2018-09-28, 00:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Fast Brexit-sidan kampanjade på att det skulle bli en deal eller likt Norge. Nästan ingen lovade eller ville ha ett hårt Brexit.
Har du hört talas om politik?

Ska man hålla omröstningar/omval varje gång en politiker ljuger? Var inte korkad, min lilla vän
Citera
2018-09-28, 02:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Fast Brexit-sidan kampanjade på att det skulle bli en deal eller likt Norge. Nästan ingen lovade eller ville ha ett hårt Brexit.

Man kan också säga så här att David Cameron var så säker på att britterna ville vara kvar i EU att det inte lades speciellt mycket tanke bakom hur de två alternativet skulle utformas rent ordagrant. Det var liksom inte viktigt eftersom utfallet av omröstningen garanterat skulle bli ett "remain". Nu blev det inte så och det ska man ha i åtanke nästa gång man litar på politiker.

Jag är fortfarande personligen väldigt osäker om Brexit överhuvudtaget kommer att inträffa. Vem vet, en jättekris i världsekonomin eller ett storskaligt krig kanske kommer i mellan?
Citera
2018-09-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Har du hört talas om politik?

Ska man hålla omröstningar/omval varje gång en politiker ljuger? Var inte korkad, min lilla vän

Fast var det inte viktigt att folkviljan respekterades? Då kan de ju lika gärna lägga ner Brexit för politiker ljuger ju ändå. Var inte korkad, min lilla vän
Citera
2018-09-28, 13:12
Medlem
Citat:
Det är inget hyckleri att ha ytterligare folkomröstningar. För två år sedan visste inte britterna hur Brexit skulle se ut. Vissa sade det skulle bli ungefär som med Norge. NHS skulle få en massa miljoner varje vecka och mycket annat. Nu verkar ett hårt Brexit mycket möjligt. Nu snackas det om slut på mat och de kanske få se fördelarna med Brexit om 50 år.

Vilket typ av Brexit röstade folk på egentligen? Ingen deal Brexit? Som Norge? Det har diskuterats väldigt många typer av Brexit som är radikalt olika varandra. Vad var folkviljan egentligen?

En ny folkomröstning om Brexit tycker jag låter mycket lämpligt.

En ny folkomröstning vore en fars. Befolkningen har redan sagt sitt. Det finns absolut inga rimliga skäl till att ha en ny omröstning. Allt du tar upp har noll bäring. Valet stod mellan att lämna EU eller stanna kvar. Det fanns inget alternativ som hette "lämna EU med vissa villkor", "lämna EU med förutsättning x, y och z" eller dylikt, vilket ni verkar tro.
Citera
2018-09-28, 13:20
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, eller så tar man död på den representativa demokratin nu och utlyser en ny folkomröstning. Det är bara att välja samt att då få total anarki och upplopp på halsen i landet.

Så om det utlyses en ny omröstning, nu när man faktiskt i stort sett vet vilka konsekvenser en Brexit får, jämfört med för två år sedan när man trodde sig veta hur det skulle bli (inklusive tvärsäkra påståenden som sedemera visat sig vara helt felaktiga, så faller GB ner i "total anarki" och landsomfattande "upplopp"?

Brexitdebaclet kan i enklaste form sammanfattas ungefär så här. För två år sedan så utlovades en väg framåt, över en ravin via en bro till ett bättre ställe.

När vi kommit till detta ställe stänger vi av bron, kanske bränner vi den. För vi kommer ju att ha det bättre, så vad ska vi med bron till? Utfallet blev att köra över bron, och tro på löftena på att allt blir bra.

Två år senare så sitter alla, vare sig de vill eller inte, beredda att i enlighet med folkviljan köra mot ravinen.

Fast nu finns inte bron kvar.

Men, "folkviljan" är ju det som ska respekteras till varje pris, eller hur? Även för de stackare (dvs varannan person) som sitter inlåsta i bilen och som inte ville kliva in till att börja med. De ska böja sig för "folkviljan" på väg ned i avgrunden.

Citat:
Nu snackas det om slut på mat och de kanske få se fördelarna med Brexit om 50 år.

Ja, visst är det underhållande. Nu är Brexitfanatikerna på den nivån att du får din belöning i nästa liv, typ.
Senast redigerad av DaEzz 2018-09-28 kl. 13:23.
Citera
2018-09-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
En ny folkomröstning vore en fars. Befolkningen har redan sagt sitt. Det finns absolut inga rimliga skäl till att ha en ny omröstning. Allt du tar upp har noll bäring. Valet stod mellan att lämna EU eller stanna kvar. Det fanns inget alternativ som hette "lämna EU med vissa villkor", "lämna EU med förutsättning x, y och z" eller dylikt, vilket ni verkar tro.

