

Sannolikt har hon genom ett stängt fönster sett någon med
något som hon identifierade som en mobil.
Ok, tack. Trodde det bara var en tant, den första. Vem var det som efterlystes nyligen från marknaden?
Citera
2018-09-28, 00:05
Medlem
Honan6s avatar
Några tankar.
SD och LW var väldigt tajta året 15/16 i samband med planerandet och genomförandet av Geoturen Heart of Sweden som gick av stapeln sommaren -16 - en tid då det började knaka mellan flera relationer som SD/HD, SD/LW och inte att förglömma UW:s begäran om skilsmässa från MH.

Hösten kom och SD "retas" med LW och bombar henne med sms så pass mycket att hon känner sig trakasserad och anmäler honom 3 nov. Hon ångrar sig och tar tillbaka anmälan för att det annars kan bli värre...

LW firar jul med x:et UW och barnen?

2017
LW vill vara vän med SD, men han vill vara vän med sexuella förmåner? LW vill bara prata och fika, så det blir återkommande tjafs om detta? Minst en gång går SD över en acceptabel gräns när han tar halsomtag på LW och knogar hennes huvud i bilen. Hon anmäler honom för att hon blir rädd och tycker att nu han gått för långt?

Under mars får HD nys om SD:s bravader och ställer ultimatum? Hon beordrar unfriending på Fb och kontaktförbud?
JG tycker det är hemskt att LW varit med SD och tar parti för HD. Han unfriendar också LW för att SD har tutat i fru och vännen att det är LW som inte låter honom vara ifred?

HD märker att kontakter verkar fortsätta i smyg, så i juli bestämmer hon sig för att leva sitt liv, men bor ihop med SD för döttrarna skull?

SD och HD firar jul med hans svärföräldrar som ger paret en USA-resa och utlovar barnvakteri för att de tu ska få egen tid till att finna varandra igen?

2018
LW cachar runt med olika manliga vänner och någon/några är kanske mer än vän?

SD störs av geo-bilder på en njutande livsglad LW och samtidigt får han mer och mer problem hemma med HD?

Februari får HD nog och vill skiljas på riktigt. Skilsmässoansökan skrivs och signas. Den inkommer till TR i mars då HD även flyttar till eget bo.

SD är ensam och övergiven. Han har ingen som tycker om honom längre?
LW har det mysigt med snygg-AL, ML och JH. Sistnämnda känner han knappt och ser ett allvarligt hot han inte kan kontrollera?

Hotar LW med att berätta för HD att SD inte lämnar henne ifred?

SD har tappat fotfästet och kanske han knaprar i sig någon *substans för att orka med tillvaron? Ett medel som gör honom ännu mer knäpp än vanligt? Sen händer det hemska?

Spekulationer eller fakta?

*medicin som ger biverkningar kan vara en förmildrande omständighet som advokaten kan ta med som halmstrå i det kommande försvaret...
Citera
2018-09-28, 00:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kolla t.ex. inlägg av 'Philomena' och 'neverhorse' några dagar bakåt i tråden. De hade ett resonemang om att förvånansvärt lite tid hade ägnats åt att undersöka fyndplatsen, samtidigt som ett par bostäder verkar ha undersökts betydligt mer ingående. Det finns också artiklar i Aftonbladet och Expressen om fynd av blod i både en bostad och en bil. Sedan har Leif GW Persson också mumlat om att kroppen kan ha flyttats två gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade inte SD funnits hade nästan hela handen pekat mot MH. Nära nog lika tydligt som nu mot SD. Utifrån här ”kända” data.

Hade man hittat något på henne så skulle hon nog ha fått svara på en hel del frågor.

Citat:
MH är väl själv pastor, så hon är nog inte misstänkt. Enligt Mikael Nyqvist vid Örebropolisen leder inga spår in i kyrkan:
https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä, det vet jag.

Hennes ämbete har dock i så fall inte hindrat henne från att visa dåligt omdöme, enligt vad som framkommit i tråden. Det kan ju alltid bli återfall i sånt. Ser man (frivilligt?) ut som hon i Knutby etc. så kan man ju undra lite hur det står till.

