Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
SCB’s tidsanvändningsundersökning:
http://www.scb.se/contentassets/f9ec479b50e64487a8a3bcc1366b2ed6/le0103_2010a01_br_le123br1201.pdf
S 166 och framåt. Barnlösa singelkvinnor lägger 2,20 timmar per dag på hemarbete. Barnlösa singelmän lägger 1,35 timmar på hemarbete.
Angående evolutionära förklaringar:
Människor är som känsligast för sjukdomar när de är väldigt unga (spädbarn). Vilket kön har historiskt ansvarat för spädbarnen?
Se där, tack. Jag trodde faktiskt dessa skillnader mer inföll vid parbildnig.
Men! du kan ju ha en del andra förklaringar ex.
Fler män än kvinnor äter ute, fler män har råd med detta ex. vilket gör att fler kvinnor står där på helgen och fixar lunchlådor.
Kvinnor kanske tenderar ha mer grönt hemma än män? "grönt" behöver vatten, pyssel och dusch då och då.
Kvinnor har mer textilier än män ( mer kläder ex) textilier är de värsta dammalstrarna, ergo det behövs dammsugas mer?
Kvinnor städar lite mer old fashion omständligt, tror micro skrev nått om detta tidigare gällande iakttagelse mellan henne och hennes man. Jag kan faktiskt säga samma.
jag har flera ggr upptäckt att han gör saker på ett litet nytt sätt som ex. jag aldrig såg min mamma göra eller gör själv.
ex. jag ska städa badrummet, så brukar jag torka av kaklet i duschutrymmet, samt även en bit utanför själva våtutrymmet, du vet kalkavlagrigar och dylikt, detta gör jag med såpa + svamp + spola, torka av med torr trasa så det glänser fint och prydligt.
Min kille kör nån skum spray, min miljönäsa är klart kritisk mot ( det få stå på hans städhylla, inte min) joxar med annat i 5 minuter, sen sprutar han hela badrummet med duschslagen och done, helnöjd med sig själv.
Mitt reusltat som kanske tar mig tja 20 minuter?...ser klart bättre ut ja, men ! hans som kanske tar 5 minuter och lämnar hela badrummet sjöblött till självtorkning vågar jag alltså inte säga ger mindre renligt resultat, men det sparar honom en kvart.