Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 14:38
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
I går - söndagen den 17 september i Nådens år 2018 - så hade jag ett ärende ner till Kungsträdgården.

Och då upptäckte jag att de stängt av hela jävla stadskärnan. Överallt man körde stod det hipsters i guloranga västar och viftade med armarna framför stora skyltar där de spärrat av vägarna.

Kanske är det något som kommunicerats via megafoner i bostadskvarteren, men jag har då rakt missat hela spektaklet, och först när jag kom hem kunde jag googla fram sidan:

Citat:
I stan utan min bil - Upplev city på ett nytt sätt

Söndag den 16 september genomförs I stan utan min bil för fjärde året i rad. Passa på att uppleva en trivsammare och lugnare stadsmiljö, och ta del av spännande aktiviteter på Strömgatan och Mäster Samuelsgatan. Välkommen!

I stan utan min bil är en aktivitet som Stockholms stad arrangerar som del av den Europeiska trafikantveckan, som pågår den 16-22 september varje år.

En möjlighet att uppleva city på ett nytt sätt

Den 16 september bjuds alla stockholmare in till ett bilfritt område i Gamla stan och delar av Stockholms city mellan klockan 09.00 och 18.00.

Syftet med I stan utan min bil är att ge stockholmarna en uppfattning om hur deras stad skulle kunna se ut med färre bilar, och ge möjlighet att uppleva staden på ett annat sätt. Under den här dagen ges möjlighet att både fundera och diskutera kring resval, och samtidigt uppleva ett trivsammare stadsliv.

Genom stadens olika satsningar på hållbart resande hoppas vi uppmuntra fler att kombinera olika transportmedel, på ett så smart och hållbart sätt som möjligt. På så vis kan vi skapa en mer levande, trivsam, hälsosam och framkomlig storstad.

http://www.stockholm.se/istanutanminbil

Vad jag skulle vilja veta är vem i helvete är det som drev genom detta i Stockholm?
De partier som stod bakom lovar jag dyrt och heligt aldrig någonsin rösta på i något val, om de så skulle garantera mig personligen miljarder.

Och varför har man inte satt upp stora skyltar i förväg så man hade en chans att veta om eländet?

(Ämnet kan vara politiskt och i så fall ber jag ödmjukast om modsen i detta forum att flytta tråden till en lämpligare forum.)
Citera
2018-09-17, 14:44
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I går - söndagen den 17 september i Nådens år 2018 - så hade jag ett ärende ner till Kungsträdgården.

Och då upptäckte jag att de stängt av hela jävla stadskärnan. Överallt man körde stod det hipsters i guloranga västar och viftade med armarna framför stora skyltar där de spärrat av vägarna.

Kanske är det något som kommunicerats via megafoner i bostadskvarteren, men jag har då rakt missat hela spektaklet, och först när jag kom hem kunde jag googla fram sidan:



http://www.stockholm.se/istanutanminbil

Vad jag skulle vilja veta är vem i helvete är det som drev genom detta i Stockholm?
De partier som stod bakom lovar jag dyrt och heligt aldrig någonsin rösta på i något val, om de så skulle garantera mig personligen miljarder.

Och varför har man inte satt upp stora skyltar i förväg så man hade en chans att veta om eländet?

(Ämnet kan vara politiskt och i så fall ber jag ödmjukast om modsen i detta forum att flytta tråden till en lämpligare forum.)
Du har alltså missat det här i 4 år?
Citera
2018-09-17, 14:46
  #3
Medlem
Jagtardindotters avatar
En lågoddsare är ju att Miljöpartiet står bakom detta, de har bra stöd i Stockholm.
Citera
2018-09-17, 14:47
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Du har alltså missat det här i 4 år?
Ja, uppenbarligen.

Eftersom du har koll - vem hittade på det?
Citera
2018-09-17, 14:49
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
En lågoddsare är ju att Miljöpartiet står bakom detta, de har bra stöd i Stockholm.

Jo, de är väl gravt misstänkta, även om det funnits stollar i Stockholm förut, jag minns gamla Stellas gäng med cykelbanor - de sk Stockhomspartiet.
Citera
2018-09-17, 16:20
  #6
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vad jag skulle vilja veta är vem i helvete är det som drev genom detta i Stockholm?


Den politiska makten i Stadshuset i Stockholm, har sedan valet år 2014 de fyra partierna (S)+(V)+(Mp)+(F!).

Redan om lite mer än ett år, ifrån 1:a januari, års-skiftet 2019 / 2020, så inför denna Röda Makt i Stadshuset nya Miljözoner, som enligt vad borgarråd Halldén vidhåller, avses komma gälla överallt inom tullarna. Då förbjuds alla privatbilar att användas inom tullarna om de inte uppfyller klassning EUR5, som först årsmodell 2012 i stort klarar att uppfylla.

