2018-09-20, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag väljer att ställa mig lite undrande till varför man så tydligt från utredarnas sida avfärdar eventuella kopplingar till kyrkan vad gäller LW:s öde. Man verkar (delvis) basera sitt konstaterande på samtal med församlingsmedlemmar, om jag förstått det rätt.

Inga andra personer, grupper, föreningar, arbetsplatser m.m. har av polisen hittills offentligt friskrivits från misstankar på sådant sätt som kyrkan nu har fredats, upplever jag.

Givetvis kan jag ha missuppfattat /feltolkat något i artikeln.

Det är intressant att flera funderar i olika banor.
Då får vi mer att grunna över och "pröva om våra teorier håller".
Väldigt bra.

Nu får jag väl Draifos på mig, men jag kan tänka mig att det man har på mgm är såpass avgörande i nuläget. Vi vet ju inte vad de har och jag har alltid i minnet att ÅK trodde att hon hade tillräckligt för sannolika.

Man måste hela tiden arbeta brett och jag förmodar att man vid det här laget kan ha kommit en bit på väg med ex kommunikationsanalyser. Man har säkert redan förhört en del som bevisligen vistats i området (mastuppkopplingar) och också säkert följt en del av det som kommit upp vid förhör. Även en del tips har säkert lett till förhör. En del provsvar kanske har anlänt.

Jag tänker också att vi inte vet vilka "grupper" som är utredda. Jag vet inte, men misstänker att man kanske inte utreder gruppvis, utan inifrån och ut i bekantskapskretsen?

Först de som är nära (släktingar, nära vänner mm) och de som bevisligen haft kontakt med henne sista timmarna, dagarna och sedan utåt, grannar, arbetsplats, andra kontaktytor.
Om någon hotbild (anmälningarna t ex) dyker upp, fortsätter man ditåt så snart man får någon indikation på det.

Och ännu finns det inget som pekar åt annat håll än mgm.

Tänker också att om "något" från kyrkan skulle vara orsak till mordet, kanske det skulle finnas personer som haft kännedom om detta, sett, hört, märkt något?

Jag tänker på om det fanns någon inom kyrkan som retade sig på LWs lite okonventionella sätt att se på saker och ting eller om någon verkat väldigt intresserad av LW.

Men det kanske inte är det du tänker på?
Citera
2018-09-20, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det första fetade, måste nästan småle mitt i tragiken för det är ju, iaf för oss från sidan, helt absurt att de missade kroppen. Måste ha varit skrattretande för GM och en skänk från ovan (hen är iofs kanske mest troligt ateist så tänker inte så).

Medhjälpare. Ja det har ju funnits en foolkind person som cirkulerat i tråden som möjlig minion. Men är det att tänka långsökt? Och ja, jag instämmer att jag vet inte att vilka fördelar SD som GM skulle ha sett med att sitta i typ USA eller London när man fann kroppen det är bara att det är så mycket omständigheter som verkar ske samtidigt som gör att man undrar om allt är en slump eller om det är något mer. Mordet, de två resorna osv.

Angående dubbelvikt och likstel. LW var ju en späd kvinna, liten och nätt. Inte för att jag tror att detta spelar så stor roll men det kan ju ha inverkat i hur man kunnat ev bära henne ifall FP inte varit MP. Så liten som hon sägs ha varit så kanske hon inte behövde bli helt dubbelvikt ifall GM förvarade henne först någonstans som i en bil t ex. Det har väl cirkulerat någon slags trådsanning om hur GM hittades också? Att hen låg på mage men ändå på något vis hopkrupen? Eller var det bara spekulationer om möjliga scenarion där hon krupit samman för att skydda sig mot slag? Det jag tänker är att om man fann henne ihopkrupen så skulle det ju möjligen kunna tyda på att hon just legat någonstans trångt innan likväl som att hon krupit ihop vid planket för att skydda sig. Samtidigt, detta är ju meningslöst i att vi spekulerar kring då forensiskt arbete säkerligen kan avgöra detta ganska enkelt varpå vi förhoppningsvis får svar på detta inom sinom tid!

Med slängen om London försökte jag nog vid närmare eftertanke, utan att bli alltför långsrandig, antyda att ett misslyckat inträde i USA för nittionio av hundra oskyldiga föräldrar skulle innebära att man återvände hem. Nu minns jag uppriktigt sagt inte om vi har fått belägg för det ena eller det andra (London eller hem). Semestra kan man ju göra vid annat tillfälle, vilket de tycks göra, och cacher finns på både Ica o Konsum — och åtminstone en mor borde ju lätt kunna känna behov och ansvar och skyldighet att vara hos sina barn när vigselprästen, mångårige grannen, föräldern till barnens skolkamrater, makens älskarinna, etc etc etc kan antas ha rövats bort ut sitt hem 50 meter från henne och lemlästats och våldförts och mördats, och hela skolan är i tumult, och hjälp behövs med att leta. Det är ju för f-n ingen rim och reson i att sitta ut tiden i London i alla fall.

