2018-09-19, 00:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skulle LW följa SD hela vägen bort till planket? Kanske. Men om dom skulle bara prata tror jag att utanför garagen skulle duga gott. Jag ser bara inte logiken att gå just dit bort.
Sedan är det inte bara runda planket. Man ska runt träd, buskar och över en gräsbank. Inte alls naturligt. Skriken bär ha börjat först där, annars är det ju mer eller mindre rakt in i en villa.

Jag har inte velat ge ut min teori om själva mordet, men jag kan tro att mordet föregicks av ett våldtäktsförsök, därav skriken. Plagget som låg bredvid kroppen har jag svårt att tro att djur sliter av, (säger inte att det är så, säger att jag tror mer på att den åkte av i striden).

Kan vara SD, självklart, men fick just en aha-upplevelse i en annan riktning (som vanligt...). Det kan vara en relation med obesvarad kärlek, en som inte fått LW, men trott på dom två tillsammans. Det skulle passa in bättre med skriken och sedan mordet, även klädesplagget(n?).

Om vi placerar en bil där, med en ilsken man som går ifrån LW mot sin bil, med LW efter sig. Väl framme vid bilen så ska han visa minsann vart skåpet ska stå och vad som han tycker inte mer än rätt med allt han gjort och liknande. Att ta tag i LW bakifrån, hålla för munnen och dra henne dit bak, såg jag länge som omöjligt. Kanske inte det är? Tror mer att han rundande allt och gick dit för att komma undan LW:s förklaringar. Sedan sker det.

Jag tror även att MV:s förklaring till dom utökade avspärrningarna stämmer initialt. Det var för dom hittat blod där. Jag tror att en arg GM slog till LW , LW ville få upprättelse, förklara sig och följde med mot bilen.
Jag tror LW blev utlurad av GM för att tas av daga. Därför passade buskaget bättre än garaget. Undrar vad hen lockade med.
Citera
2018-09-19, 00:58
Medlem
Citat:
Att forsla kropp eller förflytta nej, men GM:s ankomst och avresa från området ksn ha skett med bil.

Men logiken med mobilen faller i detta scenario känner jag själv, även om man kan tänka massa olika scenarios att planterat mobilen strategiskt mellan SD och UW (om man bygger scenariot utan SD).

Att en GM gått längs planket (som MV gör gällande) så ser jag det som naturligt för att inte gå ut bland villorna om någon hört och kommit ut. Sedan vänt tillbaka på gatan till bilen och verkat oförstående.

Men, mycket av MV känns krystat ihop av allmänt känd information, så dom direkta indikationerna hur polisen ska veta att GM gått just där känns avlägsna. Intressant läsning sen hoppas jag!

Jag finner det osannolikt att utredningen bara skulle gissa hej vilt. Jag tror det är väl underbyggt men att man gärna vill ha så många bitar som möjligt i pusslet. Liksom man nu försöker plocka bort dom falska bitarna.

Om människor t.o.m. noterar personer som rör sig i skogen/cykelbana tror jag att man definitivt noterar en främmande bil som står parkerad på en udda plats. Jag bor själv i ett mindre bostadsområde och hur observant man är.

Som jag fattat det har polisen skickat ett flertal mobiler på analys. Området där mobilen pingats låg inte bara nära SDs hus utan även ytterst nära en bred allmän gång/cykel/motionsväg till Vivalla.

För min del är bil osannolikt liksom att polisen gissar eller placerar ut mobiler.
Alla får tro vad dom vill.

EDIT. Märkligt att du finner det högst normalt att en GM parkerar en bil därnere, går upp till LW, retar upp henne så han lurar med henne till bilen och in bakom planket, har ihjäl henne, går efter staketet och sedan smyger tillbaka till bilen med en oförstående min samt slutligen kör därifrån.

Än att SD går till LW, tar mobilen och lurar med henne bakom planket där han tar henne av daga. Sedan springer hem på ca 8 minuter i skydd av skogen.

Jag vet vilken version Ockham skulle föredra.
Senast redigerad av Remark 2018-09-19 kl. 01:26.
Citera
2018-09-19, 01:28
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Om man från vägen svänger av på cykelvägen mot höger och fortsätter en bit så är planket så gott som rundat. En gräsmatta emellan bara. Om jag inte minns fel så finns det även en stig från vägen som leder till FP. Hur menar du att det skulle behöva gås runt träd, buskar och över en gräsbank? Tänker du att stigen är den enda vägen som är aktuell?

Tror också det är hyfsat lättillgängligt från båda håll. Det finns en liten stig som leder upp direkt från LWs gata till planket. Nu bor jag inte i Örebro och har heller inte varit på fp, men från Google Maps och foton har jag fått intrycket av att det bara rör sig om ett par meter (?) Samt att man även ser slutet av planket från gatan.

Övre bilden från Google maps; stigen från Byalagsgatan. Nedre bilden från någon tidning efter mordet, samma vinkel men närmare. Visar även rätt bra hur växtlighet och stig såg ut vid tidpunkten.

http://forumbilder.se/H83RS/20180919-005739
Citera
2018-09-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men vänta lite nu, jag hänger inte alls med i dina slutsatser. Du får gärna klargöra då dina resonemang inte går ihop. För mig åtminstone.

