2018-09-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jovisst men GM kan ha berättat för någon nära vän eller fd flickvän som sitter med sanningen och om du då frestas med 2 miljoner istället för 100 000 så blir valet att berätta vad du vet mycket lättare!

Just så menar jag i grund och botten !!

Huruvida man skall bedöma "tipsets" värde för en total lösning av fallet är faktiskt i dagsläget
oviktigt. Detta får ju avgöras under utredningens fortgång...

Snälla nån, det har gått MER än 26 år ?! Det MÅSTE ju för bövelen hända något !!

Jag själv tror också att minst 2 st omnämnda initialer här på tråden har mycket "sotiga samveten" men att stöta och blöta dessa fram och tillbaka har Vi ju sett inte leder nån j*vla stans. Fortsätt skälla, gnälla på varandra om övertygelserna Ni har, om 30 år står Ni fortfarande på ruta ett...
Citera
2018-09-20, 21:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Hittar inte inlägg...men hoppas Prinzzezan kan bringa klarhet.
Det kompisgäng som startade det första org. söket med BW i täten och framförallt en person till som jag glömt..det vet Prinzzezan...
Var det på deras initiativ fonden startades, BW mfl?

Så här står det i TSL 29/6-92, framsidan + s 28.

Rubrik: "Belöning utlovas för tips om Helena"

"Tips som leder till att fallet med den försvunna Mariestadskvinnan Helena Andersson löses belönas med 20 000 kronor eller mer. Det lovar Mikael Rönnlund och Björn Wallberg, som leder de frivilliga spaningarna. I går (28/6, min anm.) beslutade de att öppna ett postgirokonto där allmänheten kan betala in bidrag som hjälp till spaningsarbetet."

"Om insamlingsresultanet på postgirokontot blir större än belöningssumman ska överskottet gå till det fadderbarn som Helena Andersson i många år haft i Sydamerika. Och om inget konkret tips - som leder direkt till Helena eller gärningsman - kommer in, går pengarna till något välgörande ändamål."

Det här var alltså inledningsvis, sedan har summan ökat. Jag har för mig att jag läst att summan senare stigit till 100 000 eller "närmare 100 000".

Om BW:s och HM(J):s första skallgång står att läsa i SLA onsdagen den 17/6-92, framsidan + s 4.
Citera
2018-09-20, 21:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
En sosse som skulle vilja skiljas från sina egna pengar? Nja tror knappast det, de vill bara att andra ska skiljas från sina pengar....

Vet någon exakt NÄR fonden startades?

Enligt TSL den 28/6-92, av Mikael Rönnlund och Björn Wallberg. Se ovan inlägg.
Citera
2018-09-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vet någon exakt NÄR fonden startades?
Söndag 28/6-92.
Fonden startades av en förening med följande styrelse:
Ordförande - Henrik Magnusson (J)
Kassör - Björn Wallberg
Sekreterare: Arne Andersson

Postgirokonto: 577 35-3

Överskottet var tänkt att gå till Helenas fadderbarn i Buenos Aires, och/eller till andra välgörande ändamål. Kanske hamnade hela summan där till slut.
Citera
2018-09-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt TSL den 28/6-92, av Mikael Rönnlund och Björn Wallberg. Se ovan inlägg.
M.Rö har tidigare i tråden nekat till att varit delaktig i uppstarten av fonden. Söker man på "Helenafonden" inom detta ämne så kommer förklaringen upp, att det var en miss utav journalisten Björn Jansson.
Citera
2018-09-20, 21:54
Bannlyst
G.W verkar inte ovillig att öppna plånboken för avgörande tips om man ska döma av dom här artiklarna:

https://www.svd.se/leif-gw-persson-vill-betala-for-tips

https://www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-ger-han-en-miljon-till-tips-om-m%C3%B6rdaren-xr
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2018-09-20 kl. 21:57.
Citera
2018-09-20, 21:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
M.Rö har tidigare i tråden nekat till att varit delaktig i uppstarten av fonden. Söker man på "Helenafonden" inom detta ämne så kommer förklaringen upp, att det var en miss utav journalisten Björn Jansson.

Då blandade Jansson ihop MRö och HM(J), men datumet stämmer i alla fall.
Citera
2018-09-20, 22:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Hur kan du bara rätt av, såga en sådan här fråga ?? Startsumman var 100 000 kr !! Vi andra som söker "sidospår" pratar om 7-siffriga belopp...typ 2-3 miljoner !!

Ett exempel på effekten av "high rewards" under ca 200 år, är att detta "verktyg" är idag nummer två på U.S.A:s mest effektiva sätt att lösa tunga våldsbrott. DNA är ju idag det överlägset bästa redskapet.
Har själv bott i U.S.A under 5-6 år samt haft skapligt nära samarbete med myndigheterna där.

Höga mutor har alltid och kommer alltid att påverka människors omdömen samt egoism.

Blir du irriterad över att några skribenter här kommenterar det jag skrivit ??
Då föreslår jag att alla som skriver här bojkottar hela huvudämnet så kan du skriva till dig själv och
svara precis det som passar dig !!

Jag förhåller mig till verkligheten och den säger att fondsumman sannolikt ligger runt 100 000 kronor. Det är det som vi har att rätta oss efter i diskussionen om huruvida vi tror att någon ska börja prata/tipsa eller inte. Och jag tror inte att någon helt plötsligt börjar prata/tipsa efter 26 år för den summan. Att möjligheten skulle öka om summan är 2 miljoner kronor är naturligtvis fullt möjligt, men jag tror ändå - som några har varit inne på - att "vågskålen" ändå skulle väga över till att knipa käft - de negativa sociala effekterna av att börja prata/tipsa skulle högst troligt ändå väga tyngre. Om vi tänker oss att ett syskon till gärningsmannen tvingades att ställa upp med en bil så är det enligt min uppfattning totalt osannolikt att den personen skulle börja öppna sig och riskera att sänka en hel familj/släkt.

Men inte mig emot: Kan någon skaka fram pengarna så är det givetvis värt ett försök, men villkoren måste vara tydliga: Tipset/tipsen måste leda till att Helenas kvarlevor hittas och/eller att gärningsmannen pekas ut och erkänner - att bara säga att "det var han (XX)" och "jag tror att" duger givetvis inte. Dessutom måste tipsen lämnas personligen på plats i polishuset med en identifikationshandling som grund.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-20 kl. 22:08.
Citera
2018-09-20, 22:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ett tillägg. Jag tror att jag förstod vad du menade Globetrotter57 och jag tror väl att GW av ren nyfikenhet skulle kunna tänka sig att öppna plånboken. (Ställ gärna frågan!) Men man skulle i så fall hamna i en konkret situation där en person ska ha såna uppgifter som bidrar till fallets lösning i linje med hur fondens syfte har formulerats. Betyder det att personen behöver berätta vad som hände eller visa var HA:s kvarlevor finns? Ska personen behöva vittna, ska GM behöva dömas?
Sen ska personen anse att det är värt att prata idag med pengar i den ena vågskålen och den sociala rättvisan tillsammans med skammen i den andra. Min gissning är att pengar inte har någon betydelse här.

Min fetning: Håller med dig, men visst är det värt ett försök. Fram med pengarna så får vi se om det händer något!
Citera
2018-09-20, 22:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag förhåller mig till verkligheten och den säger att fondsumman sannolikt ligger runt 100 000 kronor. Det är det som vi har att rätta oss efter i diskussionen om huruvida vi tror att någon ska börja prata/tipsa eller inte. Och jag tror inte att någon helt plötsligt börjar prata/tipsa efter 26 år för den summan. Att möjligheten skulle öka om summan är 2 miljoner kronor är naturligtvis fullt möjligt, men jag tror ändå - som några har varit inne på - att "vågskålen" ändå skulle väga över till att knipa käft - de negativa sociala effekterna av att börja prata/tipsa skulle högst troligt ändå väga tyngre. Om vi tänker oss att ett syskon till gärningsmannen tvingades att ställa upp med en bil så är det enligt min uppfattning totalt osannolikt att den personen skulle börja öppna sig och riskera att sänka en hel familj/släkt.

