Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Det gick ju fortare än väntat i söder. Även fast det tog tid att komma igång även där.
...
Angående Idlib undrar jag om planen är att hela Idlib-området skall vara befriat vid årsskiftet. Artikeln gör liksom ingen skillnad mellan den nu beslutade demilitariserade zonen och resten av området. Hur tolkar du det?
Hela idlib OCH Afrin. Afrin i steg två efter Idlib.
Turkiet behöver en vänlig sinnad granne i söder. Och det får Turkiet genom att leverera tillbaka detta till Syrien utan att det är sprängt i bitar. Iofs kurdrensat.
Problemet är var de skall göra av alla rebeller från dessa områden.
Massvis med utländska och många väldigt radikala. Vart skall de ta vägen?
Var blir det nya Idlib? Öster om Eufrat?
Jag tycker att de borde skickas till Golan. Men det är nog inte politiskt gångbart.
Låter de sig avväpnas? Troligen inte. Det blir Turkiet som får bekämpa dessa rebeller. Och då kan det bli så att rebellerna själva väljer att samarbeta med sin nya fiendes fiende. Kurderna. Trots Kobane.
Det menar jag är ett skäl att Kurdkontrollerade områden kan bli tillflyktsort för dessa rebeller.
Men det tror jag är mindre troligt.
För vill Turkiet (Och Ryssland Syrien och Iran) verkligen markera skickas dessa rebeller till den södra säkra zonen Al-Tanf och USA kommer då tvingas skydda dessa rebeller. Det blir något för Trump att bita i.
What goes around comes around....