2018-09-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra med lite nya idéer. Tilltron till källor med insyn i utredningen är förunderligt stor i den här tråden, och det här begränsar utrymmet för diskussioner. Många verkar ganska okritiskt ha tagit till sig den sk. standardteorin om hur det här skall ha gått till.

Ett exempel är det här med att det skulle ha slagits fast att fyndplatsen också är brottsplatsen. Här uppfattar jag det av tidningsartiklarna som att polisen snarare är inne på att kroppen har flyttats dit efter att LW tagits av daga någon annanstans.

Om det stämmer så tvivlar polisen på att skriken kommer från
mordet på LW, det larmet kom in Kl23.47.
Citera
2018-09-26, 20:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Även jag har i tidigare inlägg förundrats över hur fort det gick när FP avsöktes.
Instämmer det var snabbt avklarat. Var väl knappt avspärrat utom när polisens tekniker höll på med undersökningen?
Citera
2018-09-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Även jag har i tidigare inlägg förundrats över hur fort det gick när FP avsöktes.

Om jag inte missminner mig tog det runt 8 timmar från när kroppen hittades tills att den sista åkte från platsen. Tycker inte att det är en kort tid med tanke på att kroppen låg skyddad av buskage i öppen terräng.
Citera
2018-09-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
/--/

Ett exempel är det här med att det skulle ha slagits fast att fyndplatsen också är brottsplatsen. Här uppfattar jag det av tidningsartiklarna som att polisen snarare är inne på att kroppen har flyttats dit efter att LW tagits av daga någon annanstans.

En tanke kring detta: många (alla) har ju reagerat med varierad upprördhet på det faktum att det tog 5 dar att hitta LW då hon mer el mindre återfanns på den egna gatan.
Man tycker ju att det är skandal att man inte kunde hitta henne tidigare, utifrån antagandet att FP är BP.
Men blir det nästan inte lite märkligt att man inte letade där, kan det verkligen stämma?
I krim-trådar tjötas det ju ideligen om att man inte skall krångla till det, att det troligaste scenariot är det man skall hålla sig till. Och så hänvisar man till nån gammal man från historien utrustad med rakkniv.
Frågan är således: vad är egentligen här det mest sannolika.
-att FP är BP och att man inte alls tänkte på att titta i närmsta buskage?, eller
-att BP är någon annan stans och att LW flyttats dit?

Vet ej själv vad man skall tro. Någon probabilitetsforskare i tråden får gärna respondera.

Polisen hamnar ju också i ett litet otacksamt läge om man nu skulle ha konstaterat att FP inte även är BP; de får klä skott för sin (antagna) inkompetens samtidigt som de av utredningstekniska skäl inte vill/kan gå ut med infon om att de på ett tidigt stadium hade avsökt platsen/konstaterat att LW flyttats dit.
Citera
2018-09-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om jag inte missminner mig tog det runt 8 timmar från när kroppen hittades tills att den sista åkte från platsen. Tycker inte att det är en kort tid med tanke på att kroppen låg skyddad av buskage i öppen terräng.

Delar din uppfattning. Det var många pappkassar som lyftes över bullerplanket i strid ström. Möjligen sändes bara kortare snuttar i TV.
Citera
2018-09-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du underskattar och förminskar LW om du som flertalet andra framställer henne som vore hon en beskedlig stackare till utsatt kvinna.
Vågar påstå att SD levt under hot om anmälan vid varje tillfälle han försökt sätta gränser för LW och INTE bara i bilen. Förstår inte varför ni har en sån mental låsning att inte se hela bilden och falskeligen framställa LW som madonna enbart för att hon är avliden. Det är övertydligt att LW var en tuff kvinna som inte vek ner sig för ett något som helst nej eller motstånd.

Med visshet om att mitt inlägg upprör dom som förfäktar att hos en avliden ska ignoreras dom sidor man själv betraktar som icke tilltalande är min position att det är en vanvördig skymf att inte värdesätta var människas dignitet med hela dess väsen.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Känner du SD eller LW? Eller någon väldigt närstående till dem?
Citera
2018-09-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det stämmer så tvivlar polisen på att skriken kommer från
mordet på LW, det larmet kom in Kl23.47.

Jag tror att "skrikvittnet" har hög trovärdighet, även hos utredningen. Efterlysningen på cykeltjejerna som gjordes nyligen byggde på uppgift från samma vittnen.
Citera
2018-09-26, 20:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Må dä.
Medan vissa hus var avspärrade i månader...

Om det självklart framgick att FP inte var BP kan jag förstå att det gick tämligen raskt.
Om det däremot föreföll vara BP så antar jag, som lekman för all del, att området runt FP, kanske hundra meter i vardera riktning, skulle vara högintressant och gås igenom ”med luskam” - och det görs inte på 8 timmar.

Men vad vet jag?
Citera
2018-09-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det blev vad jag förstod inte belagt att det var samma cykeltjejer ?

Nej, men det kan ha sin förklaring.
Citera
2018-09-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att "skrikvittnet" har hög trovärdighet, även hos utredningen. Efterlysningen på cykeltjejerna som gjordes nyligen byggde på uppgift från samma vittnen.

Det tror jag också, för mycket slump att man hittar LW så
gott som i skrikens riktning från dalaan sett.
Citera
2018-09-26, 21:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bara som en liten påminnelse och en liten vink om att beteendet hos SD påminner en hel del om det som nu händer i tråden:

"SD har inte pekat ut en enskild person mera ett flertal personer som skulle kunna vara misstänkta. Det är ett försök att förvilla utredarna. Är man fundersam kring att någon person skulle kunna ha motiv eller vara i konflikt nämner man det i förhör.
Men inte spretiga svar som leder åt olika tänkbara gärningsmän. Det kollas naturligtvis upp och avskrivs och sen är fokus återigen på den först misstänkta SD.
"

https://www.flashback.org/sp64799363

Tydligt så.
Det påstås saker om LW och hennes sexliv. Det påstås att det finns indicier mot flera män i offrets närhet. Teorier om dessa män flyger högt och lågt.
Att skapa förvirring tycks vara den linje som valts av flera...
Citera
2018-09-26, 21:16
Medlem
Citat:

Kl 14.33 Privatpersoner fann kroppen och larmet inkom kl 14.33. Området spärrades av.
Kl 17.30 Kriminaltekniker påbörjade arbetet vid fyndplatsen vid 17.30.
Kl 19.30 Polis gick ut med att det var en kvinna som hittas cirka kl 19.30
Kl 23.00 LWs kropp flyttades från fyndplatsen vid 23-tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in