2018-09-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja, skammen bär tungt och de där gamla stroferna klingar högtidligt som ett ok av sanning för människan för evig tid, säkert kommer livsfilosofin alltid att stå sig även om synen på ett gott eftermäle kanske förändras.

Kan inte helt föreställa mig den skuld och skam som den här gärningsmannen bär på och jag förstår förnekandet som jag tar minnesluckan för. Tiden läker sår för anhöriga och man plågas lite mindre efter tid. Det gäller även skuld men den kan också ha aspekten av skam och den känslan kan växa över tid.

Jag kan känna viss sympati för den här gärningsmannen idag men det finns inte mycket man kan säga, kanske kommer han en dag till ett annat val. Tror den eller dom som kan få honom att prata är hans familj, oavsett om de anar eller vet, att de försäkrar honom om att de kommer att finnas kvar.

Tänk om vetskapen om vem/vilka skulle rasera fler än många....
Citera
2018-09-25, 18:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag kan känna viss sympati för den här gärningsmannen idag men det finns inte mycket man kan säga, kanske kommer han en dag till ett annat val. Tror den eller dom som kan få honom att prata är hans familj, oavsett om de anar eller vet, att de försäkrar honom om att de kommer att finnas kvar.

Bra skrivit. Hans familj - om de nu inser vad som måste göras - kan förmå honom att "ge upp". Får han garantier om att familjen finns kvar även efter det att han har gått till polisen - vilket han givetvis kommer att få! - borde hans val vara enkelt. Tyvärr står ett åtal om mord eller dråp och väntar på honom, vilket givetvis inte är särskilt attraktivt. Vållande till annans död är inte tillämpligt i det här fallet. Så, jag tror inte att någon förändring är att vänta. Däremot måste polisen ta in honom igen och få åklagaren att häkta honom. Han förtjänar att få se hotet och vetskapen om att hans identitet blir offentlig i vitögat. Han kommer ändå inget att säga, så helt enkelt "sänk honom", då!
Citera
2018-09-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jovisst...min personliga åsikt är att jag köper GWs teori fram till skorna...där finner även jag det otroliga i att springa tillbaka som beskrevs i hans senaste bok. Sen är det här med skorna i kapitel för sej, om man löser de frågetecknen kring fynden och fyndplatsen då anser jag man får svar på resten...
Med tanke på att alla dessa vittnen inte har lett fram till någon efter alla år så är jag tveksam till många vilket jag tidigare har kommenterat varför.

Jag tror inte hon skulle åka med i en bil när hon var i sällskap. Kan lika gärna gå och få luft som hon sa...Det var varmt och nära.
Däremot tror jag att den/de hon åkte med var anledningen till valet att åka bil. Inte behovet av skjuts.
Om mannen på bron inte var KM..utan någon helt annan, då kan jag tro att de tog bilen direkt efter bron som killen hade tillgång till.
Isfl är inte pilot på stadt och han på bron samma person.
Sedan hänger jag inte med hur BW agerade, förstår inte varför han talade om inblandning eller att han visste.....vad...Eller är en del bara rykten?
Det kan det absolut finnas anledningar till. Tänk om det var så att "pilot" inte är inblandad. HA KAN ha åkt med i en bil med anledningen att "pilot" varit väldigt klängig på Stadt, sedan följt med och fortsatt att slemma, skull inte du gärna hoppa in i en bil i det läget för att komma bort från detta?
Citera
2018-09-25, 20:25
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Det kan det absolut finnas anledningar till. Tänk om det var så att "pilot" inte är inblandad. HA KAN ha åkt med i en bil med anledningen att "pilot" varit väldigt klängig på Stadt, sedan följt med och fortsatt att slemma, skull inte du gärna hoppa in i en bil i det läget för att komma bort från detta?

