2018-09-20, 16:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Andlig upplysning innebär att man vet vem man är på riktigt, och vad verkligheten är för något.

Bara så där ... för det bara är så?

Har denna sanningssökande metod bevisförings-legitimitet? Är den t.ex. objektiv?
Citera
2018-09-20, 16:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja precis. Du tror på någon som säger sig veta nånting som ingen av er kan bevisa.

Big bang är en utlösning av skapelse, som gudsgubben som heters gud, onanerade fram.. det är därför påven stödjer big bang teorin.

Nej jag behöver inte fundera på vart gudar får materia ifrån , med tanke på att dom är gudar som kan skapa planeter och solsystem.. så tror jag inte att dom har några problem med att "hitta" materia till att designa biologiska system.

M.a.o. så upprepar du ännu en gång postulat om att det är nån god-of-gaps som ligger bakom det observerbara kosmos intiella villkor.

När kommer beläggen för detta postulat?
Citera
2018-09-20, 16:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen bevisbörda.

Kanske inte i din hemmasnickrade pseudo-logik. I "riktig" logik finns det en bevisbörda.

Så lär dig elementär logik.
Citera
2018-09-20, 16:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej jag behöver inte fundera på vart gudar får materia ifrån , med tanke på att dom är gudar som kan skapa planeter och solsystem.. så tror jag inte att dom har några problem med att "hitta" materia till att designa biologiska system.
Men du säger ju att alla komplicerade system måste vara designade. Och en gud är ju ett väldigt komplicerat system, så vem är det som har designat gud?
Citera
2018-09-20, 16:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Låt ateisterna vara ifred nu.
Dom har tillsut insett att det faktist ligger i systemets natur att vara designat av ett medvetande..
Nej, det ligger inte i "systemets natur", det är ett påstående utan belägg.

Citat:
men som de trogna ateister dom är så vill dom vinna en tävling genom att ha sin tro som dom fick bra betyg för att tro på , i skolan.
Vad är ateister trogna till? Vilken tävling? Vilken tro?

Citat:
Ateisterna är arga nu för att dom saknar bevis för allt som dom tror på, allt från big bang till ökande komplexitet.. för det är bara något som dom tror på.. men dom har aldrig har observerat det för att med säkerhet kunna säga att det är sanningen.
Jag är inte det minsta arg. Big Bang och ökande komplexitet går att observera.

Citat:
ELLER så tror ateisterna att det fortfarande ligger i biologiska systemens natur att en stor smäll av skapelse har skapat dom.
Big Bang är fortfarande ingen "stor smäll av skapelse".

Citat:
Hur som helst så kommer ni aldrig frammåt genom att debattera med ateister som är sektmedlemmar som inte kan se sekten som dom är med i.
Anledningen till du inte kommer framåt är att du upprepar samma påståenden utan belägg.
Jag är inte med i någon sekt.
Citera
2018-09-20, 16:57
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men du säger ju att alla komplicerade system måste vara designade. Och en gud är ju ett väldigt komplicerat system, så vem är det som har designat gud?

Din kropp är ett system men jag vet inte om jag skulle kalla det som du styr din kropp med.. för ett system.. för din medvetenhet är ju knappast ett system.. utan mer en del av ett medvetande som är den högste skaparguden som har så många olika namn.
Om en big bang hänt så vore det isf när den högste guden delade med sig av sin medvetenhet för att skapa medvetna varelser som kunde ifrågasätte sin egen existens.. och om dom verkligen är den kropp som dom kontrollerar medvetet medans dom är "vakna".

Jag vet inte vem som säger att det måste finnas en början och ett slut.. och att den medvetna högste skaparen inte alltid funnits.. och att hon måste komma till ett slut.. men det har nog mer med att människor lever liv där allt har en början och ett slut precis som deras korta liv.. men från ett högre perspektiv så kanske allt alltid har funnits, som energi som aldrig kan förstöras utan bara omvandlas till andra former av energi.. evigt liv/energi, men i olika former och uttryck sen för alltid och tills för evigt.
Citera
2018-09-20, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Din kropp är ett system men jag vet inte om jag skulle kalla det som du styr din kropp med.. för ett system.. för din medvetenhet är ju knappast ett system.. utan mer en del av ett medvetande som är den högste skaparguden som har så många olika namn.
Om en big bang hänt så vore det isf när den högste guden delade med sig av sin medvetenhet för att skapa medvetna varelser som kunde ifrågasätte sin egen existens.. och om dom verkligen är den kropp som dom kontrollerar medvetet medans dom är "vakna".

Jag vet inte vem som säger att det måste finnas en början och ett slut.. och att den medvetna högste skaparen inte alltid funnits.. och att hon måste komma till ett slut.. men det har nog mer med att människor lever liv där allt har en början och ett slut precis som deras korta liv.. men från ett högre perspektiv så kanske allt alltid har funnits, som energi som aldrig kan förstöras utan bara omvandlas till andra former av energi.. evigt liv/energi, men i olika former och uttryck sen för alltid och tills för evigt.

Fortfarande bara postulerande ... utan minsta spår av guds-bevis.
Citera
2018-09-20, 17:17
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fortfarande bara postulerande ... utan minsta spår av guds-bevis.

Det är väl charmigt?
Att gudarna har designat det så här, att bara deras barn kan se deras designade system i universum.. medans dom som inte är deras barn bara ser meninglösa resultat av en stor smäll av skapelse som inte kunde skapa livsmeningar åt varken ateisten eller de djur som ateisten äter eller naturen som ateisten förstör.. i sitt självmordsförsök som tyvär kommer att lyckas.
Citera
2018-09-20, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är väl charmigt?
Att gudarna har designat det så här, att bara deras barn kan se deras designade system i universum.. medans dom som inte är deras barn bara ser meninglösa resultat av en stor smäll av skapelse som inte kunde skapa livsmeningar åt varken ateisten eller de djur som ateisten äter eller naturen som ateisten förstör.. i sitt självmordsförsök som tyvär kommer att lyckas.

Så dina "bevis" är alltså inte objektiva, men subjektiva.
Citera
2018-09-20, 17:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ni har inte ens argument eller nånting att säga tbx när jag förklarar om eran hjärntvättade verklighetsuppfattning.
Det finns inget att ”säga tbx” angående dina obevisade påståenden.

Citat:
Ni kan inte ens skapa ett sämre argument för er själv än när ni låtsas som att designade biologiska system.. inte bevisar en medveten skapare.. trots att det enda som vi människor vet om system.. så är det att dom måste designas.
Det är du som låtsas om att du vet att systemen är medvetet designade. Det behövs inget argument emot ett obevisat påstående.

Citat:
Är det verkligen era argument att universums system inte rimligtvis bevisar en medveten skapare.. utan att den istället möjligtvis kan vara beviset för en stor smäll av skapelse som heter big bang?
Det behövs inga argument för eller emot hur universum inte har skapats.
Big bang är fortfarande ingen ”smäll av skapelse”. Är det någon slags utmattningskrig du för genom att ständigt upprepa samma felaktighet i inlägg efter inlägg?
Citera
2018-09-20, 17:28
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror på en metod, inte ”någon”.
En metod som ofta fungerar, samt rättar sig själv när den har fel.

Hur kan gudarna hitta materia, innan detta fanns? Och vem skapade i så fall materiat som gudarna använder sig av? Ploppade det fram ur ingenting?

Ah men det gillar jag, jag kallar det för vetenskapliga tester som bevisar nånting.. även om det bara är en metod som utesluter andra möjligheter i mina tankar så går det att komma fram till sanningen med rätt metod av uteslutningsmetod.. som en äkta dektektiv.

Ah det är en intressant fråga hur gudarna gjorde och så.. men vetenskapliga tester har väl visat att även materia egentligen är små frekvenser av energi.. så allt är egentligen energi ju även materia som inte ser ut som energi.. och energi kan ju inte förstöras, försvinna eller skapas.. bara omvandlas till en annan form av energi. Materia är antagligen den lägst vibrerande formen av energi eftersom detta verkar vara den lägsta dimensionen som vi är i nu.. en dimension ovanför abyssen som är en dimension där ingen vill hamna.. som i ett svart hål.

Om gudar är gudar så kan dom antagligen förändra energi från en form till en annan och därför skapa materia rakt ur "tomma luften" som egentligen består av energier i en annan form än materia. Bevisen säger ju att dom skapat stora klot av brinnande energier och klot för att bo på som snurrar runt de brinnande kloten medans dom flyger runt en stjärna som finns mitt i galaxen.

Jag vet ej, men intressant att tänka på.
Citera
2018-09-20, 17:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ah men det gillar jag, jag kallar det för vetenskapliga tester som bevisar nånting.. även om det bara är en metod som utesluter andra möjligheter i mina tankar så går det att komma fram till sanningen med rätt metod av uteslutningsmetod.. som en äkta dektektiv.

Ah det är en intressant fråga hur gudarna gjorde och så.. men vetenskapliga tester har väl visat att även materia egentligen är små frekvenser av energi.. så allt är egentligen energi ju även materia som inte ser ut som energi.. och energi kan ju inte förstöras, försvinna eller skapas.. bara omvandlas till en annan form av energi. Materia är antagligen den lägst vibrerande formen av energi eftersom detta verkar vara den lägsta dimensionen som vi är i nu.. en dimension ovanför abyssen som är en dimension där ingen vill hamna.. som i ett svart hål.

Om gudar är gudar så kan dom antagligen förändra energi från en form till en annan och därför skapa materia rakt ur "tomma luften" som egentligen består av energier i en annan form än materia. Bevisen säger ju att dom skapat stora klot av brinnande energier och klot för att bo på som snurrar runt de brinnande kloten medans dom flyger runt en stjärna som finns mitt i galaxen.

Jag vet ej, men intressant att tänka på.

Inget av detta spekulerande är dock guds-bevis och kommer inte heller att leda till guds-bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in