2018-09-19, 16:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Är det också män som kritiserar singelkvinnans val av gardiner?
Jag har faktiskt inte varit med om att någon lägger energi på att kritisera gardiner vare hos mig själv eller andra .....

Får du mycket kritik för dina?

Edit:
Får ändra lite där både maken och brorsan gnällde faktiskt när jag valde gardiner med rosa rosor till köket .....
Citera
2018-09-19, 16:51
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har faktiskt inte varit med om att någon lägger energi på att kritisera gardiner vare hos mig själv eller andra .....

Får du mycket kritik för dina?

Edit:
Får ändra lite där både maken och brorsan gnällde faktiskt när jag valde gardiner med rosa rosor till köket .....

Maken och brorsan har säkert diskuterat saken på någon av alla heminredingsbloggar därute. För det är ju mest män som skriver och läser såna eller hur? Precis som du hittar lika många heminredningsreportage i Café som i Amelia.
Citera
2018-09-19, 16:52
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Fast det är fortfarande inte så att män och kvinnor kan välja fritt i praktiken -- teoretiskt ja, men gamla könsroller, förväntningar och krav är fortfarande aktuella och påverkar människor. Det har ingenting med biologi eller naturligt att göra.

Det har varit helt och hållet öppet för manliga sjuksköterskor och kvinnliga ingenjörer i hur många årtionden som helst, det har uppmuntrats in absurdum, precis som kvinnliga bilmekaniker och sopåkare.

Du är i klass med Cathy Newman!
Citera
2018-09-19, 16:53
Medlem
Citat:
Genus ingår i förskolelärarutbildningen och målen är desamma. Så jo, det är visst genuspedagogik.

nej det är skillnad på en viss sort pedagogik kontra att man tar med något i en skolplan, fattar du?

Montessori ex, berömd speciell helomfattade pedagogik, skiljer sig rätt rejält från annan pedagogik.
Citera
2018-09-19, 16:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Maken och brorsan har säkert diskuterat saken på någon av alla heminredingsbloggar därute. För det är ju mest män som skriver och läser såna eller hur? Precis som du hittar lika många heminredningsreportage i Café som i Amelia.
Jag läser vare sig Café eller Amelia och kan inte kommentera det.

Däremot är det just i sådant här som ni biologiextremister springer så fel.

Det är ingen som föds till att städa, läsa heminredningsbloggar (har själv inte sett en enda) och alla andra klyschor ni klistrar på kvinnor.

Min man har absolut varit med och avgjort hur vi skall inreda vårt hem, min bror har inrett sitt hem ... Jag gissar att båda likt mig själv valt att göra det genom att titta i butiker eller kataloger.....

Du vet att många män möblerar sina lägenheter va?
Citera
2018-09-19, 16:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det har varit helt och hållet öppet för manliga sjuksköterskor och kvinnliga ingenjörer i hur många årtionden som helst, det har uppmuntrats in absurdum, precis som kvinnliga bilmekaniker och sopåkare.

Du är i klass med Cathy Newman!
Nej, det har det inte.

Och nej, det är det fortfarande inte i praktiken.
Citera
2018-09-19, 17:03
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hmm? gör de?

Vad har du för bevis för det?

om de nu gör det, så förklarar väl genusventenskapen detta med sociala förväntningar.
Större social ångest för kvinnor säkert bjuda hem någon till en misär än vad det kanske är för män, där detta bevisar att han är en riktig karlakarl som misann! inte städar?

kvinna + ostädat hem = looser
man + ostädat hem = sååå gulligt, stackars liten! han behöver en tjej!

Det finns heller ingen evolutionär teori som utgår på att män på nått sätt skulle vinna något på att vara skitiga. Ni är exakt lika, ibland kanske mer känsliga för baskelusker än vad kvinnor är som har bättre imunförsvar och inte lika utsatta för risk få sårskador ex.
Renliga män, petiga med att inte stoppa i sig vad skit som helst, har därför säkert överlevt bättre än
lortgrisarna.

SCB’s tidsanvändningsundersökning:

http://www.scb.se/contentassets/f9ec479b50e64487a8a3bcc1366b2ed6/le0103_2010a01_br_le123br1201.pdf

S 166 och framåt. Barnlösa singelkvinnor lägger 2,20 timmar per dag på hemarbete. Barnlösa singelmän lägger 1,35 timmar på hemarbete.

Angående evolutionära förklaringar:
Människor är som känsligast för sjukdomar när de är väldigt unga (spädbarn). Vilket kön har historiskt ansvarat för spädbarnen?
Citera
2018-09-19, 17:14
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Däremot är det just i sådant här som ni biologiextremister springer så fel.

Det är ingen som föds till att städa, läsa heminredningsbloggar (har själv inte sett en enda) och alla andra klyschor ni klistrar på kvinnor.

Ok, så varför finns det ärftliga personlighetsdrag som starkt kan förutsäga hur ofta någon städar sitt hem oavsett kön? Som tex disgust sensitivity?

http://psycnet.apa.org/buy/2015-45623-001
Citera
2018-09-19, 17:19
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Fast det är fortfarande inte så att män och kvinnor kan välja fritt i praktiken -- teoretiskt ja, men gamla könsroller, förväntningar och krav är fortfarande aktuella och påverkar människor. Det har ingenting med biologi eller naturligt att göra.

Du förstår väl att det här är ett påstående som måste bevisas?

Vad gäller gener och hormoners påverkan existerar faktiskt bevis från kontrollerade studier

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268110001150

Citat:
We applied quantitative genetics techniques to a sample of 347 pairs of monozygotic and 303 pairs of dizygotic twins taken from the MIDUS database to examine the influence of genetic factors on the variation across people in the tendency to be self-employed and to choose other occupations. We found that a heritability hypothesis is supported for the tendency to be self-employed, both currently and ten years prior, with no influence of the shared environment. We also found that this heritability is substantive for male as well as female twins. Moreover, we found support for a heritability hypothesis for the intention to be self-employed in the future and for a bivariate heritability model between entrepreneurial intentions and the tendency to be self-employed. Finally, we found support for a heritability hypothesis for other occupational choices, specifically the choice to be a teacher, manager or salesperson.
Citera
2018-09-19, 17:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

http://www.scb.se/contentassets/f9ec479b50e64487a8a3bcc1366b2ed6/le0103_2010a01_br_le123br1201.pdf

S 166 och framåt. Barnlösa singelkvinnor lägger 2,20 timmar per dag på hemarbete. Barnlösa singelmän lägger 1,35 timmar på hemarbete.

Människor är som känsligast för sjukdomar när de är väldigt unga (spädbarn). Vilket kön har historiskt ansvarat för spädbarnen?
Jag har läst tidsundersökningen - ja. Den säger något om tid inte mängd.
Citera
2018-09-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Se där, tack. Jag trodde faktiskt dessa skillnader mer inföll vid parbildnig.

Men! du kan ju ha en del andra förklaringar ex.

Fler män än kvinnor äter ute, fler män har råd med detta ex. vilket gör att fler kvinnor står där på helgen och fixar lunchlådor.
Kvinnor kanske tenderar ha mer grönt hemma än män? "grönt" behöver vatten, pyssel och dusch då och då.
Kvinnor har mer textilier än män ( mer kläder ex) textilier är de värsta dammalstrarna, ergo det behövs dammsugas mer?

Kvinnor städar lite mer old fashion omständligt, tror micro skrev nått om detta tidigare gällande iakttagelse mellan henne och hennes man. Jag kan faktiskt säga samma.
jag har flera ggr upptäckt att han gör saker på ett litet nytt sätt som ex. jag aldrig såg min mamma göra eller gör själv.
ex. jag ska städa badrummet, så brukar jag torka av kaklet i duschutrymmet, samt även en bit utanför själva våtutrymmet, du vet kalkavlagrigar och dylikt, detta gör jag med såpa + svamp + spola, torka av med torr trasa så det glänser fint och prydligt.
Min kille kör nån skum spray, min miljönäsa är klart kritisk mot ( det få stå på hans städhylla, inte min) joxar med annat i 5 minuter, sen sprutar han hela badrummet med duschslagen och done, helnöjd med sig själv.
Mitt reusltat som kanske tar mig tja 20 minuter?...ser klart bättre ut ja, men ! hans som kanske tar 5 minuter och lämnar hela badrummet sjöblött till självtorkning vågar jag alltså inte säga ger mindre renligt resultat, men det sparar honom en kvart.
Citera
2018-09-19, 17:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ok, så varför finns det ärftliga personlighetsdrag som starkt kan förutsäga hur ofta någon städar sitt hem oavsett kön? Som tex disgust sensitivity?

http://psycnet.apa.org/buy/2015-45623-001
Jag köper inte genetiskt arv på städning -- utan monkey see monkey do.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in