2018-09-20, 17:52
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är du som låtsas om att du vet att systemen är medvetet designade. Det behövs inget argument emot ett obevisat påstående.

Det behövs inga argument för eller emot hur universum inte har skapats.
Big bang är fortfarande ingen ”smäll av skapelse”. Är det någon slags utmattningskrig du för genom att ständigt upprepa samma felaktighet i inlägg efter inlägg?

Ja det är väldigt rimligt att säga att systemen har designats med funktioner som vi kan studera i biologiska system som i datorsystem.

Ja det har du rätt i, big bang är ingen "smäll av skapelse".. big bang är en "STOR smäll av skapelse"!!
Big betyder nämligen stor, bang betyder pang typ som i en smäll.

Det är nog snarare så att en vetenskapsforskande teorist har riktat sitt teleskop mot en annan galax medans Jorden eller solen flög bort ifrån galaxens riktning vilket fick dom att tro att hela universum expanderar och hade sprängts när det skapades.
Om universum expanderar i olika hastigheter överallt så hade dom kunnat säga vart big bang hände eftersom det hade varit mer rörelser där smällen hände.. än idag mljardtals år efter stor smäll av skapelse.
Citera
2018-09-20, 17:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
...
Att gudarna har designat det så här, att bara deras barn kan se deras designade system i universum..
En annan anledning till att man inte kan se ”deras designade system” kan vara att systemen inte är designade.

Citat:
medans dom som inte är deras barn bara ser meninglösa resultat av en stor smäll av skapelse som inte kunde skapa livsmeningar åt varken ateisten eller de djur som ateisten äter eller naturen som ateisten förstör.. i sitt självmordsförsök som tyvär kommer att lyckas.
Kan du förklara denna stora ”smäll av skapelse”? Det låter mer som din tro, att gud plötsligt (efter att ha väntat i evighet, (om nu gud alltid har funnits)) ”smällde till” och skapade allt ur tomma intet. Varför skulle ateister tro det?

Som ateist skapar jag min egen livsmening. Djur har ätit varandra i alla tider. Jag ser inget självmordsförsök i det, snare tvärtom.

När kommer du till bevisen för guds existen?
Citera
2018-09-20, 18:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja det är väldigt rimligt att säga att systemen har designats med funktioner som vi kan studera i biologiska system som i datorsystem.
Nej det är inte rimligt, det är en vild gissning. Datorsystem vet vi är designade av människor.

Citat:
Ja det har du rätt i, big bang är ingen "smäll av skapelse".. big bang är en "STOR smäll av skapelse"!!
Haka inte upp dig på namnet. Många tycker att namnet är missvisande eftersom Big bang beskriver en expansion. Ingen smäll eller skapelse är inblandad.
Förklara hur en expansion kan skapa något.

Citat:
Det är nog snarare så att en vetenskapsforskande teorist har riktat sitt teleskop mot en annan galax medans Jorden eller solen flög bort ifrån galaxens riktning vilket fick dom att tro att hela universum expanderar och hade sprängts när det skapades.
Om universum expanderar i olika hastigheter överallt så hade dom kunnat säga vart big bang hände eftersom det hade varit mer rörelser där smällen hände.. än idag mljardtals år efter stor smäll av skapelse.
Enligt Big bang expanderar hela universum lika i alla riktningar. Oavsett var observatören befinner sig expanderar universum lika i alla riktningar. Det finns inget ”håll” som expansionen sker mot/ifrån.
Citera
2018-09-20, 19:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilket fortfarande inte är något guds-bevis.
Citera
2018-09-20, 21:36
Medlem
Skogis hahahahoho, jag har skrivit tidigare att det är meningslöst att kasta pärlor till svinen som lever i sin stia och aldrig har varit utanför den. De förstår lortiga tankar och du kan lika gärna ge en cykel till en fisk som att försöka få Bogus att se inåt. Han behöver inte det då Gud inte gör några misstag, vad jag hört, haha.

Stenmark sa att det inte är lönt att förklar för nån som int begrip. Det stämmer bra på slalom men inte i statements om Gud. Här handlar det inte om att vara uppe i huvudet och förstå utan snarare om att "ha tur" och få. Om det kan förstås?

Gud är en upplevelse av alltet och inget att läsa om! Ju mer du förstår desto längre bort från Gud kommer du att TRO att du är. Om du har en jävla tur och Gud uppenbarar sig så finns INTE du! Du och Gud är en förvirrad motsägelse och kan inte existera samtidigt. Bara kul att peka lite och orda lite men ack så meningslöst, tjong!