Men inte mig emot: Kan någon skaka fram pengarna så är det givetvis värt ett försök, men villkoren ska vara hårda: Tipset/tipsen måste leda till att Helenas kvarlevor hittas och/eller att gärningsmannen pekas ut och erkänner - att bara säga att "det var han (XX)" och "jag tror att" duger givetvis inte. Dessutom måste tipsen lämnas personligen på plats i polishuset med en identifikationshandling som grund.

Att ett syskon eller annan närstående skulle prata även om summan skulle stiga till 2 miljoner, tror jag är mindre troligt (om det nu inte skulle vara så att personen helt plötsligt tänker till och vill göra det rätta, oavsett pengar). Däremot skulle belöningen kanske locka någon som vet vad som hände och som inte längre har någon slags lojalitet till gm, som står/stod lite längre ifrån honom/dem.

Om pengar kan ordnas fram - go for it. Man vet ju aldrig innan man provat. Försöka duger. Jag står bakom en förfrågan till G W. Han har väl utlovat en hög belöning i fallet med dubbelmordet i Linköping, och i det här fallet har han ju själv varit med och "styrt".
Citera
2018-09-20, 22:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att ett syskon eller annan närstående skulle prata även om summan skulle stiga till 2 miljoner, tror jag är mindre troligt (om det nu inte skulle vara så att personen helt plötsligt tänker till och vill göra det rätta, oavsett pengar). Däremot skulle belöningen kanske locka någon som vet vad som hände och som inte längre har någon slags lojalitet till gm, som står/stod lite längre ifrån honom/dem.

Om pengar kan ordnas fram - go for it. Man vet ju aldrig innan man provat. Försöka duger. Jag står bakom en förfrågan till G W. Han har väl utlovat en hög belöning i fallet med dubbelmordet i Linköping, och i det här fallet har han ju själv varit med och "styrt".

Min fetning: Ja, men bara under förutsättning att Helenas kvarlevor hittas eller att gärningsmannen pekas ut och erkänner. Att bara säga att man vet vad som hände eller vem som gjorde det utan något konkret utfall ska inte ge några pengar.

Angående dubbelmordet i Linköping har GW Persson redan varit inne på det spåret, men det måste i så fall vara helt klart att 1 miljon kronor faktiskt ligger och väntar - det måste verkligen ges idiotsäkra garantier på att pengarna finns så att den som tipsar inte känner att han eller hon blir lurad.

Sedan måste det ju vara så att mördaren själv inte ska få några pengar.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-20 kl. 22:27.
Citera
2018-09-20, 22:35
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Just så menar jag i grund och botten !!

Huruvida man skall bedöma "tipsets" värde för en total lösning av fallet är faktiskt i dagsläget
oviktigt. Detta får ju avgöras under utredningens fortgång...

Snälla nån, det har gått MER än 26 år ?! Det MÅSTE ju för bövelen hända något !!

Jag själv tror också att minst 2 st omnämnda initialer här på tråden har mycket "sotiga samveten" men att stöta och blöta dessa fram och tillbaka har Vi ju sett inte leder nån j*vla stans. Fortsätt skälla, gnälla på varandra om övertygelserna Ni har, om 30 år står Ni fortfarande på ruta ett...

Alltså jag visste inte om fonden!!!
VARFÖR i guds frid har den inte använts????

Mkt bra initiativ,det är så sju h-vetes mkt bättre att försöka,skadar ju inte.

Återigen är jag förbluffad att systrarna inte tagit nåt initiativ,vad vi vet iaf...men å andra sidan är jag väl inte förvånad....
Som jag sagt 1000 ggr,hade det varit min syster....

Nåväl,mkt bra initiativ och något som precis som du säger räntar betydligt bättre än det vi försöker här.

Good work !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in