2018-09-24, 08:04
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Ponera att anledningen till att det här fallet har så många deadends och verkar så svårlöst-mitt bland alla faktorer som talar för att det inte borde vara det- skulle vara det fatala faktum att vittnen ljugit för polis, media och allmänhet för att skydda sig själva?
Hur troligt är det att polisen 1 känner till detta 2 kan hantera informationen 3 är beredda att erkänna att de blivit duperade och lämna över utredningen till coldcase. Vet ngn också om tex
Uppdrag granskning visat intresse för att titta på fallet?

Det är för sorgligt för familjen om det aldrig kommer upp i ljuset vad som har hänt Helena. Det skulle mycket väl kunna handla om dråp eller olyckshändelse och inte alls mord, vilket hade spelat stor roll för anhöriga att få veta. Lider verkligen med dem.

Att en el flera personer behövt "skaffat" sig vittnen är jag helt säker på....Skulle vilja syna Bw's vittne bla.
Så ja,som du skriver ang vittnen håller jag med om.

Vittnen tror jag har absolut ljugit ,i denna soppa och H's föräldrar ,fy f-n,tycker så synd om dem!!!
Citera
2018-09-24, 08:29
Medlem
Något slog mig när jag läste artikeln.

De har intevjuat BW och HM(J),
de verkar nästan lite väl "ivriga" att påpeka att de hört att flera unga kvinnor blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden, samt att om någon kört bil med HA i så skulle de "inte" åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg.

Skulle vi ponera att dessa 2 skulle vara inblandade på något sätt, sägs detta för att avleda. Kanske avstyra vittnen som t.ex sett något inne i stan att det inte kan vara relaterat.

Tankar på det?
Citera
2018-09-24, 09:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna

de verkar nästan lite väl "ivriga" att påpeka att de hört att flera unga kvinnor blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden, samt att om någon kört bil med HA i så skulle de "inte" åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg.

Skulle vi ponera att dessa 2 skulle vara inblandade på något sätt, sägs detta för att avleda. Kanske avstyra vittnen som t.ex sett något inne i stan att det inte kan vara relaterat.

Tankar på det?

Jag fick samma uppfattning när jag läste texten första gången. Varför säga nåt sånt? Men vi läser det i ljuset av idag, dom pratade som unga vars kompis hade försvunnit.

Nu har jag blivit så pass övertygad om KM som den misstänkte och tar man det för troligt så tolkar man övrigt i ljuset av det. Den som är skyldig till att ha tagit livet av Helena har eventuellt behövt hjälp, den hjälpen har isf inte kommit av någon som stått närmare Helena än KM, utan förstås längre ifrån Helena men nära KM. Sen har vi ju spekulerat i om det är mmpg som har varit hjälpen men jag kan inte se att det är sannolikt att åklagaren skulle handla på det sättet.
Citera
2018-09-24, 16:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna

Tankar på det?

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag fick samma uppfattning när jag läste texten första gången. Varför säga nåt sånt? Men vi läser det i ljuset av idag, dom pratade som unga vars kompis hade försvunnit.

Nu har jag blivit så pass övertygad om KM som den misstänkte och tar man det för troligt så tolkar man övrigt i ljuset av det. Den som är skyldig till att ha tagit livet av Helena har eventuellt behövt hjälp, den hjälpen har isf inte kommit av någon som stått närmare Helena än KM, utan förstås längre ifrån Helena men nära KM. Sen har vi ju spekulerat i om det är mmpg som har varit hjälpen men jag kan inte se att det är sannolikt att åklagaren skulle handla på det sättet.

Uppgiften om att flera unga kvinnor skulle ha blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden har förkommit tidigare. Frågan är om det har skrivits om detta på ett objektivt sätt i media (TSL) eller om detta är subjektiv information? Jag kan dock se i en artikel i TSL att "man" (syftar på polisen, efter att kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist hade uttalat sig i stycket före) söker svar på frågan om någon kvinna på senare tid hade blivit antastad - inte bara fysiskt - utan mer känt på sig att hon hade blivit observerad av någon person. Tyvärr har jag inte datumet när denna artikel publicerades i TSL, då "sidhuvudet" inte kom i den kopia som jag tog från biblioteket i Mariestad för några år sedan. Så här långt funderar alltså polisen i de här banorna, medan BW och HM(J) säger ha hört att så ska ha skett. Jag anser att vi inte blev något klokare av allt detta.

Att de säger att "om någon kört bil med HA i så skulle de inte åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg" kan förvisso vara "märkligt", men ännu märkliare - i så fall - är att de överhuvudtaget tar upp det?! Men nåväl, nu säger de detta och jag utgår från att det vid intervjutillfället var känt att en bil högst sannolikt hade förkommit. Eller? Artikeln är från den 17 juni (onsdagen), så om detta inte var känt kan man ju börja fundera … Antingen sa de för mycket eller så hade de tillgång till informationen, men det är knappt om tid. Att de kommenterar "färdvägen" behöver inte vara märkligare än att de - precis som många andra (också här i tråden) - anser att det vore för riskabelt att köra med en livlös/död kvinna i bilen genom centrum i händelse av en poliskontroll.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-24 kl. 17:07.
Citera
2018-09-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Var BWs relation till KM i nivån att han skulle låta bli att hänga ut honom eller hålla tyst om något han visste?
Citera
2018-09-24, 17:39
Medlem
Hur fick KM Helena att promenera med honom efter hans fyllekläng?
Hur fick KM Helena att åka med honom i en bil?
Citera
2018-09-24, 18:05
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Jag vet inte. Jag gör tolkningar efter vad jag läser och har ingen kännedom om de som nämns. HA:s situation med KM, om det är han som är den misstänkte (jag vet alltså inte, men det är min uppfattning), var ju tillsammans med en av HA:s vänner. Att mmpg varit så "klängig" att det hade stört HA på allvar eller att hon blivit rädd tror jag inte. Är han en bra person annars men gör närmanden när han dricker är hans status som pojkvän till hennes vän kanske en slags garant för att hon ändå är säker. Små övertramp i ord eller handling av vänners partners har nog många fram till den åldern varit med om; sexualiteten är ny, puberteten har precis gått över och man testar sig mot det attraktiva könet. En väns pojkvän gissar jag kan uppfattas som ofarlig, kan kanske vara världens bästa garant för att killen är bra.
Citera
2018-09-24, 18:17
Medlem
Citat:
Var BWs relation till KM i nivån att han skulle låta bli att hänga ut honom eller hålla tyst om något han visste?
.

Nej. Det fanns eller finns ingen relation mellan dessa herrar.
Citera
2018-09-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Uppgiften om att flera unga kvinnor skulle ha blivit antastade av okända män på vägen till Ekudden har förkommit tidigare. Frågan är om det har skrivits om detta på ett objektivt sätt i media (TSL) eller om detta är subjektiv information? Jag kan dock se i en artikel i TSL att "man" (syftar på polisen, efter att kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist hade uttalat sig i stycket före) söker svar på frågan om någon kvinna på senare tid hade blivit antastad - inte bara fysiskt - utan mer känt på sig att hon hade blivit observerad av någon person. Tyvärr har jag inte datumet när denna artikel publicerades i TSL, då "sidhuvudet" inte kom i den kopia som jag tog från biblioteket i Mariestad för några år sedan. Så här långt funderar alltså polisen i de här banorna, medan BW och HM(J) säger ha hört att så ska ha skett. Jag anser att vi inte blev något klokare av allt detta.

Att de säger att "om någon kört bil med HA i så skulle de inte åkt genom stan utan mot Sandviken, Leksberg" kan förvisso vara "märkligt", men ännu märkliare - i så fall - är att de överhuvudtaget tar upp det?! Men nåväl, nu säger de detta och jag utgår från att det vid intervjutillfället var känt att en bil högst sannolikt hade förkommit. Eller? Artikeln är från den 17 juni (onsdagen), så om detta inte var känt kan man ju börja fundera … Antingen sa de för mycket eller så hade de tillgång till informationen, men det är knappt om tid. Att de kommenterar "färdvägen" behöver inte vara märkligare än att de - precis som många andra (också här i tråden) - anser att det vore för riskabelt att köra med en livlös/död kvinna i bilen genom centrum i händelse av en poliskontroll.

Det hör är lite märkligt. Menar du att polisen specifikt uttalats sig om antastanden från okända män. Det är ganska inkompetent, de har alltså nästan aktivt undvikit att kolla närmare HAs krets. Ungefär som fallet med Eva Söderström (tror jag det var) där polisen var så handfallen av att en sådan ovanlig händelse som mord i deras omkrets gjorde att de trodde att någon lokal inte kunde vara inblandad, då det inte borde finnas folk kapabla till detta från bygden.
Citera
2018-09-24, 18:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Kan han ha "skyllt" på att han skulle sova över hos en syster, när nu sambon jobbade natt? Eller en efterfest på t ex Ekudden? Då skulle han ha en "giltig" orsak att gå samma väg som Helena och på det viset göra henne sällskap.
Citera
2018-09-24, 18:19
Medlem
Citat:
Vem vet, de är väl båda Brynäs-fans? så inte helt omöjligt att de kände varandra.
Citera
2018-09-24, 18:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Vad säger att KM (om han är den misstänkte) fick Helena att promenera med honom? Helena kan mycket väl ha börjat gå hem ensam, men han hann upp henne och hon tyckte kanske "det får väl gå, då". Ser att Prinzezzan har en bra tanke, också.

Om KM (om han är den misstänkte) åkte med i en bil till inflyttningsfesten i Töreboda och sedan åkte taxi tillbaka direkt till Stadt i Mariestad, kan han ju inte ha haft en bil! Då lär ju en promenad ha varit det enda alternativet. Han ses ju dessutom till fots i de centrala delarna av Mariestad runt 03:30.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-24 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in