Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Detta är den stora skandalen, oavsett själva händelsen.
Och det är hela kontentan av fb-filosofin i alla krimtrådar. Oavsett om MGM är konstaterad babbe eller ej.
OBS: ordet "babbe" är relativt nytt. Det har viktats mot "blatte" här i tråden. Sanningen är att "blatte" ursprungligen betydde neger, t.ex på 1960- och 1970-talet. Senare har det omtolkats till att beteckna varje svartmuskig eller mörkhyad individ i samhället. Typ gamla tiders "svartskalle".
Babbe däremot kommer, vad jag förstått, från kebab. "Kebabben" blev, möjligen sammanväxt med det mindre smickrande "babian" (som aldrig fick något riktigt genomslag), sedan förenklat till "babben".
En annan detalj som varit uppe i tråden är, att många har retat sig på att en kollega till pinglan blivit "lite förbannad" och dessa menar att hen borde blivit mer förbannad.
Jag tänker å andra sidan att kollegan blev helt bestört av det inträffade, men inte alls uttalar sig om själva brottet här.
Hen säger sig vara, om man läser uppmärksamt, "lite förbannad över
att det kunde hända". De känslor som finns över brottet i sig nämns alltså inte i sammanhanget. Det tolkar jag som att det är något organisatoriskt eller arbetsmiljömässigt som inte fungerat och därför är till förtret.
Det kan röra sig om regler för hur man praktiskt bedriver verksamhet med enstaka elever, eller att kameraövervakningen på den plats i skolan där det hände inte är igång p.g.a. ombyggnationen. Jag tänker att den luddiga beskrivningen av brottsplatsen som "ett klassrum eller annat utrymme" kan ha att göra med att skolan delvis är en byggarbetsplats. Ja, ja.