2018-09-19, 19:49
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Själv tyckte man det var trevligt.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/energi-och-klimat/trafikantveckan/

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Ser-du-mojligheterna/Trafikantveckan-/

"Syftet med Trafikantveckan är att inspirera stockholmarna att testa andra färdmedel och mixa hållbara transportmedel som gång, cykel, båt och kollektivtrafik."

Kan förstås vara svårt att lägga märke till för den som föredrar att vara okunnig. Och
för den som inte går endaste meter i onödan måste "I stan utan min bil" kännas oerhört
provocerande. Men den som hade bilen stående innanför området natten före hade
kunnat, om inte köra runt i området, så köra ut ...

Sedan kan man ju undra när de allra mest korkade bilisterna skall lära sig respektera
och ta hänsyn till andra trafikanter. Och kanske låta bli att köra på den nya spårvägens
sista bit där det numera finns tydliga skyltar om att motortrafik är förbjuden just där.
Utom i ömmande fall som för t ex blåljuspersonal i tjänst. Och vem vet, den som aldrig
rör sig kanske behöver snabb sjuktransport rätt vad det är ...

Om man nu inte bor inne i stan utan besöker stadskärnan någon gång per månad, så var det i princip omöjligt att veta om att några politiker skulle låtsas vara miljömedvetna en söndag.

Vad olaglig körning har med den här frågan att göra är däremot mindre klart.
Citera
2018-09-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om man nu inte bor inne i stan utan besöker stadskärnan någon gång per månad, så var det i princip omöjligt att veta om att några politiker skulle låtsas vara miljömedvetna en söndag.

Vad olaglig körning har med den här frågan att göra är däremot mindre klart.

Tja, om du inte vill underrätta dig, genom t ex s k gamla media är det ditt problem
Men "olaglig körning" inne i området har förekommit tidigare år, kanske just av din
sort, och därför såg infarterna ut att vara noggrant avspärrade i år, både med vakter
och med stängsel och i förekommande fall skyltar.

Passerade just från Centralen vidare mot Kulturhuset och kunde notera att skylten
(som bara gällde en dag) på den där lilla gatan mitt emot Centralen fortfarande är
kvar. Åk in på söndag igen och kolla om den kommit bort då eller om den börjar
kunna konkurrera med valaffischerna vad gäller långvarigt uppehälle ...
Citera
2018-09-20, 12:39
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Tja, om du inte vill underrätta dig, genom t ex s k gamla media är det ditt problem
Men "olaglig körning" inne i området har förekommit tidigare år, kanske just av din
sort, och därför såg infarterna ut att vara noggrant avspärrade i år, både med vakter
och med stängsel och i förekommande fall skyltar.

Passerade just från Centralen vidare mot Kulturhuset och kunde notera att skylten
(som bara gällde en dag) på den där lilla gatan mitt emot Centralen fortfarande är
kvar. Åk in på söndag igen och kolla om den kommit bort då eller om den börjar
kunna konkurrera med valaffischerna vad gäller långvarigt uppehälle ...

Nej, det är inte mitt problem om jag inte vill läsa vissa sidor. Såsom skattebetalare och kund hos staden, så är det inte för mycket att förvänta sej att jag skall få veta om jag inte kan nyttja det jag betalar för.

Vilken sportbutik stänger ner under tider då den normalt har öppet och hänvisar till att de minsan satt in en annons i Knyppelbladet?

"Min sort" följer alla trafikregler, annars kunde jag givetvis ha gjort så som de av "din sort" gjort, kört mot enkelriktat för att ta sej in dit de velat, eller gömt bilen i förväg så som du skrev förut.
Citera
2018-09-20, 12:43
Medlem
Citat:
Nej, det är inte mitt problem om jag inte vill läsa vissa sidor. Såsom skattebetalare och kund hos staden, så är det inte för mycket att förvänta sej att jag skall få veta om jag inte kan nyttja det jag betalar för.

Vilken sportbutik stänger ner under tider då den normalt har öppet och hänvisar till att de minsan satt in en annons i Knyppelbladet?

"Min sort" följer alla trafikregler, annars kunde jag givetvis ha gjort så som de av "din sort" gjort, kört mot enkelriktat för att ta sej in dit de velat, eller gömt bilen i förväg så som du skrev förut.

Om informationen finns ute (och har funnits i flera år, kan man säga) ser jag inte att
dina känslor av upprördhet skulle vara särskilt befogade.

Inga eller ytterst få butiker hade stängt i området vad jag kan se. Men vissa gator kom
till användning för andra aktiviteter.

Skall du inte dra den där om prickfri körning i siochsåmånga år också ? Änglar finns
inte i Stockholm.

Medelålders/äldre man som får sin världsbild rubbad ...
Citera
2018-09-20, 13:01
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Om informationen finns ute (och har funnits i flera år, kan man säga) ser jag inte att
dina känslor av upprördhet skulle vara särskilt befogade.

Inga eller ytterst få butiker hade stängt i området vad jag kan se. Men vissa gator kom
till användning för andra aktiviteter.

Skall du inte dra den där om prickfri körning i siochsåmånga år också ? Änglar finns
inte i Stockholm.

Medelålders/äldre man som får sin världsbild rubbad ...

Min ålder och mitt kön torde vara totalt ovidkommande. Eller det faktum att jag faktiskt har prickpritt. Även om jag vore en tonårstjej som nyss tagit körkortet och haft massor av böter - så hade frågeställningen varit exakt samma.

Jag är kund och ägare av en resurs.
Jag är inte informerad om att det som jag betalar för inte går att utnyttja.

Om du inte förstod liknelsen med butik så tycker jag nog faktiskt lite synd om dej.
Citera
2018-09-20, 13:04
Moderator
tobess avatar
Inte helt oväntat så verkar det vara en miljöpartist som startat iniativet, (f.d.) borgarråd Viviann Gunnarson för att vara exakt. M motsatte sig.

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=48810

Personligen kan jag ju tycka att man istället borde införa ett "I stan utan min cykel" jippo, och varför inte dessutom dra ut på det så att det är minst en vecka långt. Så kan vi alla få uppleva hur det är att bo i stan utan alla dessa cykelterrorister vars uppfattning om trafikregler är att det bara är rådgivande.
Citera
2018-09-20, 13:06
Medlem
Citat:
Min ålder och mitt kön torde vara totalt ovidkommande. Eller det faktum att jag faktiskt har prickpritt. Även om jag vore en tonårstjej som nyss tagit körkortet och haft massor av böter - så hade frågeställningen varit exakt samma.

Om du inte förstod liknelsen med butik så tycker jag nog faktiskt lite synd om dej.

Jag skrev ju inte ens "fet, vit, lat, medelålders/äldre man" eller "gubbe med keps" eller
något liknande. Men nu vet du till nästa år ...
Citera
2018-09-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Inte helt oväntat så verkar det vara en miljöpartist som startat iniativet, (f.d.) borgarråd Viviann Gunnarson för att vara exakt. M motsatte sig.

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=48810

Personligen kan jag ju tycka att man istället borde införa ett "I stan utan min cykel" jippo, och varför inte dessutom dra ut på det så att det är minst en vecka långt. Så kan vi alla få uppleva hur det är att bo i stan utan alla dessa cykelterrorister vars uppfattning om trafikregler är att det bara är rådgivande.

Nej, nuvarande (kanske också framtida) Daniel Hellden har inte på egen hand komit på
alla förbättringar inom stadstrafiken ...

På landsbygden kan man kanske bygga fler vägar så att fler kan köra. I Stockholms
innerstad kan man inte bygga fler gator så att fler kan sitta i bilkö.

Tyckte luften kände väldigt frisk att andas den dagen ...
Citera
2018-09-20, 13:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Du snackar mest en massa skit. Är gatan stängd så är gatan stängd. Ta ditt skrälle till bil och kör på de gator som är öppna för biltrafik istället.
Citera
2018-09-20, 13:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du snackar mest en massa skit. Är gatan stängd så är gatan stängd. Ta ditt skrälle till bil och kör på de gator som är öppna för biltrafik istället.

Nu är inte gatan stängd. Utom när politikerna - en gång om året, tydligen - vill låtsas bry sej om miljön.

Men, tack för ditt goda råd, det hade jag ju aldrig kommit på på egen hand.
Citera
2018-09-20, 13:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nu är inte gatan stängd. Utom när politikerna - en gång om året, tydligen - vill låtsas bry sej om miljön.

Men, tack för ditt goda råd, det hade jag ju aldrig kommit på på egen hand.

Kul att höra att gatan inte längre är stängd. Hoppas du känner dig som en kung nu när du kan revanschköra på de aktuella gatorna.
Citera
2018-09-20, 13:50
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kul att höra att gatan inte längre är stängd. Hoppas du känner dig som en kung nu när du kan revanschköra på de aktuella gatorna.
Nä, jag har inget ärende dit just nu. Det var just den söndagen som jag behövde åka på just de gatorna.

Du vet, man skall aldrig bedöma andra efter hur man själv är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in