Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Läs på vad definitionen på motorbroms är, det finns tydligt beskrivet.
Att definitioner ändras är i sig inget konstigt, att man missförstår och bär med sig missförståndet hela livet är inget konstigt det heller för den delen. Men du menar alltså att på 60-talet så kallades det inte att motorbromsa om man bara släppte gasen utan att växla ner, vad kallades i så fall det?
Jag, och säkerligen alla som tagit körkort efter mig, har lärt sig att motorbroms är att man släpper gasen och låter bilen sakta in utan att trycka på bromspedalen. Inte på något vis villkorat med att man samtidigt måste växla ner för att maximera retardationen, inte heller det undantaget. Idag handlar det ffa om att spara på materialet.
Nej, jag tänker inte sitta och läsa vad du, och dina gelikar hittat på för ny innebörd av ett, sedan decennier, etablerat begrepp, som även det fanns tydligt beskrivet.
Detta är ännu ett exempel på hur tokigt det blir när man har wikipedia som livsgud.
Jo, det är konstigt att man väljer att kidnappa ett ord, och hitta på en helt ny betydelse, i synnerhet när man inte ens lyckas enas om vad det ska betyda (därav trådstarten).
Du frågar även om att bara släppa gasen hade något eget namn, och det hade det inte.
Det hette, helt enkelt bara, släppa gasen.