2018-09-24, 22:33
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ett tillägg. Jag tror att jag förstod vad du menade Globetrotter57 och jag tror väl att GW av ren nyfikenhet skulle kunna tänka sig att öppna plånboken. (Ställ gärna frågan!) Men man skulle i så fall hamna i en konkret situation där en person ska ha såna uppgifter som bidrar till fallets lösning i linje med hur fondens syfte har formulerats. Betyder det att personen behöver berätta vad som hände eller visa var HA:s kvarlevor finns? Ska personen behöva vittna, ska GM behöva dömas?
Sen ska personen anse att det är värt att prata idag med pengar i den ena vågskålen och den sociala rättvisan tillsammans med skammen i den andra. Min gissning är att pengar inte har någon betydelse här.

Ja pengarna har inte störst betydelse. Skulden och skammen bär tungt! Tyngre än man kan ana. Än finns tid att jaga vårt öde och vinna ett gott eftermäle. Möjligen är erkännandet inte så svårt ändå?

"Vi kommer alla att få en dom efter vår död, baserad på hur vi levt och vad vi sagt och gjort – eller inte sagt och gjort – under vår livstid." "Den som däremot saknade ryggrad, var ohederlig, talade med kluven tunga och förrådde sina fränder fick den värsta domen av dem alla, värre än att inte bli ihågkommen alls, att bli ihågkommen som en niding." https://allmogen.org/domen-over-dod-man/

77. Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
men ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över död man.

strof ur den höges sång (Hávamál) i den poetiska Eddan.
Citera
2018-09-24, 22:35
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Såg du P*t*r R*tg*rss*n?
Vet inte vem det är. Har svagt minne av efternamnet. Kanske om jag får se en bild från tiden?
Citera
2018-09-24, 22:39
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PU:s historia om vad han gjorde efter det att Stadt stängde kantas av frågetecken, duckningar, minns inte och så vidare. Även den påstådda taxiresan väcker frågetecken. Dessutom säger PU att han gick hem till PK när han gick ur taxin, men då var PK inte hemma på ännu minst en timme - enligt vad PK själv hävdar (och hänvisar till poliseskort hem). Det är mycket som inte stämmer här men vi kommer inte längre om detta, tyvärr.
Ja, jag har läst detta med intresse. Jag uppfattar Atervandsgrand4's inlägg som motsträviga och inte alls intresserad av lösningar tyvärr.
Citera
2018-09-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Bara för att man är Brynäsare behöver man inte känna varandra. En del är soffsupporter och en del åker på matcherna.
Alla leksingar i stan känner väll inte tjocke Eklund#
Nä, men som jag nämnde. INTE OMÖJLIGT.

Du nämnde tidigare
Citat:
Nej. Det fanns eller finns ingen relation mellan dessa herrar

Hur kan du vara så säker på det?
Citera
2018-09-24, 22:53
Medlem
Citat:
Var kommer vittnet in som hinner ikapp KM på Stockholmsvägen på väg hem? Ca 03.30, 30 minuters promenad från torget till bostaden i normalt tillstånd. Men detta är det ingen som vill veta av.
Detta är du ensom om att ha påstått. Det har alltså tagit dig 26 år att komma ut med.
Dessutom säger det absolut ingenting.

Är detta samma person som det pratas om i radioserien som mött pilot på stan vid 3.30?
Citera
2018-09-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nä, men som jag nämnde. INTE OMÖJLIGT.

Du nämnde tidigare

Hur kan du vara så säker på det?

Som dom flesta andra. En säker källa som delgivit mig detta. Hoppas du är nöjd med detta.
Citera
2018-09-24, 23:00
Medlem
Citat:
Som dom flesta andra. En säker källa som delgivit mig detta. Hoppas du är nöjd med detta.
Nej, jag är inte nöjd med detta.

De funkar inte så. Twiggy, Pudeln och nu, verkar vara av uppfattningen att trots att detta är ett anonymt forum, så verkar ni tro att all sorts källkritik faller bort om "vi ska bara lita på det ni säger".
Finns det flera indikationer på samma sak så blir saker mer "troliga", dock ej kanske "sanna". Men kommer det bara lite vag information till någon som råkar komma in efter 26 år och helt plötsligt kommer med nästan revolutionerande information, som ej bekräftas från något anna håll.

Tycker du det verkar rimligt att tro på sånt?
Citera
2018-09-24, 23:02
Medlem
Citat:
Detta är du ensom om att ha påstått. Det har alltså tagit dig 26 år att komma ut med.
Dessutom säger det absolut ingenting.