Dina vägvisare Ramana, Osho och jag lägger till Byron Katie hade inte läst en och jag säger inte ens EN bok. Elda upp skiten eller bara titta på boken, kompis! Inuti
är den lika död som graven och ger dej bara spindelväv från andra till ingen nytta.

För mej som under 40 år vandrat på Arunachala i Ramanas fotspår samt 15 år med Osho där han var samt Byron Katie och Karl Renz alla roliga som få, haha. Min vishet är att det enda som duger är att säga "fuck you" till allt och speciellt till upplysning ordet. Möter jag någon mer som säger den är upplyst kommer jag att mörda honom! Allt enligt den vise som sa "if you meet Buddha on the road just kill him". Mening:Lyssna inte på någon då allt finns inom dej!

Inget har hänt, allt är bara en dröm och nästan ingen förstår det. Dock tror jag att dear Honey ligger bra till att kunna förstå att det inte finns något att förstå. Vi får se han ligger nog i vinnarhålet tycker jag mej läsa...

jag säger nu bara som alla andra innan dom somnar: "praise the Lord" men äsch, det finns ju ingen där så en kopp kaffe får väl duga till nattens flygningar.
Lycka till men du behöver det inte då det inte finns någonstans att gå. Du är redan hemma och bara fantiserade om annat i din dröm.

Jovisst ja, Gud är en riktig allvarlig typ, skojare och otäck jäkel. Allt du kan tänka dej är det som är Gud men han gillar att få folk att tro att han bara är god oxå slår han undan benen på dom och skrattar så gott. Tänk dej hur satans tråkigt det vore att bara lyssna på harpmusik och inte få svinga en bägare. Nu har han skapat miljarer av avbilder, äger all sprit och tom gratis Netflix. Det kallar jag för en Boss större än Big Small var. Jäkligt bra serie på Flixan.
Senast redigerad av shivashambo 2018-09-20 kl. 21:54.
Citera
2018-09-21, 03:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Skogis hahahahoho, jag har skrivit tidigare att det är meningslöst att kasta pärlor till svinen som lever i sin stia och aldrig har varit utanför den. De förstår lortiga tankar och du kan lika gärna ge en cykel till en fisk som att försöka få Bogus att se inåt. Han behöver inte det då Gud inte gör några misstag, vad jag hört, haha.

Stenmark sa att det inte är lönt att förklar för nån som int begrip. Det stämmer bra på slalom men inte i statements om Gud. Här handlar det inte om att vara uppe i huvudet och förstå utan snarare om att "ha tur" och få. Om det kan förstås?

Gud är en upplevelse av alltet och inget att läsa om! Ju mer du förstår desto längre bort från Gud kommer du att TRO att du är. Om du har en jävla tur och Gud uppenbarar sig så finns INTE du! Du och Gud är en förvirrad motsägelse och kan inte existera samtidigt. Bara kul att peka lite och orda lite men ack så meningslöst, tjong!

Dina vägvisare Ramana, Osho och jag lägger till Byron Katie hade inte läst en och jag säger inte ens EN bok. Elda upp skiten eller bara titta på boken, kompis! Inuti
är den lika död som graven och ger dej bara spindelväv från andra till ingen nytta.

För mej som under 40 år vandrat på Arunachala i Ramanas fotspår samt 15 år med Osho där han var samt Byron Katie och Karl Renz alla roliga som få, haha. Min vishet är att det enda som duger är att säga "fuck you" till allt och speciellt till upplysning ordet. Möter jag någon mer som säger den är upplyst kommer jag att mörda honom! Allt enligt den vise som sa "if you meet Buddha on the road just kill him". Mening:Lyssna inte på någon då allt finns inom dej!

Inget har hänt, allt är bara en dröm och nästan ingen förstår det. Dock tror jag att dear Honey ligger bra till att kunna förstå att det inte finns något att förstå. Vi får se han ligger nog i vinnarhålet tycker jag mej läsa...

jag säger nu bara som alla andra innan dom somnar: "praise the Lord" men äsch, det finns ju ingen där så en kopp kaffe får väl duga till nattens flygningar.
Lycka till men du behöver det inte då det inte finns någonstans att gå. Du är redan hemma och bara fantiserade om annat i din dröm.

