2018-09-23, 19:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Man anmäler med en " will attend" så de som håller i det vet hur många som kommer.
Det har han inte gjort på hela sommaren. Tror han ingen kommer då eller vad är han rädd för?

Jag tror faktiskt tvärtom, dvs. att han snarare är rädd för att andra (t.ex nyfikna sällan-cachare) dyker upp på eventet för att "studera" honom. Jag menar, även bland geocachare kan det ju finnas journalister, poliser, flashbackare etc. som i förväg skulle kunna se att han har anmält sig och därför gärna beger sig till samma event. Därför försöker han nog "smyga" dit så obemärkt som möjligt. Trots allt börjar han kanske känna att allmänhetens intresse för hans whereabouts blir litet besvärande? Och att han är rädd för att få frågor om mordet på LW?

Däremot, när han väl befinner sig på eventet (oanmäld), så försöker han nog visa upp sin hurtiga och putsmuntra attityd då han umgås med sina närmaste geocachebekanta. Får en känsla av att det är oerhört viktigt för honom att hålla uppe en mask.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-23 kl. 19:52.
Citera
2018-09-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dubbelmordet i Linköping 2004 kanske? Eftersom polisen i detta fall har haft dna sedan länge, men kanske vill kolla upp likheter/olikheter med den nuvarande fantombilden, för att utröna om den kan behöva justeras. Min gissning.
Men är det inne i ett kritiskt skede så närmar vi oss den förbjudna teorin... nä, nog är världen liten, men...
Citera
2018-09-23, 20:15
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag tror faktiskt tvärtom, dvs. att han snarare är rädd för att andra (t.ex nyfikna sällan-cachare) dyker upp på eventet för att "studera" honom. Jag menar, även bland geocachare kan det ju finnas journalister, poliser, flashbackare etc. som i förväg skulle kunna se att han har anmält sig och därför gärna beger sig till samma event. Därför försöker han nog "smyga" dit så obemärkt som möjligt. Trots allt börjar han kanske känna att allmänhetens intresse för hans whereabouts blir litet besvärande? Och att han är rädd för att få frågor om mordet på LW?

Däremot, när han väl befinner sig på eventet (oanmäld), så försöker han nog visa upp sin hurtiga och putsmuntra attityd då han umgås med sina närmaste geocachebekanta. Får en känsla av att det är oerhört viktigt för honom att hålla uppe en mask.

Din förklaring verkar vettig.
Citera
2018-09-23, 20:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Men är det inne i ett kritiskt skede

Jag kommenterade snarare att artikeln i Aftonbladet nog inte gäller Örebrofallet, utan att döma av innehållet i tidningsartikeln låter det snarare som att polisens försök att framställa en fantombild med ny dna-teknik snarare gäller ett helt annat olöst mordfall. Och dem emellan ser jag inga kopplingar.
Citera
2018-09-23, 20:35
Medlem
Citat:

Delar den känslan. Han är i stort behov av yttre bekräftelse.
Citera
2018-09-23, 20:40
Medlem
Citat:
Jag kommenterade snarare att artikeln i Aftonbladet nog inte gäller Örebrofallet, utan att döma av innehållet i tidningsartikeln låter det snarare som att polisens försök att framställa en fantombild med ny dna-teknik snarare gäller ett helt annat olöst mordfall. Och dem emellan ser jag inga kopplingar.
Ok! Då tror vi lika där. Det finns ju massor av olösta fall.
Citera
2018-09-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Neverhorse, jag blev bara så hiskeligt rädd för att någon eventuellt skulle kunna tro att jag hade något med en olämplig skribent att göra att jag frågade dig öppet i tråden, inget mer. Snart börjar vardagen igen. Hoppas att det blir den sista veckan för GM i det fria. Om inte utredarna får (har) ordning på det hela så tror jag att någon person som lever nära GM kommer att avslöja denne inom en överskådlig framtid. Gissningsvis och förhoppningsvis kommer den som GM trodde var hens innersta vän att göra det enda rätta: gå till polisen och leverera sanningen.

Det kan vi bara hoppas på. Svaret finns i trion som figurerat hela sommaren. Hoppas någon av dem ger upp och berättar.
Citera
2018-09-23, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du har nog rätt men jag kunde inte låta bli att fundera på om man testade denna väg för att få en fantombild via dna och på SD. Alltså att man hade fantombild redan från start. Intressant hur som helst att svensk polis använt tjänsten i ett aktuellt fall.

Citat:
Dubbelmordet i Linköping 2004 kanske? Eftersom polisen i detta fall har haft dna sedan länge, men kanske vill kolla upp likheter/olikheter med den nuvarande fantombilden, för att utröna om den kan behöva justeras. Min gissning.

Det är möjligt, men man har redan för ett par år sedan skickat ett prov i Linköpingsutredningen till analys till Manfred Keyser och fick då fram att gm var troligen nordeuropé med blå ögon. Kanske vill man nu få fram en fantombild på gm?

I det här fallet med mordet på LW, har man en mgm. Att man skulle fått fram denna genom DNA som skickats till analys för en fantombild utesluter jag helt.

Man börjar med en utredning först och försöker på så sätt få fram en misstänkt gärningsman, som topsas. På brottsoffer och brottsplats tas prover som testas mot mgm. I denna utredning finns annat än konklusivt DNA som gör att personen är skäligen misstänkt. Det finns i det läget inget behov av att få fram en fantombild.

Om det nu skulle visa sig att man hittat annat DNA (än från den nu skäligen misstänkte) som är intressant i utredningen, måste detta DNA på något sätt kunna dels knytas till en person först. Säkert har man redan topsat personer i LWs närhet för att sedan kunna utesluta dessa ur utredningen en efter en.

Allt DNA som hittas på en brottsplats kan ju inte vara av intresse. En person kan ju på naturligt sätt avsatt DNA på t ex en tröja, men har alibi. Så DNA på brottsplatsen måste på ett eller annat sätt antingen vara konklusivt, eller på annat sätt stödja utredningen.

Så fort man har ett DNA som är konklusivt behöver detta knytas till en person. Om det skulle vara DNA som inte matchar nuvarande mgm, då frias han. Skulle detta DNA inte kunna knytas till mgm eller någon annan i utredningen börjar man ofta utöka topsningarna.

I fler kända fall har man utökat till masstopsningar.

Det skulle kunna vara i sådant läge där utredning och masstopsningar inte givit resultat som en fantombild skulle kunna vara av intresse. Eller den enklare och säkrare men mer begränsade metoden som ger svar på ögon- hår och hudfärg och människors historiska släktband till befolkningar i olika geografiska områden.

Citera
2018-09-23, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Var bara lugn min vän. Allt ordnar sig. Ett gott samvete är bästa huvudkudden.

Ojoj, hur blev det så?

Om du nu försvinner från tråden vill jag bara passa på att fråga dig en sak om du hinner svara.

Lönnrot skrev något om att du(?) eller var det Tjakarn(?) som skrev om någon på LWs gata drev ett företag. Varför tyckte du att detta företag var intressant? Vilket företag var det?

Har funderat på detta ett tag.
Citera
2018-09-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ojoj, hur blev det så?

Om du nu försvinner från tråden vill jag bara passa på att fråga dig en sak om du hinner svara.

Lönnrot skrev något om att du(?) eller var det Tjakarn(?) som skrev om någon på LWs gata drev ett företag. Varför tyckte du att detta företag var intressant? Vilket företag var det?

Har funderat på detta ett tag.
Oroa dig inte, Tjackarn och jag har både brorsor och kusiner. Det är nog ett missförstånd att jag eller min brorsa skrev om detta företag. Det var precis i början av tråden när det diskuterades om vilka som bodde i vilka hus osv. Då nämndes en trädgårdsfirma. Den är nog helt irrelevant tror jag.
Trädgårdsintresset lär finnas på andra sidan motorvägen.
Citera
2018-09-23, 22:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Ja det finns en koppling och en tanke. Men som sagt bara spekulation. Om GM inte är ursprungssvensk, så kanske lååångt bort i skogen inte är första tanken.
När kroppen anträffades var det en del t ex LWG som funderade på mellanförvaring av kroppen för att förklara att den inte påträffades tidigare, samt att man inte känt någon lukt.
Någon vettig mellanförvaringsplats hittades aldrig i Hjärsta.
Flera användare ansåg att FP är en perfekt FP. Jag håller med. Den ligger nära LW's hem, men kanske varken BP eller MG's hem. Eftersom den låg på motorvägssidan av planket kan vem som helst ha lagt den där.
Precis ovanför garagelängan ligger ett lite äldre hus, med en mycket vacker trädgård. Det huset passar för en nypensionerad dam som besöker Trädgårds-marknaden i Karlslund.
Garagelängan ligger i närheten av några personer som har varit inblandad i några andra otäcka saker i Örebro. I en annan tråd har det talats om att en av dessa personer möjligtvis hade försagt sig inför någon han fattat tycke för och ville imponera för.
Detta är alldeles för lösa spekuleringar för att rådbråkas här i denna tråd, men kan läsas hur man vill.

Det var nog det här inlägget trots allt som jag hade i åtanke. Inte i början/slutet av Rättarevägen?
Citera
2018-09-23, 22:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var nog det här inlägget trots allt som jag hade i åtanke. Inte i början/slutet av Rättarevägen?

Just det inlägget ja.
Jag letade efter det, men hittade det inte.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in