Citerar pudelfrillan angående flirtandet av mmpg

"Däremot, så är det väldigt troligt att flirtandet på stadt initialt uppfattades som helt oskyldigt av dom vittnen som polisen hörde direkt efter försvinnandet och i synnerhet av dom vittnen som kände HA och "mmpg". "

Så "väldigt klängig" och "slemma" känns övedrivet.Om det du skriver skulle stämma så lär ju halva Mariestad ha sett detta samt att andra halvan fått reda på namnet på mmpg.Och ändå så får man ingen bekräftelse på namnet.

Visst kan HA åkt bil pga pilot men då tror jag mer på en osynlig flirt som bara HA förstod och ville undvika.
Edit:Jag kanske missförstod dig nu och det jag skrev blev fel?
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2018-09-25 kl. 20:31.
Citera
2018-09-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jovisst...min personliga åsikt är att jag köper GWs teori fram till skorna...där finner även jag det otroliga i att springa tillbaka som beskrevs i hans senaste bok. Sen är det här med skorna i kapitel för sej, om man löser de frågetecknen kring fynden och fyndplatsen då anser jag man får svar på resten...
Med tanke på att alla dessa vittnen inte har lett fram till någon efter alla år så är jag tveksam till många vilket jag tidigare har kommenterat varför.

Jag tror inte hon skulle åka med i en bil när hon var i sällskap. Kan lika gärna gå och få luft som hon sa...Det var varmt och nära.
Däremot tror jag att den/de hon åkte med var anledningen till valet att åka bil. Inte behovet av skjuts.
Om mannen på bron inte var KM..utan någon helt annan, då kan jag tro att de tog bilen direkt efter bron som killen hade tillgång till.
Isfl är inte pilot på stadt och han på bron samma person.
Sedan hänger jag inte med hur BW agerade, förstår inte varför han talade om inblandning eller att han visste.....vad...Eller är en del bara rykten?
Jag tror att bråket började ute på ekuddenvägen, HA fick en smäll för att hon var högljudd. Hon springer hemåt på stigen men GM hinner ikapp ganska omgående. Hon börjar skrika igen och blir då tystad för gott troligtvis genom strypning. Han/de kör runt bilen för att lasta in henne där ingen ser. När han/de bär henne mot bilen så faller skorna av alldeles i närheten av bilen och i denna stressade situation så tänker inte GM på att det vore smartare att kasta in skorna i bilen utan han böjer sig ner och kastar in skorna i buskaget i ren reflex för att de inte ska ligga synliga. Ringarna ser han aldrig att de faller ur väskan. Jag tror inte att det är mer komplicerat än så. En stressig situation där reflexmässigt handlande styr vad som händer.
Jag är övertygad om att en bil är med från ekuddenvägen och inte hämtad efteråt för att forsla bort henne (för komplicerat). Om hon gick ur bilen eller om bilen stannade för att plocka upp henne är frågan. Var de två? Inte nödvändigtvis. Litar inte fullt ut på vittnet "hannas" vittnesmål.
Senast redigerad av divadnil 2018-09-25 kl. 21:48.
Citera
2018-09-25, 21:45
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Enligt goda källor hos Mariestadspolisen så är den person som skall ha gjort det en dåtid lärare, han var mkt äldre än henne och gift/sambo samt barn.
Dom hade ett förhållande. Det sägs att hon var gravid med han och skulle avslöja det för hans hustru. Det finns tydligen saker på killen men inget som kan/kunde leda till gripande.
Det bästa som skulle kunna hänt var att dom fann kroppen och därmed ev. hittade besudlingar eller andra spår.
Idag är det praktiskt taget hopplöst fall. Ingen kropp, det har gått 22 år, kroppen är i vart fall knappast i skick för säkrande av spår om en hittades.
Den misstänkte var väldigt intresserad av bilar och hade på den tiden en amerikanare.

