Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 11:13
  #1
Medlem
Hej,

läser hur de har det i USA där reglerna numera är för bail-ins. Och av vad jag förstår så betyder detta att:
#) sparmedel man har hos banker kommer användas för att rädda fallerande banker.
#) värdepapper man har hos olika institut, inte ägs direkt av en själv, utan man är enbart en s.k. "beneficial owner". Så varje institut mellan dig och värdepappercentralen kan använda värdepapprena som säkerhet för sin egen spekulation och för att rädda dessa finansiella institut om de blir insolventa.

Så mina frågor är:
1) om detta även gäller Sverige och våra ISK/KF konton. Är Avanza/Nordnet "beneficial owner" till mina värdeppaper i ISK/KF-konton?
2) Finns det något sätt jag kan äga papprena direkt utan att något finansiellt institut är beneficial owner?
3) Gäller bail-ins även för sparmedel jag har hos banker här i Sverige och Europa?

tack på förhand.
Citera
2018-03-16, 15:34
  #2
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Hej,

läser hur de har det i USA där reglerna numera är för bail-ins. Och av vad jag förstår så betyder detta att:
#) sparmedel man har hos banker kommer användas för att rädda fallerande banker.
#) värdepapper man har hos olika institut, inte ägs direkt av en själv, utan man är enbart en s.k. "beneficial owner". Så varje institut mellan dig och värdepappercentralen kan använda värdepapprena som säkerhet för sin egen spekulation och för att rädda dessa finansiella institut om de blir insolventa.

Så mina frågor är:
1) om detta även gäller Sverige och våra ISK/KF konton. Är Avanza/Nordnet "beneficial owner" till mina värdeppaper i ISK/KF-konton?
2) Finns det något sätt jag kan äga papprena direkt utan att något finansiellt institut är beneficial owner?
3) Gäller bail-ins även för sparmedel jag har hos banker här i Sverige och Europa?

tack på förhand.
1. I ett ISK äger du värdepapprena. I en KF äger försäkringsbolaget dem och du äger värdet på försäkringen. Försäkringsbolaget är alltså inte banken. Likvida medel i ISK behöver vi nog ett rättsligt prejudikat på om banken kan sno dem eller ej.

2. Se 1.

3. Sparmedel på kontoförande bank skulle ifall bail-in verkligen existerar här vara utsatt.

4. USA är inte Europa.
Citera
2018-03-18, 22:40
  #3
Medlem
Tack för svaren. Så i en ISK så står jag personligen med i bolagens aktieböcker, och Avanza kan inte använda mina värdepapper i någon form av utlåning (som de kan i en KF)?

USA är kanske inte Europa, men vid senaste krash, så vart det väl bail-ins i Grekland och Cypern ändå. Och om jag förstått det hela rätt så har andra EU-länder (UK och Tyskland) implementerat regler för att först frysa och sedan konfiskera/baila-in spararna. Om dessa regler inte är i Sverige än, så är det nog bara en tidsfråga.

Men ISK verkar vara vägen framåt, åtminstone för värdepapper. TAck =)
Citera
2018-03-19, 17:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Tack för svaren. Så i en ISK så står jag personligen med i bolagens aktieböcker, och Avanza kan inte använda mina värdepapper i någon form av utlåning (som de kan i en KF)?

USA är kanske inte Europa, men vid senaste krash, så vart det väl bail-ins i Grekland och Cypern ändå. Och om jag förstått det hela rätt så har andra EU-länder (UK och Tyskland) implementerat regler för att först frysa och sedan konfiskera/baila-in spararna. Om dessa regler inte är i Sverige än, så är det nog bara en tidsfråga.

Men ISK verkar vara vägen framåt, åtminstone för värdepapper. TAck =)

Men det blev ju inget sånt i Grekland och Cypern till slut? Vet att det blev folkdemonstrationer och så och att det bara var prat om att sno folks pengar.

Det lär inte hända nånsin att dom bara länsar folks kontot vid en krasch folket skulle liksom inte gå med på det skulle bli uppror osv, med tanke på att allt idag handlar om just pengar. Så det lär verkligen vara det sista dom vill göra att ta dina pengar
Citera
2018-03-19, 22:47
  #5
Medlem
Men i praktiken är det ju inte riktigt "våra" pengar. Vi har ju "lånat ut" dem till banken, som i sin tur lånar ut X antal den summan (beroende på kapitaltäckningsregler) vidare. Få personer inser detta, men vi har inte parkerat våra pengar hos banken, vi har lånat ut de till dem.