Låt vara att SD kanske inte var så väl sedd bland skallgångskedjorna o teoretiskt lika väl kunde vistas på annan plats. Men de borde ha valt ngt närmare, tycker man.

Vad gäller vikt kropp så viks väl mänskolroppen i det större förvisso bara på ett ställe. Om man behöver spara utrymme och maskera föremålet och göra det hanterligt. Med lite tur så slipper vi spekulera vidare om den saken. Mycket talar ju ändå här för att GM inte gått över den gränsen. Då borde det ju teoretiskt funnits andra ställen att dumpa på, ssk som tidsnöden då är mindre.

Att hitta en medhjälpare är ju på samma sätt bortom en gräns för vad som ligger folk i allmänhet närmast. Då behöver LW kanske ha varit så illa omtyckt att det räckte för två också.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-20 kl. 15:40.
Citera
2018-09-20, 15:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha, tog bara ur minnet något jag läst vid något tillfälle. Men jag tror inte att man använder sig av denna teknik idag. Kanske ännu i sin linda, för dyr eller för tidskrävande?

Tänker att om man skulle kunna tidsbestämma DNA borde det kunna lösa många brott, där offret t ex haft kontakt med gm tidigare ( t ex våld i nära relationer)?

Även det ex det fall jag tog upp inte "verkar" ha löst sig med denna teknik (DNA spår i handsken) trots att dessa personer utfört ett mycket farligt mord där allmänheten kunde ha träffats av kulor? Och dessa personer är dessutom mycket farliga ute. Den ena har redan tidigare sluppit undan ett förmodat mord på sin flickvän. Tror absolut att om man kunnat, hade man använt tekniken för att fälla gärningsmännen.

Här är ett annat exempel:
"Det fanns ett mindre blodspår och annat spår av kvinnans DNA på mannens byxor men de gick inte att åldersbestämma och 50-åringen har berättat att han tidigare haft en relation med kvinnan."

http://www.blt.se/karlshamn/man-frias-for-misstankt-valdtakt/

Kan bara hoppas att tekniken med tidsbestämning av DNA kan användas så småningom.
Då kanske det kan användas i detta mordfall.
Jag kan absolut ha fel i min tro att tekniken inte används idag. Om någon vet mer om detta är det intressant!

Om man vet när byxorna/ kläderna / sakerna är (maskin-)tvättade så går det kanske ”åldersbestämma” DNA:ts ”sölningsintervall” eller bakre punkt på det sättet (om man f.ö. tar gängse hänsyn till kontaminering, spridning, koncentration/frekvens o.a. fakorer på mikronivån)?
Citera
2018-09-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Varför tror du han hade nyckel, blomvattnare?

Visst du kan ju byta kolv ett antal gånger, men med barn som slarvar bort nycklar och kanske ett hyggligt pris så är ju ett tagglås smidigt.
Varför tror du hon bytte lås? En slump att det sker då det skar sig med SD, när anmälningar om misshandel och ofredande kommer?
Många slumpar för SD, verkligen.
Men snälla nån, för att hantera borttappade nycklar behöver man inte ett motorlås. Finns det ingen med de minsta tekniska kunskaper i tråden?
Ett tagglås är en annan sak. Sen är ju "barnen" i tonåren och däröver.
Jag tror att han hade nyckel, precis som du och andra vet, pga att LW hade förtroende för honom och kände sig hotad av tredje part. Därigenom motorlåset. Dessutom är det ju hur lätt som helst för SD att få en tagg till motorlåset. Vilket han troligtvis hade.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-20 kl. 15:46. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-20, 15:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag väljer att ställa mig lite undrande till varför man så tydligt från utredarnas sida avfärdar eventuella kopplingar till kyrkan vad gäller LW:s öde. Man verkar (delvis) basera sitt konstaterande på samtal med församlingsmedlemmar, om jag förstått det rätt.

Inga andra personer, grupper, föreningar, arbetsplatser m.m. har av polisen hittills offentligt friskrivits från misstankar på sådant sätt som kyrkan nu har fredats, upplever jag.

Givetvis kan jag ha missuppfattat /feltolkat något i artikeln.

Jag tror snarare att det är Dagen som tycker att
det är viktigt att framhålla att det inte har hittats
några kopplingar till kyrkan.