Är detta samma person som det pratas om i radioserien som mött pilot på stan vid 3.30?

Mycket information som kommit fram efter 26 år. Varför detta intresse för KM nu. Bor kvar i stan, levt ett rätt så normalt liv.

Det är samma person. Men inte på torget, men i utkanten av centrala stan.
Citera
2018-09-24, 23:04
Medlem
Citat:

De funkar inte så. Twiggy, Pudeln och nu, verkar vara av uppfattningen att trots att detta är ett anonymt forum, så verkar ni tro att all sorts källkritik faller bort om "vi ska bara lita på det ni säger".
Finns det flera indikationer på samma sak så blir saker mer "troliga", dock ej kanske "sanna". Men kommer det bara lite vag information till någon som råkar komma in efter 26 år och helt plötsligt kommer med nästan revolutionerande information, som ej bekräftas från något anna håll.

Detta vittne är hört av Kling å Klang.
Citera
2018-09-24, 23:09
Medlem
Citat:

Källkritk.
Ni sväljer ju det mesta med hull å hår utan den minsta källkritiken.

Nu måste JAG gå å lägga mig, har ett arbete att sköta i morgon.
Natti natti.
Citera
2018-09-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag drar en lite annorlunda variant på ett tänkbart men något djärvare scenario.

Låt oss utgå från att KM är "mannen med pilotglasögon". (Observera dock att jag inte säger att så är fallet, för jag själv vet det inte säkert.) Men ändå: KM har ingen bil tillgänglig när Stadt stänger utan på något sätt slår han följe med Helena på vägen mot hennes hem. Enligt uppgifter från folk i tråden som var med på den tiden gick man över bron och följde vanligtvis Marieforsleden hela vägen fram till där Ekudden-vägen gick ner till höger. Denna sträckan är ganska lång och sannolikheten för att en bil med en eller två manspersoner i dyker upp och "hänger på" är trots allt ganska stor. Personerna i bilen känner väl till både KM och Helena.

Väl vid platsen där skogsstigen tar sin början in genom Kohagen inträffar något som slutar med tjafs och bråk - och sannolikt att Helena "attackeras" och dör (av misstag). Den bilen som "Hanna" säger sig ha hört (förutom de upprörda mansrösterna och en skrikande kvinna) vänder enligt hennes utsaga nere vid Bäcken och vänder upp mot Marieforsleden (kör alltså inte in på gång-/cykelvägen). Kan det vara så att bilen som dök upp och "hängde på" när Helena och KM gick hem, drog iväg i panik och lämnade KM (om han nu är "mannen med pilotglasögon) ensam kvar i kaoset och att KM sprang iväg till Lockerud och systrarna och lånade en bil - den bilen som killarna på Hällristningsvägen ser på gång-/cykelvägen runt kanske 02:45, kanske 20 minuter efter det att "Hanna" hörde det hon säger sig ha hört? Och att det då är KM som kommer (tillbaka med bil) och kör upp på lekplatsen och lastar i Helena, kör iväg med en rivstart i sanden, lämnar ett märke i asfalten och drar iväg? Vad som händer sedan är ju svårt att veta, men han ses av ett vittne i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30, alltså långt senare jämfört med vad han har uppgett i förhör.

På det här sättet får vi in bilen som "Hanna" säger sig ha hört och bilen som killarna på Hällristningsvägen säger sig ha sett. I det sistnämnda fallet är det KM som återkommer ensam - efter att ha varit på Lockerud och fixat fram en bil (och kanske en ofrivillig medhjälpare) - och kör upp på lekplatsen för att hämta Helenas kropp som har legat kvar i Kohagen ganska nära den lilla bergsknallen bakom lekplatsen.

Varför köra tillbaka för att hantera en död kropp med all risk det medför? Har personen tagit sej därifrån i kaoset och paniken, var i finns drivet att återvända och ta med sej offret med all risk det medför?
Bra att prova olika teorier men tror ju mer detaljerad utfyllnad man lägger till desto mindre troligt..

För att ta risken och återvända med så kort varsel och i det tillståndet av panik,för att ta med sej en kropp på en allmän plats krävs en mkt tung anledning.

Det blir för tillkrånglat...knappt med tid...snabba beslut...tillgänglighet....anledning...nära hemmet...
Citera
2018-09-24, 23:33
Medlem
BW var snacksalig på fyllan i början...Utmärkte sej i beteende vid söket enl tidigare postare i tråden... osv...Om det var så att han visste. Varför nämnde han inte KM isfl? Eller var han dödspolare med honom?
Hur tänker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in