Jag håller med dig om att politiker och bankmän kommer göra det yttersta för att undvika ta från våra insättningar. Men jag tror inte att de kommer ha så mycket val vid nästa finanskrash. Försöker med den här tråden se hur man kan undvika den onödiga risken =)
Citera
2018-03-20, 00:53
  #6
Medlem
mr.Floppys avatar
Tycker det låter jävligt märkligt att banken (eller rentav staten?) skulle få ta ens aktier. Sparpengar i banken är väl en annan sak, om än för jävligt ändå, men aktier är ju ägarandelar i bolag, och här borde konkurrensregler sätta stopp eller? Låter ju konstigt om en bank på fallrepet helt plötsligt kan komma över sina kunders aktier och därmed kanske bli storägare i alla företag i ett helt land om det vill sig illa? Så kan det väl knappast få gå till?
Citera
2018-03-20, 12:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Tycker det låter jävligt märkligt att banken (eller rentav staten?) skulle få ta ens aktier. Sparpengar i banken är väl en annan sak, om än för jävligt ändå, men aktier är ju ägarandelar i bolag, och här borde konkurrensregler sätta stopp eller? Låter ju konstigt om en bank på fallrepet helt plötsligt kan komma över sina kunders aktier och därmed kanske bli storägare i alla företag i ett helt land om det vill sig illa? Så kan det väl knappast få gå till?

Säg att du har aktier i en Kapitalförsäkring hos Avanza. Eftersom du bara är förmångstagare (beneficial owner) av dessa aktier, så kan Avanza låna ut dessa aktier till bolaget Lehman Sister som i sin tur blankar dem (säljer dem). Lehman Sister går i konkurs. Avanza får inte aktierna tillbaka och står själva i valet mellan att gå i konkurs eller att låta KF-förmånstagarna ta smällen. De kommer i det läget att aktivera det finstilta i KF-avtalet som ingen läst eller förstått... och du bailar-in deras förlust genom att "aktierna" försvinner från ditt konto och ersätts med ett värdelöst skuldebrev gentemot Lehman Sister.

Ta allt jag säger med en stor nypa salt. Jag är ingen jurist, har ingen aning om och hur bail-in regler existerar i Sverige. Men ovanstående är gissnignsvis hur en konfiskering/bail-in skulle se ut.
Citera
2018-03-20, 16:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Tycker det låter jävligt märkligt att banken (eller rentav staten?) skulle få ta ens aktier. Sparpengar i banken är väl en annan sak, om än för jävligt ändå, men aktier är ju ägarandelar i bolag, och här borde konkurrensregler sätta stopp eller? Låter ju konstigt om en bank på fallrepet helt plötsligt kan komma över sina kunders aktier och därmed kanske bli storägare i alla företag i ett helt land om det vill sig illa? Så kan det väl knappast få gå till?


Klart det inte kommer bli så skulle bli upplopp ju, varför skulle folk ens fortsätta gå till sina jobb om banken snor ens besparingar
Citera
2018-09-19, 09:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Men i praktiken är det ju inte riktigt "våra" pengar. Vi har ju "lånat ut" dem till banken, som i sin tur lånar ut X antal den summan (beroende på kapitaltäckningsregler) vidare. Få personer inser detta, men vi har inte parkerat våra pengar hos banken, vi har lånat ut de till dem.

Jag håller med dig om att politiker och bankmän kommer göra det yttersta för att undvika ta från våra insättningar. Men jag tror inte att de kommer ha så mycket val vid nästa finanskrash. Försöker med den här tråden se hur man kan undvika den onödiga risken =)

Jag tror inte bankerna bryr sig. Det är gratis pengar och de är ute efter att tjäna mycket.
Det bästa sätter om man vill stjäla pengar är inte att råna en band utan det är att starta en.
Nej lånegarantin kommer vara lika med 0 eftersom allt kommer gå till banken.
Det ser bara bra ut på pappret men kommer inte funka i verkligheten.
Citera
2018-09-19, 09:48
  #10
Medlem
Så en ISK är det bästa alternativet?
Är det helt säkert att jag äger värdepapprena?
Hur är det med andra värepapper som fonder?
Låt oss säga att jag har fonder i bankens fondbolag eller något annat fondbolag.
Citera
2018-09-23, 18:05
  #11
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Så en ISK är det bästa alternativet?
Är det helt säkert att jag äger värdepapprena?
Hur är det med andra värepapper som fonder?
Låt oss säga att jag har fonder i bankens fondbolag eller något annat fondbolag.
Ja du äger värdepapperna. Även fondandelar. Det är lag på att ett fondbolag ska använda ett separat förvaringsinstitut utanför bolaget för att förvara fondens innehav.
Citera
2018-09-23, 19:01
  #12
Medlem
Om staten vill kan dom ändå ta folks pengar, räcker ändra kapitalskatt till 100% eller införa ändringar på ISK.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback