2018-09-19, 15:02
Medlem
PK-befriads avatar
Det är viktigt att inte negligera biologins roll, precis som David Eberhard säger. Förlorar man kontakten med sin natur så blir man lätt ett ideologiskt monster.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min tes är att enkäterna inte visar den verkliga bilden - ja.
Samtidigt som också förväntningar styr beteende, vilket innebär att eftersom förväntningarna på kvinnor är högre så städar de också mer.
Kvinnorna ljuger alltså i enkäter om att de städar mer än de gör? Jösses, sådana lögnhalsar kan vi ju inte ha i maktpositioner. Det avgör saken. Ingen mer feminism för er.
Citera
2018-09-19, 15:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är viktigt att inte negligera biologins roll, precis som David Eberhard säger. Förlorar man kontakten med sin natur så blir man lätt ett ideologiskt monster.

Kvinnorna ljuger alltså i enkäter om att de städar mer än de gör? Jösses, sådana lögnhalsar kan vi ju inte ha i maktpositioner. Det avgör saken. Ingen mer feminism för er.
Både män och kvinnor ljuger för att inte placeras utanför det förväntade.
Citera
2018-09-19, 15:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Idén är att ju mer jämställt ett samhälle är, och ju större möjlighet flickor har att välja själva, desto färre kvinnor väljer ingenjörsyrket. I patriarkala och fattiga länder som Iran eller Indien är ingenjörsyrket ett sätt att få någon slags frihet och ekonomiskt (relativt) oberoende. Det har man inget behovs av i Skandinavien utan där kan yrkesvalet göras mer fritt.

Jag tycker det duger som hypotes, men det är inget bevis. Idén att intressen och därmed yrkesval inte skulle ha någon genetisk faktor alls, är däremot puckad. I princip allt har både stora genetiska- och miljöfaktorer. Jag ser inte varför yrkesval skulle skilja sig.
Verkligen. Kan du visa på den sjunkande trenden i Sverige?
Citera
2018-09-19, 15:07
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Bara när de är singlar, eller även när de är i förhållanden?
Citera
2018-09-19, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Bara när de är singlar, eller även när de är i förhållanden?
Även i förhållanden, det är mänskligt att framställa sig på ett sätt som är fördelaktigt i en situation.
Citera
2018-09-19, 15:13
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Råder absolut jämlikhet när det gäller ljugfrekvens eller har det vita patriarkatet med alla sina tricks förmått kvinnorna att ljuga mer? Fråga din judiska marxistprofessor och återkom.
Citera
2018-09-19, 15:14
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Min tes är att enkäterna inte visar den verkliga bilden - ja.
Samtidigt som också förväntningar styr beteende, vilket innebär att eftersom förväntningarna på kvinnor är högre så städar de också mer.

Numera är förväntningarna att alla delar lika på de olika arbetsbördorna, eller åtminstone så är det inte längre lika könsuppdelat.

I grunden tror jag att man helt enkelt gör det som man trivs bäst med.

Exempel. Jag tycker inte att städning är det roligaste som finns. Min fru har lägre krav på ordning och reda än jag själv. Jag städar mycket mer än henne och jag har aldrig behövt tala om för min omvärld hur duktig jag är som städar mer. Jag bara gör det. Är det i mitt DNA? Är jag därmed en kvinna?

Normer förändras över tiden. Norm är inte vetenskap. Idag är det okej att ett tidigare typiskt kvinnligt yrke eller en typiskt "kvinnlig" sysselsättning även utförs av en man och vice versa.

Släpp 60-talet och kom in i nutiden.

kalla det inte för vetenskap bara eller att könet är en social konstruktion.

Världsrekordet i tyngdlyftning har aldrig innehafts av en kvinna (om alla tävlade mot alla).

Är det förtryck?
Citera
2018-09-19, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Råder absolut jämlikhet när det gäller ljugfrekvens eller har det vita patriarkatet med alla sina tricks förmått kvinnorna att ljuga mer? Fråga din judiska marxistprofessor och återkom.
Ja, män och kvinnor ljuger nog ungefär lika mycket både medvetet, omedvetet och för sig själva som för andra.
Citera
2018-09-19, 15:17
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ja, män och kvinnor ljuger nog ungefär lika mycket både medvetet, omedvetet och för sig själva som för andra.
Tror du att "sociala konstruktioner" är vad som styr alla arters beteende på planeten eller är människan särskilt utvald till att vara ett blankt blad vid födseln, redo att formas av upplysta värdegrundskommissarier?
Citera
2018-09-19, 15:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Numera är förväntningarna att alla delar lika på de olika arbetsbördorna, eller åtminstone så är det inte längre lika könsuppdelat.
I ett singelhushåll så finns ingen att dela med.

Citat:
I grunden tror jag att man helt enkelt gör det som man trivs bäst med.

Exempel. Jag tycker inte att städning är det roligaste som finns. Min fru har lägre krav på ordning och reda än jag själv. Jag städar mycket mer än henne och jag har aldrig behövt tala om för min omvärld hur duktig jag är som städar mer. Jag bara gör det. Är det i mitt DNA? Är jag därmed en kvinna?
Precis, det finns ingen genetisk städgen.
Personligen håller jag med din fru -- det är skittråkigt att städa, det något som man gör för att det måste göras.

Citat:
Normer förändras över tiden. Norm är inte vetenskap. Idag är det okej att ett tidigare typiskt kvinnligt yrke eller en typiskt "kvinnlig" sysselsättning även utförs av en man och vice versa.

Släpp 60-talet och kom in i nutiden.

kalla det inte för vetenskap bara eller att könet är en social konstruktion.

Världsrekordet i tyngdlyftning har aldrig innehafts av en kvinna (om alla tävlade mot alla).

Är det förtryck?
Jag tror vi är rätt överens.
Citera
2018-09-19, 15:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tror du att "sociala konstruktioner" är vad som styr alla arters beteende på planeten eller är människan särskild utvald till att vara ett blankt blad vid födseln, redo att formas av upplysta värdegrundskommissarier?
Jag har aldrig påstått att människan är ett blankt blad vid födseln, utan att människan formas av arv OCH miljö -- inte endera eller.
Citera
2018-09-19, 15:24
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att människan är ett blankt blad vid födseln, utan att människan formas av arv OCH miljö -- inte endera eller.
Ja så är det. Men jag gissar att arvet för dig aldrig får ha mer inverkan än att det kan överskrivas av värdegrundsdoktrinen? Där "jämlikheten" är ett axiom som inte får ifrågasättas, oavsett vad vetenskapen säger. Das värdegrund über alles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in