Citat:
Ursprungligen postat av
hawthorns
Hej. Har precis börjat med primtal och delbarhet, och har greppat hur man löser kvot och rest med långdivision, som jag antar också kan och ska användas på primtal, men frågan är bara hur?
Mitt tal som jag primtalsfaktorisera är: 2314. Eftersom det slutar på ett jämnt tal så är det delbart med 2, så jag fick ner det till 1157. Sen ska jag få ner det ytterligare, men jag vet inte hur jag ska komma på vad jag ska dela talet med. Om jag ska testa mig fram kommer det ta väldigt lång tid, så hur vet jag vad jag ska dela med? Facit säger att svaret ska vara 2 * 1157 = 2 * 13 * 89, så jag ska alltså dela med 13, men hur kommer man fram till det?
Du har listat ut att 2 är en indelning, så vi kan fokusera på 1157. Om det inte är ett primtal så finns det två heltal a och b så att a*b=1157. I så fall måste ett tal vara mindre än roten ur 1157 och det andra större (fast ett större kan ha fler primtalfaktorer, så vi fokuserar inte på det). Roten ur 1157 är lite över 34, så du måste testa alla tal mellan 1 och 34 om du ska visa att det är ett primtal. 2,3,5 och 11 är triviala. Testa 7, funkar inte, testa 13, funkar. Klart.
När du har hittat 89 kan du använda lagen om låga primtal. Det är en skämtregel, men den fungerar. Om du har ett primtal under hundra (förutom 91) och du inte enkelt kan se att det inte är ett primtal, så är det ett primtal.
Det beror på samma regel som innan, ett icke-primtal måste ha en delare mindre än kvadratroten. Kvadratroten ur 100 är 10, så alla tal under hundra är antingen primtal eller har en delare under 10. Nästan alla delare under 10 är enkla, alla kombinationer av 2,3,5 är lätta att se. Det enda knepiga är 7, men 7*7=49 kan alla, 7*11=77 är enkelt, så det enda undantaget är 7*13=91.