De är nog rädda för fler "Knutby-skandaler".
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-20 kl. 15:51.
Citera
2018-09-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om man vet när byxorna/ kläderna / sakerna är (maskin-)tvättade så går det kanske ”åldersbestämma” DNA:ts ”sölningsintervall” eller bakre punkt på det sättet (om man f.ö. tar gängse hänsyn till kontaminering, spridning, koncentration/frekvens o.a. fakorer på mikronivån)?
Ursäkta mig. Är du molekylärbiolog eller gissar du? Gissningar tillför inget. Vad menar du med "sölningsintervall"?. Benämningen "mikronivå..." Öhhh... Hur ser du på Enzymtvättmedel?
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-20 kl. 15:50. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Men snälla nån, för att hantera borttappade nycklar behöver man inte ett motorlås. Finns det ingen med de minsta tekniska kunskaper i tråden?
Ett tagglås är en annan sak. Sen är ju "barnen" i tonåren och däröver.
Jag tror att han hade nyckel, precis som du och andra vet, pga att LW hade förtroende för honom och kände sig hotad av tredje part. Därigenom motorlåset. Dessutom är det ju hur lätt som helst för SD att få en tagg till motorlåset. Vilket han troligtvis hade.

Det är Nyheter för mig att LW kände sig hotad av tredje part, vem då?
Förtroende för SD? Visst jag brukar jämt anmäla de jag har förtroende för för misshandel och ofredande...
"Hur lätt som helst att få tag i en tagg" till hennes motorlås, hur då?

Konstigt inlägg
Citera
2018-09-20, 15:59
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att man skall göra några avancerade tolkningar av vad 'Medinsyn' skriver. En vanlig människa som råkar känna SD, och som förundras över trådens utveckling. Det som kan reta många här är nog att användaren så öppet tycks ifrågasätta MV:s auktoritet:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Måhända, ska jag erkänna, är jag ännu skeptisk pga det sura bärets och den lömska fruktens insyltning av Medinsyn i deras intrigerande om hot i tråden. Det kan ju förvisso kanske stå för dem då.
Citera
2018-09-20, 16:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är Nyheter för mig att LW kände sig hotad av tredje part, vem då?
Förtroende för SD? Visst jag brukar jämt anmäla de jag har förtroende för för misshandel och ofredande...
"Hur lätt som helst att få tag i en tagg" till hennes motorlås, hur då?

Konstigt inlägg

Jag tror att hen är inne på tjackarens teori.

Även om den teorin delvis skulle stämma så
behöver det ju inte betyda att LW lever och mår bra
någon annan stans.
De som skulle beskydda henne, enligt den teorin,
kan ju ha misslyckats.
Citera
2018-09-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det första fetade, måste nästan småle mitt i tragiken för det är ju, iaf för oss från sidan, helt absurt att de missade kroppen. Måste ha varit skrattretande för GM och en skänk från ovan (hen är iofs kanske mest troligt ateist så tänker inte så).

Medhjälpare. Ja det har ju funnits en foolkind person som cirkulerat i tråden som möjlig minion. Men är det att tänka långsökt? Och ja, jag instämmer att jag vet inte att vilka fördelar SD som GM skulle ha sett med att sitta i typ USA eller London när man fann kroppen det är bara att det är så mycket omständigheter som verkar ske samtidigt som gör att man undrar om allt är en slump eller om det är något mer. Mordet, de två resorna osv.

Angående dubbelvikt och likstel. LW var ju en späd kvinna, liten och nätt. Inte för att jag tror att detta spelar så stor roll men det kan ju ha inverkat i hur man kunnat ev bära henne ifall FP inte varit MP. Så liten som hon sägs ha varit så kanske hon inte behövde bli helt dubbelvikt ifall GM förvarade henne först någonstans som i en bil t ex. Det har väl cirkulerat någon slags trådsanning om hur GM hittades också? Att hen låg på mage men ändå på något vis hopkrupen? Eller var det bara spekulationer om möjliga scenarion där hon krupit samman för att skydda sig mot slag? Det jag tänker är att om man fann henne ihopkrupen så skulle det ju möjligen kunna tyda på att hon just legat någonstans trångt innan likväl som att hon krupit ihop vid planket för att skydda sig. Samtidigt, detta är ju meningslöst i att vi spekulerar kring då forensiskt arbete säkerligen kan avgöra detta ganska enkelt varpå vi förhoppningsvis får svar på detta inom sinom tid!
Första fetade: Om magkänslan säger absurt. Och fler människor känner likadant. Då är det troligtvis absurt. Tänk er in i situationen själva. En död kropp, högsommarvärme, en försvunnen person, poliser med hundar, medelklass med hundar. Jag säger bara det, om det hittades en kropp, så har den inte legat sedan den 14_15.e.

Visst var hon liten och späd, men samtidigt tränad och atletisk. Mot en normal man har hon dock inte en chans. Skriken kan vara ett tragiskt spår av hennes siste strid. Jag tror inte attdet behövs en medhjälpare till annat än att hålla bilen på rull.