Min första och tredje fetning: Garaget som du hänvisar till ligger ju väldigt nära platsen där en bil eventuellt skulle stått parkerad. Varför skulle utanför garaget ”duga gott” men inte 20 meter därifrån? Vari ligger skillnaden?

Min andra fetning: Om man från vägen svänger av på cykelvägen mot höger och fortsätter en bit så är planket så gott som rundat. En gräsmatta emellan bara. Om jag inte minns fel så finns det även en stig från vägen som leder till FP. Hur menar du att det skulle behöva gås runt träd, buskar och över en gräsbank? Tänker du att stigen är den enda vägen som är aktuell?

Precis, vilket en boende känner till så klart. Liksom hundägaren som fann kroppen. Jag tror EGT som säger sig besökt platsen tog den "osmarta" vägen. Förståeligt om man litade på medias bilder. Men den smarta vägen ser man direkt om man läser kartan. Jag tror det är en bilväg, Rättarevägen.
Senast redigerad av Remark 2018-09-19 kl. 01:49.
Citera
2018-09-19, 02:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
JH, ja, jo jag har sagt att han i så fall gick mot centrum, därav planket.
Någon annan GM har jag inte fört upp här, annat än random.
Det är just SD som inte passar in. "Han kanske tog hennes mobil och gick dig", "kärleksnäste" och liknande gissningar känns så fel och långsökt. Det är bara för att hitta nått som kan stämma in på varför LW och SD hamnade där. Jag ser ingen logisk eller naturlig orsak.

Men visst, det finns ett antal andra namn i omlopp som kan vara tänkbara (JG, JH örebro, JS, AL är väl dom som fladdrat lite här på tråden). Om någon av dessa är GM så är en parkerad bil i slutet av gatan en bra anledning till planket.
ML tycker jag är intressant på grund av hans nära relation, som jag misstänker inte bara var vänskap, kanske obesvarad kärlek. Mest intressant är just tiderna, han kommer hem från USA, dagen efter hinner han hem till LW innan 23:09 med marginal. Han kan ha byggt upp massa frågetecken som han vill ha svar på.

Jag har svårt att placera SD vid den tidpunkten och dag. Känns fel och ologiskt, för mig. Jag har även svårt att förstå nått som SD kan ha så pass otalt med LW att han skulle gå över gränsen, oavsett hur sjuk vissa tycker han är. Skulle han ha nära att tippa över, tror jag det skulle vara förra året i så fall när LW anmäler honom, eller lite senare, när vidden av deras relations förstörelse kommer till honom. NU känns det som för mycket vatten har runnit under broarna för att han ska reagera så våldsamt.

Det första fetade: De hamnade där för att det är i närheten av LW:s bostad. Detta oavsett vem som är mördare

Det andra: Men du har ju sagt att de åkte hem vid planerat datum? Det var alltså en slump att det var samma datum som då hon mördades. Så om ML anlänt någon annan dag, då skulle han inte längre vara aktuell? Du kanske ska ta reda på alla andra människor som anlände Örebro den kvällen, så du kan få fram fler misstänkta? Sen, som redan påpekats, svar på frågor kan man få utan att träffas.

Resten av din text går att avvisa med hänsyn till de uppgifter som finns i tråden rörande SD. Du kan ju själv göra en lista och fylla i frågecknena på ML, så kan vi sedan diskutera vem av SD och ML som känns mest rimlig som GM:

SD
1. Uppvisat våldsamt beteende, hot och kränkningar mot LW

2. Haft en kärleksrelation med LW

3. Fortsatt träffa LW i smyg efter bilincidenten

4. Digital kontakt som påvisat att SD inte velat att LW skulle åka till Norge

5. Saknar Alibi

6. It-forensiskt material som placerar honom i området vid mordtillfället

7. Uppgifter på att SD velat träffa LW på mordnatten, enligt utredarna för att försöka hindra LW att åka till Norge

ML
1.?

2.?

3.?

4.?

5.?

6.?

7.?

Lycka till, och återkom när du funnit omständigheter som kan fylla alla 7 nr under ML.
Citera
2018-09-19, 02:41
Medlem
Lonnrots avatar
Jag tänkte bara droppa en idé innan jag somnar:

Tänk om de var flera geocachare som bestämde sig för att gemensamt ta livet av LW, varav SD var en? Och att kroppen placerats där av andra än SD när SD var i USA? Och att SD:s suspekta beteende mest tjänar till att dra polisens blickar lagom mycket till sig?

Skulle vi ha fått reda på om kroppen hade flyttats?

Jag tänkte på hundägaren som säkert brukar gå ungefär samma runda sex gånger om dagen...

Jag tänkte på att SD haft närmare ett halvår på sig att planera. Och lite annat.

Jag inser att det är lite djärvt. Och att SD kanske skulle ha varit avskriven vid det här laget i så fall.

Sen undrar jag varför SD när han separerar köper huset i princip bredvid UW. Ett hus han f.ö. måste passera om han ska ta skogsomvägen till LW och FP. Till fots.
Citera
2018-09-19, 03:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Tänk om de var flera geocachare som bestämde sig för att gemensamt ta livet av LW, varav SD var en? Och att kroppen placerats där av andra än SD när SD var i USA? Och att SD:s suspekta beteende mest tjänar till att dra polisens blickar lagom mycket till sig?

Jag tänkte på hundägaren som säkert brukar gå ungefär samma runda sex gånger om dagen...

Jag tänkte på att SD haft närmare ett halvår på sig att planera. Och lite annat.

Jag inser att det är lite djärvt. Och att SD kanske skulle ha varit avskriven vid det här laget i så fall.

Sen undrar jag varför SD när han separerar köper huset i princip bredvid UW. Ett hus han f.ö. måste passera om han ska ta skogsomvägen till LW och FP. Till fots.

Kanske tillsammans med JG och HD.
Och JG placerade kroppen när SD och HD var ute
och flög?
Citera
2018-09-19, 03:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Han bodde väl kvar i deras gamla gemensamma hus? Har uppfattat det som att HD är den som flyttat efter separationen.
Citera
2018-09-19, 07:10
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Betänketiden vad gäller SD/HD:s ansökan om skilsmässa har gått ut sedan några dagar vad jag förstått.
Någon som vet/kan se om den gått igenom eller har dom ångrat sig?

Om det stämmer som framkommit i tråden att HD:s föräldrar köpt resa till dessa två. SD har varit otrogen och dom ligger i skilsmässa... Jag skulle köpa en enkel biljett till SD och hoppats på att dottern (som dom säkert tror sig veta är oskyldig) hittade någon annan (om hon nu har svårt att leva ensam).

Blev det nåt svar på din undran igår?

Om de valt att inte skilja sig så kommer vi inte få se delade hjärtan på www.i-orebro.se

Domslut är ju offentliga, så kolla genom att maila frågan till orebro.tingsratt@dom.se och begär handlingarna i mål T 1437-18. De brukar vara snabba med svar.
Citera
2018-09-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Blev det nåt svar på din undran igår?

Om de valt att inte skilja sig så kommer vi inte få se delade hjärtan på www.i-orebro.se

Domslut är ju offentliga, så kolla genom att maila frågan till orebro.tingsratt@dom.se och begär handlingarna i mål T 1437-18. De brukar vara snabba med svar.
Fick svar från någon (kommer ej ihåg nicket) här i tråden som verkar ha koll. Hoppas hen fortsätter med det och återkommer.
Bra sida Du tipsade om där... lägger den på minnet.
Citera
2018-09-19, 07:27
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror också det är hyfsat lättillgängligt från båda håll. Det finns en liten stig som leder upp direkt från LWs gata till planket. Nu bor jag inte i Örebro och har heller inte varit på fp, men från Google Maps och foton har jag fått intrycket av att det bara rör sig om ett par meter (?) Samt att man även ser slutet av planket från gatan.

Övre bilden från Google maps; stigen från Byalagsgatan. Nedre bilden från någon tidning efter mordet, samma vinkel men närmare. Visar även rätt bra hur växtlighet och stig såg ut vid tidpunkten.

http://forumbilder.se/H83RS/20180919-005739

Det stämmer. Både att det är hyfsat lätttillgängligt fån båda håll och att det bara rör sig om några meter.

Min uppfattning är att allt inom aktuellt område ligger närmare än vad som framgår av kartor. Det blir väldigt tydligt när man befinner sig på platsen. Att gå från Lenas bostad ner till stigen vid FP tar inte mer än en någon minut.
Citera
2018-09-19, 07:37
Medlem
Citat:
Helt fel - Jag vill att en mördare sätts bakom lås och bom, oavsett vem det är.
Jag skriver helt klart att det finns så många som analyserar SD, nu ned till hans barndom och hans föräldrar.

Jag är väl medveten om att SD är intressant och fortfarande skäligen misstänkt. Men tills han döms så finns det möjligheten till en annan GM. Ingen verkar ens tänka tanken att han kanske frias.

"Jo, men alla andra i hennes omgivning måste ju ha förhörts och avskrivits!".
Ja, det borde dom. Men enligt er allsmäktiga gud MV så börjar förhören mer eller mindre nu....
Och jag vet dom som inte förhörts.
I min värld så går polisen all in på SD och det borde burit mer frukt än det som uppvisas idag. Även om åklagaren har visst spelrum i att bygga åtalet, innan dom plockar in honom, så är det inte mycket. Han skall plockas in när det finns tillräckligt för åtal.
Det är inte så att om dom har samtal, vittnen, DNA o.s.v att dom väntar inte att han ska försäga sig i telefonen eller att DNS från 1232st grässtrån skall vara färdiganalyserade.
Ibland tror Du på vad MV skriver ibland inte... (som jag).
Men har MV verkligen skrivit att förhören börjar nu... jag tror att många blivit förhörda från början av utredningen men kanske tillkommer det nya personer med tanke på hur stor umgängeskrets LW hade.
Hur kan Du veta att dom Du pratat med inte blivit förhörda... kan det vara så att dom inte berättar det för Dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in