Jovisst ja, Gud är en riktig allvarlig typ, skojare och otäck jäkel. Allt du kan tänka dej är det som är Gud men han gillar att få folk att tro att han bara är god oxå slår han undan benen på dom och skrattar så gott. Tänk dej hur satans tråkigt det vore att bara lyssna på harpmusik och inte få svinga en bägare. Nu har han skapat miljarer av avbilder, äger all sprit och tom gratis Netflix. Det kallar jag för en Boss större än Big Small var. Jäkligt bra serie på Flixan.

Din navelskådande retorik är irrelevant för guds-bevisföring.
Citera
2018-09-21, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Systemen har olika delar som alla har ett syfte i systemet.. precis som komponenter i ett datorsystem. systemen i sig har syften även kallat livsmeningar, vilket även alla komponenter har.
Påstår du att ett syfte inte behöver skapas av en skapare av systemets alla delar.. så är det precis som att du påstår att du ALDRIG hade kunnat se på en biologisk dator eller maskin.. att den har designats av någon som är medveten och har ett öga för detaljer och funktioner i systemet?

Det finns ingen bevisbörda. Jag tror inte att du skulle kunna se ett biologiskt system som en skapelse som tex ett konstverk som skall bevaras eller behandlas väl.. även om det var så att bevisen sa att levande varelser var en del av den guden som du tycker är osynlig.

I din sekt så har inte andra levande varelser något värde förutom om du kan äta upp deras döda kroppar, eller tjäna pengar på dom.. sekten av materialism.. där ateisterna leverna meninglösa liv som är det enda som en stor smäll av skapelse kan skapa, då gudar var dom enda som kunde skapa livsmeningar åt sina skapelser.. gudar som ateien inte trodde på eller trodde sig se bevis för.

Gudarna är i cellen.

Ännu en gång.
Nämn ett system inte designat av människan och förklara därefter vad i det systemet som är bevis för att det är designat.
Försök inte flytta på bevisbördan igen. Du har gjort påståendet att system inte skapade av människan är bevis för Gud. Uppfyll din bevisbörda.

Varför ljuger du om mig? Måste du vara oärlig för att få ihop din egen hemmasnickrade filosofi?
Citera
2018-09-21, 10:14
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Inget har hänt, allt är bara en dröm
Så är det nog. Frågan är om det går att vakna. Det är det som jag försöker göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Måste du vara oärlig för att få ihop din egen hemmasnickrade filosofi?
Konstig inställning att allt hemmasnickrat alltid måste vara dåligt och fel. Mänskligheten skulle nog inte komma någonstans om man på riktigt skulle applicera det där tankesättet på alla.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-09-21 kl. 10:16.
Citera
2018-09-21, 10:32
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Om du har en jävla tur och Gud uppenbarar sig så finns INTE du! Du och Gud är en förvirrad motsägelse och kan inte existera samtidigt. Bara kul att peka lite och orda lite men ack så meningslöst, tjong!
Precis. Därför måste man själv (egot) dö. Fast fysisk självmord är fel väg att gå har jag hört.
Jag förstår att det är meningslöst att försöka förklara det..
Citera
2018-09-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Precis. Därför måste man själv (egot) dö. Fast fysisk självmord är fel väg att gå har jag hört.
Jag förstår att det är meningslöst att försöka förklara det..

Nej, nej, nej! Skall du prata om det inre måsta du använda metaforer då pratet är till för dualism och det "andliga" har ingen dualism. Så därför säger jag tro inte på vad någon sagt eller vad jag skrivit, same. same. Jag bara pekar inåt!

Vi tar det från början. "Egot måste dö", säger du. Vilket då jävla ego? Visa mej ditt ego? Var är det? Egot tillhör drömmen som ger dej ett hopp om en bättre fake framtid som inte finns. Buddha satte sig under ett träd efter att ha totalt misslyckat att få bort lidandet.

Ramana såg sin egen kropp brinna upp en vanlig dag som en ung pojk utan spirituell träning eller religiös familj.

Byron Katie var en framgångsrik, mycket rik real estate business women, råkade ut för en depression och blev inspärrad, sov på golvet och vaknade av att en kackerlacka kröp över hennes ben och PANG, hennes tankar nollställdes. Under en vecka levde jag med henne som en caretaker så jag vet och fick alla mina frågor besvarade .. att hon inget vet. Det bara hände!

Känner du att du måste göra något så följ Ramanas råd och fråga dej själv vem du är. Då är du sysselsatt, kan jag lova. I övrigt är det fint att vara med de som har samma passion som dej och få dina frågor besvarade av någon du litar på med ögonkontakt. FB är bara till för huvudets riddare och inget för oss djupdykare som längtar att bli sedda utan prut.

Gud gömmer sig i stunden då det inte finns annat än nu, nu, och nu och du behöver inte betala Tolle för att förstå det! Du är stunden och inte en svensk med ett ego!

Allt väl, så säg mej nu vem du är och skriv ned det! Kolla sedan in Karl Renz som pratar från Tirruvanamalai eller Mallorca. Han sammanfattar allt väldigt bra och dyker nog upp snart i Berlin...
Citera
2018-09-21, 11:57
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Nej, nej, nej! Skall du prata om det inre måsta du använda metaforer då pratet är till för dualism och det "andliga" har ingen dualism. Så därför säger jag tro inte på vad någon sagt eller vad jag skrivit, same. same. Jag bara pekar inåt!

Vi tar det från början. "Egot måste dö", säger du. Vilket då jävla ego? Visa mej ditt ego? Var är det? Egot tillhör drömmen som ger dej ett hopp om en bättre fake framtid som inte finns. Buddha satte sig under ett träd efter att ha totalt misslyckat att få bort lidandet.

Ramana såg sin egen kropp brinna upp en vanlig dag som en ung pojk utan spirituell träning eller religiös familj.

Byron Katie var en framgångsrik, mycket rik real estate business women, råkade ut för en depression och blev inspärrad, sov på golvet och vaknade av att en kackerlacka kröp över hennes ben och PANG, hennes tankar nollställdes. Under en vecka levde jag med henne som en caretaker så jag vet och fick alla mina frågor besvarade .. att hon inget vet. Det bara hände!

Känner du att du måste göra något så följ Ramanas råd och fråga dej själv vem du är. Då är du sysselsatt, kan jag lova. I övrigt är det fint att vara med de som har samma passion som dej och få dina frågor besvarade av någon du litar på med ögonkontakt. FB är bara till för huvudets riddare och inget för oss djupdykare som längtar att bli sedda utan prut.

Gud gömmer sig i stunden då det inte finns annat än nu, nu, och nu och du behöver inte betala Tolle för att förstå det! Du är stunden och inte en svensk med ett ego!

Allt väl, så säg mej nu vem du är och skriv ned det! Kolla sedan in Karl Renz som pratar från Tirruvanamalai eller Mallorca. Han sammanfattar allt väldigt bra och dyker nog upp snart i Berlin...
Aa pratet är till för dualism.

Jadu.. även egot är väl "Gud", pga. nonduality. Egot är bara en tanke som "Gud" har som begränsar "honom". Behöver bara sluta tro på den tanken.
Men det är ändå knepigt.

Det där med att det inte finns en bättre "framtid" låter deppigt.
Så t.ex. Paramahansa Yogananda har fel? Eller hur menar du..?: https://youtu.be/KrGMNWoTKGc This video will intensify your love for God! (The only relationship that will satisfy you!)
Han säger ju bl.a.: "Salvation is for all. If you choose to delay on this path of evolution it is your loss."

Var Byron Katie din skötare?

Intellektuellt så har jag ju fått lära mig att mitt riktiga jag är Gud/Medvetande/Alltet, osv., att mitt riktiga jag är droppen i min profilbild, men droppen är ju egentligen havet. (Om du kollar noggrant så är inte droppen ens helt separerad från havet.)

Men min dagliga upplevelse är fortfarande känslan av att vara denna kropp, personlighet osv. eftersom jag inte är andligt upplyst.
Men jag har fått lära mig att jag är den som ser även den känslan.. Alltså Medvetande/Gud osv.
Förhoppningen är ju att bli andligt upplyst så att även min dagliga upplevelse är att jag inte är denna kropp, personlighet, osv.

Tack för tipset om Karl Renz, jag ska se till att lyssna på honom.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-09-21 kl. 12:04.
Citera
2018-09-21, 16:24
Medlem
Universum expanderar inte. Det är guds öga som vidgas stor skillnad.
Han focuserar extra nu när vi misstror att han finns. Se det som en pupill som vidgas när det blir mörkt. Han kollar oss typ zoomar in !
Stormar kommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in