2018-09-19, 01:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att retardera genom att slänga i en låg växel och bromsa farten på det sättet är ju förstås också att motorbromsa, men det är inte definitionen av det, .

Det lustiga är att det är exakt så motorbroms beskrivs i körkortsböcker från 50- och 60-talet.
Citera
2018-09-19, 06:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det lustiga är att det är exakt så motorbroms beskrivs i körkortsböcker från 50- och 60-talet.
Ekokörning var inte ett begrepp då, spara bränsle kom ju först med oljekrisen, men framförallt på 90-talet när miljön började betyda mer. Så då kanske motorbromsning endast användes för att minska farten när man inte ville överhetta bromsarna? Och givetvis är även det motorbroms.

Men motorbroms i dagens bemärkelse, och så som det beskrivits sen jag tog körkort på 80-talet, är att släppa gasen och låta bilen sakta ner, utan att frikoppla. Om man behöver växla ner för att motorn inte ska hålla för låga varv och börja driva igen så kan man göra det när lämplig hastighet nås. Och på det sättet spara framförallt bränsle men även på bromsar och däck. Ju längre tid man motorbromsar desto bättre är det, en mild retardation är alltså alltid bättre än en hastig sådan.

Nyare Volvo (drive-bilar bara?) har faktiskt en bra mätare som visar när man kör som mest ekonomisk. Mycket bra om man är intresserad och vill lära sig hur det fungerar bäst med motorbroms.
Citera
2018-09-19, 06:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ekokörning var inte ett begrepp då, spara bränsle kom ju först med oljekrisen, men framförallt på 90-talet när miljön började betyda mer. Så då kanske motorbromsning endast användes för att minska farten när man inte ville överhetta bromsarna? Och givetvis är även det motorbroms.

Men motorbroms i dagens bemärkelse, och så som det beskrivits sen jag tog körkort på 80-talet, är att släppa gasen och låta bilen sakta ner, utan att frikoppla. Om man behöver växla ner för att motorn inte ska hålla för låga varv och börja driva igen så kan man göra det när lämplig hastighet nås. Och på det sättet spara framförallt bränsle men även på bromsar och däck. Ju längre tid man motorbromsar desto bättre är det, en mild retardation är alltså alltid bättre än en hastig sådan.

Nyare Volvo (drive-bilar bara?) har faktiskt en bra mätare som visar när man kör som mest ekonomisk. Mycket bra om man är intresserad och vill lära sig hur det fungerar bäst med motorbroms.
Dagens bemärkelse ?

Nej, man kan inte använda samma ord till olika saker.
Motorbroms har inte ett skvatt med ekokörning att göra.

Begreppet kommer från en tid när föraren fortfarande klarade av att lägga i växlarna själv.

Du kan väl ändå inte mena att dom som motorbromsar på riktigt, plötsligt inte gör det det för att du tycker att motorbroms är något helt annat.
Jag tänker fortsätta motorbromsa, genom nedväxling, när så krävs.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-09-19 kl. 06:52.
Citera
2018-09-19, 07:08
Moderator
Citat:
Dagens bemärkelse ?

Nej, man kan inte använda samma ord till olika saker.
Motorbroms har inte ett skvatt med ekokörning att göra.

Begreppet kommer från en tid när föraren fortfarande klarade av att lägga i växlarna själv.

Du kan väl ändå inte mena att dom som motorbromsar på riktigt, plötsligt inte gör det det för att du tycker att motorbroms är något helt annat.
Jag tänker fortsätta motorbromsa, genom nedväxling, när så krävs.
Läs på vad definitionen på motorbroms är, det finns tydligt beskrivet.

Att definitioner ändras är i sig inget konstigt, att man missförstår och bär med sig missförståndet hela livet är inget konstigt det heller för den delen. Men du menar alltså att på 60-talet så kallades det inte att motorbromsa om man bara släppte gasen utan att växla ner, vad kallades i så fall det?

Jag, och säkerligen alla som tagit körkort efter mig, har lärt sig att motorbroms är att man släpper gasen och låter bilen sakta in utan att trycka på bromspedalen. Inte på något vis villkorat med att man samtidigt måste växla ner för att maximera retardationen, inte heller det undantaget. Idag handlar det ffa om att spara på materialet.
Senast redigerad av Generalknase 2018-09-19 kl. 07:10.
Citera
2018-09-19, 08:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Läs på vad definitionen på motorbroms är, det finns tydligt beskrivet.

Att definitioner ändras är i sig inget konstigt, att man missförstår och bär med sig missförståndet hela livet är inget konstigt det heller för den delen. Men du menar alltså att på 60-talet så kallades det inte att motorbromsa om man bara släppte gasen utan att växla ner, vad kallades i så fall det?

Jag, och säkerligen alla som tagit körkort efter mig, har lärt sig att motorbroms är att man släpper gasen och låter bilen sakta in utan att trycka på bromspedalen. Inte på något vis villkorat med att man samtidigt måste växla ner för att maximera retardationen, inte heller det undantaget. Idag handlar det ffa om att spara på materialet.
Nej, jag tänker inte sitta och läsa vad du, och dina gelikar hittat på för ny innebörd av ett, sedan decennier, etablerat begrepp, som även det fanns tydligt beskrivet.

Detta är ännu ett exempel på hur tokigt det blir när man har wikipedia som livsgud.

Jo, det är konstigt att man väljer att kidnappa ett ord, och hitta på en helt ny betydelse, i synnerhet när man inte ens lyckas enas om vad det ska betyda (därav trådstarten).

Du frågar även om att bara släppa gasen hade något eget namn, och det hade det inte.
Det hette, helt enkelt bara, släppa gasen.
Citera
2018-09-19, 08:41
Moderator
Citat:
Nej, jag tänker inte sitta och läsa vad du, och dina gelikar hittat på för ny innebörd av ett, sedan decennier, etablerat begrepp, som även det fanns tydligt beskrivet.

Detta är ännu ett exempel på hur tokigt det blir när man har wikipedia som livsgud.

Jo, det är konstigt att man väljer att kidnappa ett ord, och hitta på en helt ny betydelse, i synnerhet när man inte ens lyckas enas om vad det ska betyda (därav trådstarten).

Du frågar även om att bara släppa gasen hade något eget namn, och det hade det inte.
Jag har inte hittat på nåt uttryck, jag har lärt mig från unga år att minska farten med hjälp av motorn kallas för motorbromsa. Att du lärde dig nåt annat på 60-talet än vad jag gjorde på 80-talet kan väl knappast jag lastas för?

Då, på 80-talet fick jag lära mig att motorbromsa på det sättet, det andra alternativet som fanns, men som inte förespråkades av trafikskolan, var att frikoppla och trycka mer på bromspedalen.
Att sen alla källor som går att söka fram håller med mig är väl endast ett sammanträffande och har knappast med att jag läst det på wikipedia och utgår från det, internet fanns inte när jag lärde mig det.
Citera
2018-09-19, 08:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var är påståendet felaktigt?

Dagens motorer har så låg friktion och en så låg kompression att det inte är lönt att prata om motorbroms. Välkommen till tunga motorer så kan vi prata motorbroms.
I sin helhet. Blanda inte in friktion, det är en fullkomligt försumbar faktor vad det gäller motorbromsning (om vi inte snackar hydrodynamisk friktion i insugsluften men jag antar att du menar friktion mellan motordelarna). Kompressionen har på en ottomotor inte heller mycket med motorbromsningen att göra utan den stora grejen är motståndet som gasspjället gör för luften som ska sugas in i cylindern. Denna effekt är samma idag som förr och motorbromsning är en högst påtaglig effekt såväl på moderna som på ålderdomliga ottomotorer i personbilar.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-09-19 kl. 08:53.
Citera
2018-09-19, 08:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Det är ingen som har ens försökt att hitta på någon ny innebörd av ordet motorbroms och definitionen som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd är lika giltig idag som på 1910-talet.

Motorbromsning kan ske genom att enbart släppa gasen men ligga kvar på samma växel eller genom att växla ner. Det senare förfarandet ger kraftigare bromsning men båda fallen är motorbromsning. Du har inte fel och Generalknase har inte heller fel, båda talar om motorbromsning, bara det att du talar om förstärkt sådan genom nedväxling.
Citera
2018-09-19, 09:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Då, på 80-talet fick jag lära mig att motorbromsa på det sättet, det andra alternativet som fanns, men som inte förespråkades av trafikskolan, var att frikoppla och trycka mer på bromspedalen.
Att sen alla källor som går att söka fram håller med mig är väl endast ett sammanträffande och har knappast med att jag läst det på wikipedia och utgår från det, internet fanns inte när jag lärde mig det.
Sammanträffande är lite fel ord.

Det är så att den som äger den moderna medietekniken skapar ett tolkningsföreträde.

Och att den nya generationen hittat på, eller missförstått, ett ord, och ändrat innebörd och lagt ut det på nätet gör det inte riktigare.
Citera
2018-09-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I sin helhet. Blanda inte in friktion, det är en fullkomligt försumbar faktor vad det gäller motorbromsning (om vi inte snackar hydrodynamisk friktion i insugsluften men jag antar att du menar friktion mellan motordelarna). Kompressionen har på en ottomotor inte heller mycket med motorbromsningen att göra utan den stora grejen är motståndet som gasspjället gör för luften som ska sugas in i cylindern. Denna effekt är samma idag som förr och motorbromsning är en högst påtaglig effekt såväl på moderna som på ålderdomliga ottomotorer i personbilar.

Nja.... en liten korrektion behövs faktiskt.
Jo, kompressionen har faktiskt mycket med motorbroms att göra, utgör faktiskt en stor del av motorbromsens effektivitet. Det du nämner med gasspjället påverkar en del det med, alltså pumpeffekten som stängt gasspjäll orsakar, men inte så himla mycket.

Dieselmotorer har ju i alla tider haft klart kraftigare motorbroms i alla tiden, och de var faktiskt helt utan gasspjäll under en massa år och har börjat få gasspjäll först på senare år. Man reglerade ju gaspådraget genom att reglera bränslemängden med gaspedalen. Hur som helst visar det att kompressionen har en väsentligt del av motorbromsningen, sannolikt den största.
Citera
2018-09-19, 20:40
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh va?

Några roliga tankeställare:

Jag kan med min bil rulla en kilometer genom att bara släppa på gasen, dvs min bil bromsas inte av kompressionen.
Jag kan också motorbromsa min bil genom att växla upp två växlar utan gas. De flesta bilar dör då.

Riktigt motorbroms sitter i avgasspjället!
Om du lär dig att läsa innantill, och inte läser det jag skriver som Fan läser bibeln så förstår säkert även du.
Citera
2018-09-21, 15:46
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Va? Du beskrev att bilen går fortare när man växlar från ettan till trean och kallar detta undantag i ämnet motorbroms.
Det är väl inget jävla undantag? Det är ju något helt annat än motorbroms.
Att du ens skriver detta begriper jag inte.

Kan gå...

https://www.youtube.com/watch?v=raALgmbSCGI

Att du ens tänker. Får mitt huvud att explodera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in