Sen behöver ju f.ö. inte motivet vara särskilt ”kyrkligt” — så finns det något ”oläkt” hos MH kontra LW så behöver ju inte kyrkan ta på sig det iofs. Men oavsett vad de vill ha sagt i tidningen så bygger det ju på de grundade misstankar polisen hade då.

Citat:
Ja, så kan det nog vara. Det verkar mer vara kyrkan som institution som har friskrivits från misstankar:

Hade tänkt svara dig Draifos tidigare på ditt omnämnande av min och Neverhorses diskussion om FP men det kom visst bort då tråden rörde sig så snabbt åt annat håll. Ska understrykas att jag verkligen ju hör till de som bara spekulerar utifrån tråduppgifter och inte har förmåga att bidra mer då jag inte sitter på plats. Men. Det vi diskuterade om var allt som föreföll orimligt eller renatav osannolikt. Hur kan polisen med hundar oavsett rubricering missa LW i fem dygn då hon bara ligger några meter bort från sitt eget hem? Varför togs avspärrningarna bort så snabbt medan de var kvar på SDs hus så länge? På vilket sätt har polisen sett på SDs bil då de tog in den medan paret D var på väg mot USA men samtidigt lät HD ha den under förhöret om vi ska tro på EGTs spekulation om detta? Visst, allt kan bero på rubriceringen och därmed de tilldelade resurserna, klåparaktiga order inom polisen och bristande kompetens alternativt mycket, mycket stor otur. Men vi båda ville väl ändå i diskussionen öppna upp tanken igen för frågan om FP verkligen var BP.

Ifall LW mist sitt liv på en annan plats, under en period legat någon annanstans och sedan blivit forslad till planket med bil så skulle det kunna förklara polisens oförmåga att finna henne där under de första dagarna och sedan snabba undersökning vid planket och därpå stora intresse för SDs hus och bil.

Men ja, det finns mycket man kan invända mot dessa tankegångar. Man kan så klart invända mot tolkningen av polisens avspärrningar för det första. Det kanske var logiskt oavsett FP/BP att undersöka MGMs hus för att försöka finna ev nerblodade kläder osv. Bilen likaså. Och man kan alltid, som många redan sagt, säga att likhundar inte kan hitta levande människor. Sedan har vi skrikvittnena enligt Dalaan och att få in ev ytterligare cyklande vittnen eller tanter som sett någon prata. Inte lätt att lägga detta pussel.

Men då vi inget egentligen vet så har jag ändå svårt för att helt avfärda att LW kan ha hamnat vid planket efter sin död. Så ifall vi skulle låta oss för en kort stund i alla fall lägga allt som motsäger detta åt sidan och spekulera helt fritt vad detta skulle innebära så menar jag att detta skulle kunna antyda isåfall att:
- mordet var planerat eller iaf att mördaren var kallsinnig efteråt att dumpa kroppen på en plats där hen mest sannolikt ansåg att det senare fyndet inte skulle kasta någon skugga på hen
- platsen för dumpningen av kroppen skulle kunna tyda på att mördaren medvetet valde en plats för att kasta misstankar på personer som hen visste hade en besvärande historik med LW och motiv att vilja henne illa
- mördaren är då någon som kände till LWs liv i stora drag och vilka hon umgicks med samt möjliga lätta syndabockar som bodde i närheten

Och när jag då, med kanske lite väl stor fantasi, lagt samman detta med tidigare spekulationer kring MH så har jag funderat ifall hur denna person skulle kunnat ha haft nog med insikter i LWs liv för att genomföra detta ifall hon velat.

MH har (haft) uppenbara problem i sitt mående och uppvisat stor gränslöshet via sin blogg. Hon har upplevt en traumatiserande upplevelse som hon ger UW och i en förlängning familjen W skuld för. Hon har flera gånger uttryckt sig nedlåtande om exmakarna Ws föräldraskap som hon därtill vävt in familjen i ett narrativ med henne som huvudoffer. Hon har haft ev motiv att tycka illa om LW utifrån hur hon uppfattade henne som förälder till sina bonusbarn och som skyldig till hur hon tolkat UWs mående. Framförallt har hon visat i bloggen att hon haft insikter om familjen Ws liv vilket hon dömt ut. Inget av detta gör henne till GM men det kan indikera ett motiv och ett mående som borgat för att hon skulle ha kunnat gå över gränsen ifall något ytterligare triggat hennes upplevelser.