Kan det ha legat en konflikt av ngt slag bakom, som lockat fram aggressioner/svartsjuka/rädsla? Att tjejer och kvinnor försvinner eller dödas av ingen anledning alls vet vi alla men lika vanligt är att man hittar ngt som väcker starka känslor.
Om man nu ponerar att det fanns ngn form av konflikt el spänningar i kretsen runt Helena, vad hade det det kunnat vara, någon som har några tankar eller hört ngt? Hur var det med ovanstående rykte, som ligger i början av den här tråden, att hon skulle haft en relation med en gift man.. ?
Citera
2018-09-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan

"Däremot, så är det väldigt troligt att flirtandet på stadt initialt uppfattades som helt oskyldigt av dom vittnen som polisen hörde direkt efter försvinnandet och i synnerhet av dom vittnen som kände HA och "mmpg". "

Så "väldigt klängig" och "slemma" känns övedrivet.Om det du skriver skulle stämma så lär ju halva Mariestad ha sett detta samt att andra halvan fått reda på namnet på mmpg.Och ändå så får man ingen bekräftelse på namnet.

Visst kan HA åkt bil pga pilot men då tror jag mer på en osynlig flirt som bara HA förstod och ville undvika.
Fattar inte varför du citerar Pudeln och inte bryr dig om vad som sades i radiodokumentären. MMPG har ju försökt påstå att han INTE flirtat med HA, vittnen däremot har ju sagt att det var mer än vad han vill medge.
Citera
2018-09-25, 22:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Fattar inte varför du citerar Pudeln och inte bryr dig om vad som sades i radiodokumentären. MMPG har ju försökt påstå att han INTE flirtat med HA, vittnen däremot har ju sagt att det var mer än vad han vill medge.

I radioprogramserien sades det ju att "mannen med pilotglasögon" hade sagt i polisförhören att han knappt hade varit i närheten av Helena, men att andra gäster på hotellet vittnade om den direkta motsatsen.

Som vanligt kan man skönja försök till att vilseleda och trassla till tråden från några användares håll.
Citera
2018-09-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ok då bör ju folk veta att KM är pilot.Då är jag med och då var det löst för egen del
Citera
2018-09-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I radioprogramserien sades det ju att "mannen med pilotglasögon" hade sagt i polisförhören att han knappt hade varit i närheten av Helena, men att andra gäster på hotellet vittnade om den direkta motsatsen.

Som vanligt kan man skönja försök till att vilseleda och trassla till tråden från några användares håll.
Ja skönt att både du och jag nu vet att KM är pilot.
Och blanda inte in mig i dina larviga "vilseleda" påståenden.Jag är fb användare som inte tar allför stort utrymme här i din 3 rummare.

Och tyvärr så har jag ej hört radioprogramserien utan följer allt via denna tråd
Citera
2018-09-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Här är bilderna:

https://minfil.com/E5mcVfhfb4/Bild_1_JPG

https://minfil.com/H5m7Vfh4b3/Bild_2_JPG

https://minfil.com/McmaV8habf/Bild_3_JPG

https://minfil.com/Tbm4Vch5bb/Bild_4_JPG

https://minfil.com/V7m7V5h0b0/Bild_5_JPG

Sedan frågade Judaland om hur det såg ut där man skar ut en asfaltsbit. 8.52 in i detta klipp ser man i alla fall skapligt hur det såg ut:

https://www.youtube.com/watch?v=91IkHNm1XC0

Önskvärt med fler länkar från tiden nära försvinnandet. Gammalt kan ge nytt...
Personer förändras men händelsen förblir densamma.
Helenas sista spår, vad har de att säga. Svåra att finna trots det uppenbara läget av första fyndet......Varför...?
Citera
2018-09-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ja skönt att både du och jag nu vet att KM är pilot.
Och blanda inte in mig i dina larviga "vilseleda" påståenden.Jag är fb användare som inte tar allför stort utrymme här i din 3 rummare.

Och tyvärr så har jag ej hört radioprogramserien utan följer allt via denna tråd

Ja det finns ingen härinne som kommit ned något positivt om KM. Han själv har ju isåfall minneslucka av hela lördag kväll o natt. Det äe ju inte bara 2 timmar. Vittnet vid bankomat/systembolag borde ju sett en "arg" HA gå förbi upp mot bron. Bredvid henne en "jobbig" KM - Som bönar o ver HA att inget säga till KB om hans agerande under kvällen...efter bron när HA viker av brister det för KM....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in