2018-09-26, 19:23
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Agg mot LW? Hur kan du uttolka det?
Jag har inga kunskaper eller vetskap om henne som person. Är inte heller lagd åt det hållet att jag bedömer eller dömer en person på vad andra människor skriver/säger.

Sedan får du gärna göra både mig och min partner könsneutrala och i och med det inte gå in på såna långskott utan belägg.

Jag fortsätter med LW (utan agg):
Vi har läst här på tråden att det finns mer på SD om hur han betett sig mot LW. Jag har även hört från andra, utanför FB, samma sak. Men ingen har velat detaljera vad detta ska vara när man frågar.

Även läst och hört IRL att hon hade svårt att ta ett nej. Kanske inte påstridig, men hon vart tydligt tjurig, utan att nu vara utåtagerande. I ett fall pratade hon ned en person ganska hårt som hade nekade henne eller hennes grupp en hint på någon cache.

Jag tror att det är ganska mänskligt att bre på om man vill få sin sak rättfärdigad. Ett exempel:
Om LW ville mer än SD och han nekade, så kan hon vänt detta till att det är hon som inte vill och berättat hur elak han är istället.
Ganska vanligt förekommande fenomen och som sagt, ganska mänskligt.

Ska även kasta in en annan hemsk teori med SD som GM, som vissa inom geocaching tar upp:
Tänk om hon har hotat att avslöja deras konversationer och då biter det hårdast inför en tänkt drömsemester till USA.
Syftet då, har jag undrat:
Hämnd för bilen? Känns långsökt, dom har ju umgåtts efter detta.
Kan det vara en ren utpressningssituation? Nä, det tror jag inte, då skulle SD sitta på sannolika.
Jag kan inte se nått som motiverar ett mord, med det vi vet.

Svaret är nog enklare än så... svartsjuka
Citera
2018-09-26, 19:26
Medlem
Vill med lite försiktighet påpeka att en människa och dennes personlighet, gester mm. är mycket komplex och påverkar människor på olika sätt. Alla uppfattar inte människor på samma sätt. Vissa påverkas mer av känslor än andra, medan andra finner intresse i gester och ord.

Sedan är det vanligt att man förhåller sig till människor också på olika sätt. Tillsammans med en andra kan ord, kroppsspråk mm. ändras.

Vad jag ville ha sagt med detta är - att man inte enbart utifrån några personers uppgifter och åsikter on en unik individ bilda sig en bestämd uppfattning om någon. Det är mycket mer komplex än så.

Kom också ihåg att personer med eventuella diagnoser inte behöver bete sig på exakt samma sätt. Personlighet, livserfarenhet, umgänge, uppfostran och annat måste också räknas med in i bilden.

Kort sagt. LW som egen person kan stämma in på alla era åsikter om henne - plus lite till.
Man tror att man känner en människa, det stämmer väldigt sällan.

Detta är det enda jag kommer att skriva om LW som person.
Citera
2018-09-26, 19:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Försöker mig på att tänka brett, långt utanför geocacharna. Säg att det är någon på LW:s arbetsplats - eller kopplad till den - som fått agg mot henne. Han/hon parkerar bilen nere vid svängen och lockar ut LW genom att säga att några av deras klienter (eller vilket epitet som används) har farit illa eller begått något brott. Kanske hittar GM på att de står vid bullerplanket och drogar. "Du måste hjälpa mig!"

Detta får givetvis Lena att snabbt lämna hemmet då jag tror hon hade mycket empati och ansvarskänsla. Inte för ett ögonblick misstänkte hon GM som tillsammans med henne går mot bilen och planket. Efter mordet var det utmärkt för honom/henne att lämna kroppen där eftersom GM själv bor på ett helt annat ställe. Nu skulle misstankarna istället falla på de boende i området. Kanske kände även GM till de trassliga relationerna runtomkring Lena som han/hon kunde använda till sin fördel.

OBS - jag spånar bara vilt eftersom "brainstorming" är utmärkt för att sätta igång kreativitetsprocessen. Tyckte bara att de här geo-diskussionerna börjar stagnera.
Bra med lite nya idéer. Tilltron till källor med insyn i utredningen är förunderligt stor i den här tråden, och det här begränsar utrymmet för diskussioner. Många verkar ganska okritiskt ha tagit till sig den sk. standardteorin om hur det här skall ha gått till.

Ett exempel är det här med att det skulle ha slagits fast att fyndplatsen också är brottsplatsen. Här uppfattar jag det av tidningsartiklarna som att polisen snarare är inne på att kroppen har flyttats dit efter att LW tagits av daga någon annanstans.
Citera
2018-09-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra med lite nya idéer. Tilltron till källor med insyn i utredningen är förunderligt stor i den här tråden, och det här begränsar utrymmet för diskussioner. Många verkar ganska okritiskt ha tagit till sig den sk. standardteorin om hur det här skall ha gått till.

Ett exempel är det här med att det skulle ha slagits fast att fyndplatsen också är brottsplatsen. Här uppfattar jag det av tidningsartiklarna som att polisen snarare är inne på att kroppen har flyttats dit efter att LW tagits av daga någon annanstans.

Detta är mycket intressant påstående som jag gärna vill veta mer om, hur menar du? Berätta mer!
Citera
2018-09-26, 19:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta är mycket intressant påstående som jag gärna vill veta mer om, hur menar du? Berätta mer!
Kolla t.ex. inlägg av 'Philomena' och 'neverhorse' några dagar bakåt i tråden. De hade ett resonemang om att förvånansvärt lite tid hade ägnats åt att undersöka fyndplatsen, samtidigt som ett par bostäder verkar ha undersökts betydligt mer ingående. Det finns också artiklar i Aftonbladet och Expressen om fynd av blod i både en bostad och en bil. Sedan har Leif GW Persson också mumlat om att kroppen kan ha flyttats två gånger.
Citera
2018-09-26, 19:49
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:

Ja, tycker nog att man ska vända på alla stenar. Inte heller förstår jag denna totala fascination för loggar och cacher när vi faktiskt inte har en aning om ifall GM finns i dessa kretsar. Han/hon kan mycket väl ha känt LW, vilket jag tror, men ha kommit från helt andra kontaktnät.

Tänker du på LGW:s funderingar på att kroppen blivit flyttad eller finns det fler som uttryckt denna hypotes?
Citera
2018-09-26, 19:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Frun fyllde år 7/9.

Nu i efterhand har SD loggat "i kapp" från utlandsresan, bl.a. från den 7 september. En ganska utförlig reseberättelse:

Citera
2018-09-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är inte ett dugg intresserad av ditt religiösa fikonspråk. Religion tillhör stenåldern och borde förbjudas.

Du har hela tiden fokuserat på och talat om LW:s brister och tillkortakommanden på ett för mig obehagligt och skrämmande sätt.
Ditt fokus är helt uppåt väggarna snedvridet. Jag är benägen att tycka att du resonerar som en psykopat/narcissist utan normal verklighetsuppfattning.
Fokus ska ligga på brottet. Finns inget som LW gjort som har med brottet att göra. Hon hade otur som stötte på en galning. Och jag tror jag vet vem.

Jag håller helt med dig.
Senast redigerad av glendale 2018-09-26 kl. 19:57.
Citera
2018-09-26, 19:56
Medlem
Citat:

Kan du länka aktuell artikel.

Den enda jag minns är att LGW utan att veta ngt om fallet uttalade något om det (Nyhetsmorgon). Att polisen sagt det explicit kan jag inte minnas.
Citera
2018-09-26, 20:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Angående när LW och SD först lärde känna varann:
De kanske kände/kände till varann genom skola/fritis/dagis/förskola... för något/några av de äldre barnen?
Även om de inte umgicks som grannar så kanske de ändå hade vissa naturliga gemensamma träffpunkter, antar jag.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-09-26 kl. 20:25.
Citera
2018-09-26, 20:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Kolla t.ex. inlägg av 'Philomena' och 'neverhorse' några dagar bakåt i tråden. De hade ett resonemang om att förvånansvärt lite tid hade ägnats åt att undersöka fyndplatsen, samtidigt som ett par bostäder verkar ha undersökts betydligt mer ingående. Det finns också artiklar i Aftonbladet och Expressen om fynd av blod i både en bostad och en bil. Sedan har Leif GW Persson också mumlat om att kroppen kan ha flyttats två gånger.

Även jag har i tidigare inlägg förundrats över hur fort det gick när FP avsöktes.
Citera
2018-09-26, 20:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag håller helt med dig.
Du håller väl följaktligen helt och hållet med också om dessa okunniga rader : "Fokus ska ligga på brottet. Finns inget som LW gjort som har med brottet att göra" ?

Har man förstått det rätt att det är din och TaxenSixtens tro att utredningen om mordet inte har med brottet att göra ???
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-26 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in