Äldre bilar än så, t. ex. en ifrån år 2010, blir bara för ägarna att skrota.

"En bilfri dag", en gång om året är absolut ingenting, emot det här.

De flesta sockholmare stöder den röda makten, lr är så välbeställda att de inte bryr sig. De åker taxi, lr har el-bil.


De resurs-svaga, som inte har råd köpa ny bil kan torka sig.

"De och du får åka kommunalt, de' e' bara bra för er", säger vänstern då.

När en bussbiljett nu redan kostar 32 spänn som lägst i förköp, så är att åka kommunalt bara en möjlighet för De Rika.
Citera
2018-09-17, 16:52
  #7
Medlem
Frågan är om man får spärra av alla gator rent juridiskt?
Kör fram o säg att du bor där inne och måste parkera bilen.
Sedan kör du bara.
Citera
2018-09-17, 20:16
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Frågan är om man får spärra av alla gator rent juridiskt?
Kör fram o säg att du bor där inne och måste parkera bilen.
Sedan kör du bara.

Jag undrar detsamma. Tror inte det skulle klara en prövning om det överklagas till högre instanser.
Citera
2018-09-17, 20:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I går - söndagen den 17 september i Nådens år 2018 - så hade jag ett ärende ner till Kungsträdgården.

Och då upptäckte jag att de stängt av hela jävla stadskärnan. Överallt man körde stod det hipsters i guloranga västar och viftade med armarna framför stora skyltar där de spärrat av vägarna.

Kanske är det något som kommunicerats via megafoner i bostadskvarteren, men jag har då rakt missat hela spektaklet, och först när jag kom hem kunde jag googla fram sidan:



http://www.stockholm.se/istanutanminbil

Vad jag skulle vilja veta är vem i helvete är det som drev genom detta i Stockholm?
De partier som stod bakom lovar jag dyrt och heligt aldrig någonsin rösta på i något val, om de så skulle garantera mig personligen miljarder.

Och varför har man inte satt upp stora skyltar i förväg så man hade en chans att veta om eländet?

(Ämnet kan vara politiskt och i så fall ber jag ödmjukast om modsen i detta forum att flytta tråden till en lämpligare forum.)

Agendan är , Du ska inte köra bil. Bil är frihet, slavar åker lådcykel och spårvagn punkt!
Citera
2018-09-18, 13:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Agendan är , Du ska inte köra bil. Bil är frihet, slavar åker lådcykel och spårvagn punkt!

Mycket till frihet att stå i bilkö. Medans cyklisterna susar förbi.

På eftermiddagarna cyklar jag 9blamd Götgatan söderut. De bilar jag passerat o höjd med Skrapan har Max kommit 50 meter på den tid det tar för mig att från Skrapan till Skanstullsbron.

Är det stopp någonstans cyklar man bara förbi medans bilarna får köa. Det är frihet!
Citera
2018-09-18, 21:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo, de är väl gravt misstänkta, även om det funnits stollar i Stockholm förut, jag minns gamla Stellas gäng med cykelbanor - de sk Stockhomspartiet.

Det var kontroversiellt så sent som 2002, folk blev irriterade när det lilla partiet körde på för fullt. Stockholmspartiet åkte ur kommunfullmäktige och har inte kommit tillbaka.

I stan utan min bil är säkert bredare förankrat.
Citera
2018-09-19, 11:27
  #12
Medlem
Själv tyckte man det var trevligt.

https://www.trafikverket.se/for-dig-...afikantveckan/

http://www.stockholm.se/TrafikStadsp...fikantveckan-/

"Syftet med Trafikantveckan är att inspirera stockholmarna att testa andra färdmedel och mixa hållbara transportmedel som gång, cykel, båt och kollektivtrafik."

Kan förstås vara svårt att lägga märke till för den som föredrar att vara okunnig. Och
för den som inte går endaste meter i onödan måste "I stan utan min bil" kännas oerhört
provocerande. Men den som hade bilen stående innanför området natten före hade
kunnat, om inte köra runt i området, så köra ut ...

Sedan kan man ju undra när de allra mest korkade bilisterna skall lära sig respektera
och ta hänsyn till andra trafikanter. Och kanske låta bli att köra på den nya spårvägens
sista bit där det numera finns tydliga skyltar om att motortrafik är förbjuden just där.
Utom i ömmande fall som för t ex blåljuspersonal i tjänst. Och vem vet, den som aldrig
rör sig kanske behöver snabb sjuktransport rätt vad det är ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback