2018-09-19, 12:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Absolut och det tror jag alla normalbegåvade redan förstått för flera år sedan.

Kanske det men det men Ryssland har nu förlorat över 100 man i det här kriget (dock färre än USA i Irak). Givet att det dock är långt ifrån USA:s förluster i Vietnam eller Sovjets i Afghanistan men idag ser alla i samhället på förluster i krig på ett helt annat sätt än för 30-50 år sedan. Hemmaopinionen kommer kräva att kriget antingen förs på ett annat sätt (mindre ryska förluster) eller att Putin slår till hårt mot något israeliskt mål för att markera. När händer det? När 200 döda passeras? Tidigare, senare?

Jag känner inte till hur ryssarna ser på detta nu. Tidigare har de varit positiva. Men det är klart, som du säger att när förlusterna blir stora, så kan synen förändras. Men Ryssland är ju i Syrien för att bekämpa terrorismen där, det är det mandatet de har från regeringen och parlamentet.

Att inlåta sig i direkta strider med Israel är ju en helt annan sak. Och det ryska sättet är inte att dansa efter andras pipa utan att göra det som de själva tror på. Inte reagera utan agera.

Men vi kan vara säkra på att Israel gör bort sig och skaffar sig allt fler fiender på det här sättet.

När Turkiet sköt ned ett ryskt plan har jag för mig att Ryssland svarade med sanktioner mot landet och de blev visst kännbara. Eller var det bara på tal och aldrig blev av? Någon som minns bättre?
Citera
2018-09-19, 12:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag sa ju det. I april och juni. Allt går nästan enligt plan.

(FB) Konflikten i Syrien

Det är väl detta med kurder och Irak som står och väger pga valet i Irak.

Jag kommer ihåg det och jag höll väl med dig också fast lite mindre optimistiskt.

Det gick ju fortare än väntat i söder. Även fast det tog tid att komma igång även där. Alla var oroliga för förvecklingar med Israel och det var ju för väl att det inte blev några, fast Israel försökte provocera även då. Netanyahu försökte ruska om hela EU för de "iranska styrkorna".

Angående Idlib undrar jag om planen är att hela Idlib-området skall vara befriat vid årsskiftet. Artikeln gör liksom ingen skillnad mellan den nu beslutade demilitariserade zonen och resten av området. Hur tolkar du det?
Citera
2018-09-19, 13:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det gick ju fortare än väntat i söder. Även fast det tog tid att komma igång även där.
...
Angående Idlib undrar jag om planen är att hela Idlib-området skall vara befriat vid årsskiftet. Artikeln gör liksom ingen skillnad mellan den nu beslutade demilitariserade zonen och resten av området. Hur tolkar du det?

Hela idlib OCH Afrin. Afrin i steg två efter Idlib.
Turkiet behöver en vänlig sinnad granne i söder. Och det får Turkiet genom att leverera tillbaka detta till Syrien utan att det är sprängt i bitar. Iofs kurdrensat.
Problemet är var de skall göra av alla rebeller från dessa områden.
Massvis med utländska och många väldigt radikala. Vart skall de ta vägen?
Var blir det nya Idlib? Öster om Eufrat?

Jag tycker att de borde skickas till Golan. Men det är nog inte politiskt gångbart.
Låter de sig avväpnas? Troligen inte. Det blir Turkiet som får bekämpa dessa rebeller. Och då kan det bli så att rebellerna själva väljer att samarbeta med sin nya fiendes fiende. Kurderna. Trots Kobane.

Det menar jag är ett skäl att Kurdkontrollerade områden kan bli tillflyktsort för dessa rebeller.
Men det tror jag är mindre troligt.

För vill Turkiet (Och Ryssland Syrien och Iran) verkligen markera skickas dessa rebeller till den södra säkra zonen Al-Tanf och USA kommer då tvingas skydda dessa rebeller. Det blir något för Trump att bita i.

What goes around comes around....
Citera
2018-09-19, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det är knappast en alternativ teori, menar du att vi alltid ska utgå från att det Ryssland säger är korrekt i alla lägen? Är du helt tappad bakom en vagn?

35 km från kusten= ett par tusen meters höjd.

Det intressanta är hur många anfall som Israelerna genomfört, dvs hur stor % av Syriens luftvärn lyckas skjuta ner något. I detta fallet är det spännande att läsa att dom Israeliska attackrobotarna sköts ner

Så slutsatsen måste då bli att SAA är grymma på bekämpning av små mål men helt värdelösa på att skilja en robot och en F-16 från ett II-20.

Dom flesta ljuger i den här soppan, både Ryssarna, Syrien och Israel slirar på sanningen, men SAA:s tvärsäkra uttalanden om att dom alltid skjuter ner något är bara bs.

SAA går också ut med att de inte alltid får ner alla mål. USrael visar aldrig bilder på sina "räder".
Israhell erkänner aldrig förluster om det inte finns på bild. Tror man på judarna är man efterbliven.
Citera
2018-09-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har aldrig läst SANA.

Verkar som vår käre Skråmo har fått fri lejd från Raqqa av SDFPKKYPGPYD.
Ska befinna sig i en is ficka nu.

Swedish news report that one of the most famous Swedish ISIS members/propagators Michael Skråmo made it out from Raqqa in a way he explained in a convo with @soder_jesper; "We made a peace deal with the US and SDF and they gave us buses to leave."

https://twitter.com/IbnNabih1/status/952112367965437952

Skråmo verkar ha fått åka buss. Han tillhör nu troligen FSA eller Jabhat Fateh al-Sham:

Citat:
Den svenske IS-medlemmen Michael Skråmo försökte i somras återuppta sin propagandaverksamhet riktad mot en svensk publik efter en längre tids tystnad. I augusti skrev han på Telegram att han varit sjuk. Därefter har hans konto upphört.

Michael Skråmo, omskriven svensk IS-medlem, var den möjlige slutmottagaren av de pengar som skickades från Göteborg till den utpekade IS-koordinatorn Waleed Ahmed Zein, enligt en uppgift till Doku. Efter att IS drevs ut från Raqqa i oktober förra året har Michael Skråmo legat mycket lågt vad gäller nätaktivitet.
----
Överföringen av pengarna till Zein skedde månaden efter Raqqas fall. I januari rapporterade Sveriges Television att Michael Skråmo hade lyckats ta sig ut från Raqqah tillsammans med sin familj och eventuellt befann sig i IS-kontrollerat område i östra Syrien. Jesper Söder, som stridit med de kurdiska YPG-trupperna mot IS, hade kontakt med Skråmo i våras. Då befann han sig i den syriska staden Idlib med sin familj. Därefter har kontakten mellan de två upphört, men enligt Jesper Söders källor så är det sannolikt att Michael Skråmo nu hör till jihadistgruppen Jabhat Fateh al-Sham (tidigare Jabhat al-Nusra) eller Fria Syriska Armen, FSA.

-Det är det mest sannolika, att han inte är under IS längre. Troligen har han och hans familj lyckats ta sig vidare med de bussar som varit avsedda för att evakuera civila men som ofta transporterat IS-medlemmar och deras familjer, säger Jesper Söder.

https://doku.nu/2018/09/19/michael-skramos-nya-vadjan-be-for-mig/
Citera
2018-09-19, 15:15
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonjeshk
SAA går också ut med att de inte alltid får ner alla mål. USrael visar aldrig bilder på sina "räder".
Israhell erkänner aldrig förluster om det inte finns på bild. Tror man på judarna är man efterbliven.

Som jag skrev, jag litar inte på någon i denna konflikten, du litar dock på SAA och ryssarna, vad gäller transparensen kring förluster i manskap kan vi lita på den är högre i Israel och västländer överlag.

När ryska pojkar åker hem i zinkkistor enligt Kod-200 får anhöriga inte reda på vad som hänt.
Citera
2018-09-19, 16:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Absolut och det tror jag alla normalbegåvade redan förstått för flera år sedan.

Kanske det men det men Ryssland har nu förlorat över 100 man i det här kriget (dock färre än USA i Irak). Givet att det dock är långt ifrån USA:s förluster i Vietnam eller Sovjets i Afghanistan men idag ser alla i samhället på förluster i krig på ett helt annat sätt än för 30-50 år sedan. Hemmaopinionen kommer kräva att kriget antingen förs på ett annat sätt (mindre ryska förluster) eller att Putin slår till hårt mot något israeliskt mål för att markera. När händer det? När 200 döda passeras? Tidigare, senare?

Rysk före detta general uppmanar Moskva att skjuta ner alla israeliska stridsflyg som kränker Syriens luftrum.

Kanske har Israel snart lekt färdigt i Syrien?
Citat:
Ex-Russian General Urges Moscow to Shoot Down Israeli Fighter Jets

TEHRAN (FNA)- Former head of the main department of international military cooperation of the Russian defense ministry General Leonid Ivashov called on Moscow to target any Israeli fighter jet which violates the Syrian airspace.
"Moscow should expel the Israeli ambassador to Russia and shoot down the Israeli fighter jets in case of entering the Syrian airspace," Ivashov, the president of the Academy of the Geopolitical issues of Russia, said on Wednesday.
He also asked Moscow to decrease the level of cooperation with Israel and halt issuing visas for the Israeli nationals.

The Russian military said an Il-20 electronic intelligence plane was hit 35km off Syria's Mediterranean coast as it returned to its home base nearby. All 15 Russian crew members were killed.
Russian defense officials described maneuvers by Israeli fighter jets during the incident as "hostile" and said it had a right to retaliate.

"The Israeli pilots were using the Russian aircraft as a shield and pushed it into the line of fire of the Syrian defense," Igor Konashenkov, Russian defense ministry spokesperson, told state media.
A warning from Israel was received "less than one minute before the strike, which left no chance for taking the Russian plane to safety," added Konashenkov.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970628000341
Citera
2018-09-19, 16:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Rysk före detta general uppmanar Moskva att skjuta ner alla israeliska stridsflyg som kränker Syriens luftrum.

Det finns ingen som helst risk för att Ryssland skjuter ned andra länders stridsflyg över Syrien.
Citera
2018-09-19, 17:44
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Skråmo verkar ha fått åka buss. Han tillhör nu troligen FSA eller Jabhat Fateh al-Sham:

https://doku.nu/2018/09/19/michael-skramos-nya-vadjan-be-for-mig/

Han har en sida på Facebook https://www.facebook.com/michael.skramo.96

Jag skickade ingen vänförfrågan ...
Citera
2018-09-19, 17:54
Medlem
Tillssons avatar
Uppgifter om att stora rebellgrupper motsätter sig senaste Idlibavtalet, bl a HTS.

Fortsättning följer...

Citat:
(Hurras Al-Deen, Ansar Al-Tawheed, Ansar al-Din, Ansar Allah, Al-Furqan and Jund Al-Qavqz) along with other Jihadi factions operating in the ‘Sham Liberation Organization’, refused to withdraw from the front-lines of southern Idlib and northern Lattakia.

More reports from seeral media outlets said that both Hay’at Tahrir Al-Sham (formerly Jaysh Al-Fateh) and the Turkestan Islamic Party (TIP) have rejected the Idlib demilitarized zone agreemen

https://en.muraselon.com/2018/09/idlib-reject-russia-turkish-deal/
Citera
2018-09-19, 18:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970628000341

Du är duktig på att hitta föredettingar. Ingen jävel utom du och diverse propagandaorgan bryr sig om vad "före detta general/sumprunkare" säger.
Och Ryssland kommer givetvis aldrig att skjuta ner ett israeliskt flygplan, måhända i din våta dröm då
Citera
2018-09-19, 18:31
Medlem
longbow4ys avatar
Nu börjar påverkansoperationen för att förmå de aningslösa att ta emot rebellerna från Idlib.
En kraftig majoritet bland EU-medborgarna är positiv till att ta emot människor som flytt undan våld och krig, visar en opinionsmätning som gjorts av den amerikanska tankesmedjan Pew.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/bred-eu-majoritet-for-att-ta-emot-krigsflyktingar

Det är väl ingen ansvarig som vill sitta med Svarte Petter, tiotusentals islamister, när Idlib evakueras från stridande inom några månader.

Var hamnar de? I en förort nära dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in