Intressant, jag har alltid varit dålig på siffror, men märkt hur många, många bra användare försvunnit från Flashback, men däremot hur andelen som argumenterar med Snopes-länkar, sprutar ut sig inlägg av substanslös karaktär har ökat.
När jag var liten, för de var jag när besökte Flashback första gången, så hade det ett rykte om fria diskussioner och info om allt. Idag har det, som jag uppfattar det, tvärtom bland kidsen och Flashback har fått ett dåligt rykte överlag. "Där man inte får säga någonting" (om man inte vill basha loss på invandrare, prata om vilket knark man ska äta till middag typ) och om de är nått svenskar är allergiska mot så är det hyckleri
Admin lyssnade ju också på Dofterna, som inte kunde söka på (((judar))) och det förbjöds,
(FB) Är det förbjudet att använda trippelparenteser på Flashback? alltså
någonting som inte är ett regelbrott, och direkt strider mot
Härifrån så anade jag att det var Highway to Tel-Aviv
Och censureringen är totalt makalös, som jag framfört hur många gånger som helst och behöver inte ta hela historian nu igen men man har vänt på reglerna i princip, för att få censurera och styra diskussioner.
Inlägg som är helt topic, men av någon anledning ej passar, tar man sig friheten att radera lite hur man vill.
Exempel:
(FB) Regeringen passar på att skicka 2 miljarder kronor till Gaza innan valet
Var en stor diskussionen, så
BOOM! censuren slog till, med full kraft. Motivering var att inlägg som handlade om varför behovet fanns inte var Politik Inrikes, så de skulle bara handla om de inrikes politiska konsekvenserna. Då det är bistånd så är det ju topic vad pengarna går till.
Det är ett rätt bra exempel på den extrema detaljstyrning man ägnar sig åt, här förekom även judar och Israel där kritik inte är OK och där Flashback är extremister.
Detta har ju gjort att de så de användare som kunde föra en egen självständig tanke lämnat. Många iallafall.
I denna tråden framkom att Flashback nu infört någon form av "veritabla inlägg" dvs det du skriver ska kunna bevisar i någon form, som en rättegång och inte ett diskussionsforum.
Men admin var fine med det.
(FB) Fel att betrakta alternativa förklaringar som OT
"Sveriges största forum för yttrandefrihet och självständigt tänkande" -som det förr stod vid Google på Flashback, är nu ett regelbrott. Och de är de mest extrema censuranhängare som sitter som Moderatorer.
Men admin kanske jobbar på detta nu.
Nyligen kom:
(FB) Nytt forum: Historiska olyckor och katastrofer (ÄNTLIGEN admin, det där är prioteringar!)
Seriöst, Inte en chans att man av misstag råkat driva Flashback Forum såhär. Att ingenting görs, och att det alltid är samma visa som spelas upp när någon kritik kommer på tal och moderator tar fram fiolen och "Neeej, nåt sånt förekommer inte här" och ingenting händer i positiv riktning gör att jag helt ärligt inte tror att detta bekymrar Flashback. Man har vänt så extremt på hela synen att det ligger något bakom, och att förlora användare ses troligen bara som en fördel, en arbetsbörda mindre. Färre användare på deras Hitlist där tänkbar "känslig" info kan komma ut och enklare att driva det i riktning mot ett forum där de godkända narrativ diskuteras i den kontrollerade form man föredrar.
(Via Tel-Aviv)