Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Hittar inte inlägg...men hoppas Prinzzezan kan bringa klarhet.
Det kompisgäng som startade det första org. söket med BW i täten och framförallt en person till som jag glömt..det vet Prinzzezan...
Var det på deras initiativ fonden startades, BW mfl?
Så här står det i TSL 29/6-92, framsidan + s 28.
Rubrik: "Belöning utlovas för tips om Helena"
"Tips som leder till att fallet med den försvunna Mariestadskvinnan Helena Andersson löses belönas med 20 000 kronor eller mer. Det lovar Mikael Rönnlund och Björn Wallberg, som leder de frivilliga spaningarna. I går (28/6, min anm.) beslutade de att öppna ett postgirokonto där allmänheten kan betala in bidrag som hjälp till spaningsarbetet."
"Om insamlingsresultanet på postgirokontot blir större än belöningssumman ska överskottet gå till det fadderbarn som Helena Andersson i många år haft i Sydamerika. Och om inget konkret tips - som leder direkt till Helena eller gärningsman - kommer in, går pengarna till något välgörande ändamål."
Det här var alltså inledningsvis, sedan har summan ökat. Jag har för mig att jag läst att summan senare stigit till 100 000 eller "närmare 100 000".
Om BW:s och HM(J):s första skallgång står att läsa i SLA onsdagen den 17/6-92, framsidan + s 4.