Fast den officiella Brexit-kampanjen lovade förhandlingar med EU. Så det fanns löften om att lämna EU med vissa villkor. Detta är vad folk röstade på. Det var folkviljan. Eller är folkviljan inte viktig nu?
Citera
2018-09-28, 13:40
Medlem
Citat:
Fast den officiella Brexit-kampanjen lovade förhandlingar med EU. Så det fanns löften om att lämna EU med vissa villkor. Detta är vad folk röstade på. Det var folkviljan. Eller är folkviljan inte viktig nu?

Folkviljan har ju redan sagt sitt, via folkomröstningen. Med ditt tänk borde man ju ta om ett val så fort någon politiker ljuger. M ljuger, lika bra att ta om valet. S ljuger, lika bra att ta om valet, etc. Säg det parti som faktiskt har uppfyllt precis alla vallöften som de gått ut med. Jag skulle gissa på att det talet är 0, i alla fall under de senaste 80 åren här i Sverige. Men du tycker det rätta borde vara att ta om precis alla dessa val, capishe?
Senast redigerad av TheStriptease 2018-09-28 kl. 13:43.
Citera
2018-09-28, 13:45
Avstängd
Citat:
Folkviljan har ju redan sagt sitt, via folkomröstningen. Med ditt tänk borde man ju ta om ett val så fort någon politiker ljuger.
Det gör man vart fjärde år.
Citat:
Säg det parti som faktiskt har uppfyllt precis alla vallöften som de gått ut med.
Endast ett parti med egen majoritet har ens chansen att uppfylla alla sina vallöften, annars måste man kompromissa.
Citera
2018-09-28, 13:46
Medlem
Citat:
Folkviljan har ju redan sagt sitt, via folkomröstningen. Med ditt tänk borde man ju ta om ett val så fort någon politiker ljuger. M ljuger, lika bra att ta om valet. S ljuger, lika bra att ta om valet, etc. Det blir ju såklart oerhört tramsigt och omöjligt att ta på allvar.

Inte alls. En folkomröstning kan antingen vara demokratisk eller oåterkallelig, dock inte båda samtidigt. Ett riksdagsval som vi nyss har haft kan ändras om fyra år eller tidigare med ett extraval.

Och nej, jag föreslår inte att det blir en folkomröstning så fort någon har ljugit. Jag föreslår en folkomröstning när det förhandlats klart med EU och det finns (eller inte finns) ett avtal på bordet. Det är stor skillnad mellan dessa båda.
Citera
2018-09-28, 13:51
Medlem
Citat:
Inte alls. En folkomröstning kan antingen vara demokratisk eller oåterkallelig, dock inte båda samtidigt. Ett riksdagsval som vi nyss har haft kan ändras om fyra år eller tidigare med ett extraval.

Och nej, jag föreslår inte att det blir en folkomröstning så fort någon har ljugit. Jag föreslår en folkomröstning när det förhandlats klart med EU och det finns (eller inte finns) ett avtal på bordet. Det är stor skillnad mellan dessa båda.

Om man ska förespråka en ny omröstning bör det ju rimligtvis göras efter x antal år. Dvs när UK faktiskt har hunnit gå ut ur EU och det har passerats en viss tid, så att man kan se resultatet. Inte att hålla på och hetsa redan nu bara för att UK eventuellt inte lyckas få till ett avtal. Det är ju faktiskt fullt möjligt att göra avtal och förhandla med EU eller enskilda länder när de väl har lämnat EU. Ni verkar ju dock bete er som att UK skulle behandlas likadant som Nordkorea när de har lämnat.
Senast redigerad av TheStriptease 2018-09-28 kl. 13:54.
Citera
2018-09-28, 13:55
Medlem
Citat:
Om man ska förespråka en ny omröstning bör det ju rimligtvis göras efter x antal år. Dvs när UK faktiskt har hunnit gå ut ur EU och det har passerats en viss tid, så att man kan se resultatet. Inte att hålla på och hetsa redan nu bara för att UK eventuellt inte så lyckas få till ett avtal.

Jag tycker att oavsett hur bra eller dåligt avtal de lyckas få fram så bör det folkomröstas om detta innan det träder i kraft. Artikel 50 kan förlängas och EU har visat sig villig att gå med på en förlängning.
Citera
2018-09-28, 14:00
Medlem
Citat:
Jag tycker att oavsett hur bra eller dåligt avtal de lyckas få fram så bör det folkomröstas om detta innan det träder i kraft. Artikel 50 kan förlängas och EU har visat sig villig att gå med på en förlängning.

Jo visst. Det är väl drömmen för er, att förlänga för UK. Sedan förlänger man en gång till, och en gång till och vips har det gått typ 20 år och UK är fortfarande kvar i EU. Verkligen sinnessjuk respektlöshet mot befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in