På fyra dagar går likstelheten bort, och kroppen kan vikas hur som helst. Om hon har legat död i ett bagageutrymme på en bil så kan man efter släpning till FP nog räta ut henne hjälpligt.
Citera
2018-09-20, 16:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Med slängen om London försökte jag nog vid närmare eftertanke, utan att bli alltför långsrandig, antyda att ett misslyckat inträde i USA för nittionio av hundra oskyldiga föräldrar skulle innebära att man återvände hem. Nu minns jag uppriktigt sagt inte om vi har fått belägg för det ena eller det andra (London eller hem). Semestra kan man ju göra vid annat tillfälle, vilket de tycks göra, och cacher finns på både Ica o Konsum — och åtminstone en mor borde ju lätt kunna känna behov och ansvar och skyldighet att vara hos sina barn när vigselprästen, mångårige grannen, föräldern till barnens skolkamrater, makens älskarinna, etc etc etc kan antas ha rövats bort ut sitt hem 50 meter från henne och lemlästats och våldförts och mördats, och hela skolan är i tumult, och hjälp behövs med att leta. Det är ju för f-n ingen rim och reson i att sitta ut tiden i London i alla fall.

Låt vara att SD kanske inte var så väl sedd bland skallgångskedjorna o teoretiskt lika väl kunde vistas på annan plats. Men de borde ha valt ngt närmare, tycker man.

Vad gäller vikt kropp så viks väl mänskolroppen i det större förvisso bara på ett ställe. Om man behöver spara utrymme och maskera föremålet och göra det hanterligt. Med lite tur så slipper vi spekulera vidare om den saken. Mycket talar ju ändå här för att GM inte gått över den gränsen. Då borde det ju teoretiskt funnits andra ställen att dumpa på, ssk som tidsnöden då är mindre.

Att hitta en medhjälpare är ju på samma sätt bortom en gräns för vad som ligger folk i allmänhet närmast. Då behöver LW kanske ha varit så illa omtyckt att det räckte för två också.

Nä, vi ska inte av flera anledningar gå in mer på ev förvaring av kropp. Det är nog illa som det är för ev anhöriga som läser i tråden.

Jag förstår hur du menar med London då. Angående medhjälpare så tänker jag mer utifrån ifall att GM är skicklig manipulativt som det har spekulerats kring. Jag ser det inte som att flera personer i LWs krets måste ha hyst agg mot henne (bortsett då från din fjärde punkt om den stackars grannen på andra sidan vägen då) men att en GM kan ha fått andra att tycka synd om hen och hjälpt honom därför, kanske att GM spelat på t ex JGs känslor av svek från LW mot HD osv. Sedan begriper jag inte alls hur JG kan få det till att LW var den som svek värst... förstår inte alls hur den karln resonerade om det stämmer vad Sh.Holmes säger att JG började behandla LW som luft efter att han insett att SD och LW hade ihop det medan han ändå fortsatte att frottera sig med SD och HD. Hade han brutit med både SD och LW hade det varit begripligt, men hur kan han fortsätta umgås med paret D hela tiden medveten om vad SD gör bakom ryggen på HD?
Citera
2018-09-20, 16:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Vad jag förstått så är det i torkan återuppståndna motorlåset inte alls ett motorlås.
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
https://www.metro.se/artikel/polisen-bekräftar-död-kvinna-var-lena-wesström
På fotot i länken syns en större yta av dörren och det finns ingen koddosa i närheten.
https://www.metro.se/artikel/polisen-bekräftar-död-kvinna-var-lena-wesström

http://forumbilder.se/H76LN/725e97c5-0f3b-4f3a-b3d8-7fe893a4ec42

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad gäller låset på LWs ytterdörr så sitter det en dekal där ASSA 2000.
Tycker inte att det ser ut att vara något motorlås.
Vi kan nog glömma motorlås.

https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/lashus--slutbleck/lashus/modul-och-smalprofil-classic-rot/godkanda-regellas/lashus-2000/

På direkt fråga om polisen brukar byta lås vid avspärrningar:
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
I det aktuella fallet kan jag inte bekräfta om låset är utbytt. Men i andra utredningar där man finner det inte osannolikt att flera nycklar finns på drift alternativt att man oroas över att någon skulle tänkas besöka den aktuella lägenheten. Väljer man att byta lås under utredningen. Vid mera extrema fall så har man bevakning av platsen dygnet runt. Om man noterar att en ytterdörr befinner sig olåst i ett inledningsskede av ett misstänkt människorov så är det en stark indikation på att någonting hänt. Vem lämnar bostaden en längre stund utan att låsa ytterdörren? Det är ett misstag en mördare gjort på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in