Om MH är GM skulle hon kunnat ha hört om LWs ev affär med SD och triangeldramat då med SD, HD och LW. Hon skulle ha möjligen hört detta från barnen eller från UW och möjligen även ha hört något om trakasserierna från SD gentemot LW ifall det stämmer att dessa föregått de båda anmälningarna under längre tid. Ifall MH då, utifrån sin självutnämnda roll som bibelns Rut, skulle ha tagit sig rätten att skipa någon slags skev kristen etik över familjen W så skulle hon i förväg ha klart för sig åt vilket håll som hon med "gott samvete" skulle kastat misstankarna. Först straffa synderskan LW, sedan straffa syndaren SD som blir huvudmisstänkt och på kuppen rädda de som hon enligt en sådan förmodat sträng kristen syn såg som offer, nämligen UW och HD samt barnen i respektive familjer.

Detta är, innan jag blir lynchad, bara en vild spekulation och jag utgår enbart från bloggen och det som framkommit i tråden. Jag har ingen aning om MH verkligen skulle känt detta eller ansett sig ha rätt till att ta etiken och moralen i egna händer som på detta vis. Men om jag med bloggen i bakhuvudet skulle krysta fram en annan teori än SD/HD som GM så skulle jag nog kläcka ur mig denna. Det finns säkert mycket som slår hål på denna teori och polisen har säkert redan avfört MH från utredningen och denna teori skapar nya logiska luckor kring varför LW skulle lämna paketen för att gå ut och möta MH mitt i natten eller t o m sätta sig inne i en bil med henne för att bli mördad på annan plats och sedan återforslad till planket. Kan MH ha lurat LW med att något barn var i fara på annan plats och hört av sig till henne då barnet ifråga inte fått tag på varken UW eller LW? Det går att spekulera i och jag vet inte längre om jag tror på denna teori men ville bara förklara den igen i relation till att MH återigen diskuterats och även planket som inte BP utan bara FP.
Senast redigerad av Philomena 2018-09-28 kl. 01:12.
Citera
2018-09-28, 00:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ja, ni kan ju faktiskt vara något intressant på spåren här. Det finns uppgifter tidigare i tråden om att LW skall ha sysslat med just paketinslagning när någonting hände, så det är ju inte otänkbart att det har något med födelsedagsfirandet dagen därpå att göra. Tänker ni er då att GM t.ex. skulle ha kommit med en present som skulle slås in, och att det i samband med det här kan ha uppstått någon dispyt?

Ärligt så har iaf jag inte tänkt så mycket djupare på detta spår men ifall det skulle ha bäring så ja, det skulle vara ett tänkbart scenario. Visst känns det lite väl dramatiskt med ett sådant avslöjande genom mordet men det skulle förklara tidpunkten för när något just eskalerade/gick överstyr om det inte beror på någon av resorna eller något vi inte alls har kännedom om. Skulle denna teori/spekulation vara sann så skulle det även ge ytterligare en dimension till LWs och SDs märkliga relation över åren där de båda visat avståndstaganden men ändå inte kunnat bryta helt. Ett gemensamt barn skulle skapa en sådan där länk som inte går att bortse från även om känslorna svalnat eller rentav övergått i förakt eller rädsla som lett till anmälningar. Detta hade även kunnat varit något som till varje pris måstat undanhållas för HD om SD lovat guld och gröna skogar, att det skulle bli dem igen och allting annat tillhörande det förflutna.

MEN. Jag vill nästan inte gå in på detta mer då det inbegriper barnen som har det nog svårt får man anta. Det är vanskligt att spekulera kring detta då det finns så erbarmligt lite att gå efter och bara blotta spekulationerna kan vara oerhört destruktiva för anhöriga till LW. Det är min tro att detta är bara en teoretisk möjlighet som är helt idiotisk. Jag vill svara på detta då det förklarar en del men jag hoppas och tror för alla inblandades skull att detta är väldigt långt från någon sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in