2018-09-18, 18:19
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
”Precis på samma sätt”?
”Samtliga automater” Samtliga?

Jag har en V60 årsmodell 2018. Den motorbromsar inte precis på samma sätt.
För den växlar inte ned automatiskt lika fort vid släpp på gasen som man gör på en manuell, för att få till den sk riktiga motorbromsningen vid tex en motorvägsavfart.

Och åker jag runt på byn med en manuell så behöver jag förmodligen inte använda bromspedalen en enda gång vid korsningar (förutom vid helt stopp).
Göra samma sak med automat går inte. Om man inte slår av på gasen 100-200m innan korsningen och rullar fram sakta.
I min V70 med automatlåda puttar jag bara spaken åt sidan till Sport-läge, då växlar lådan ner och tillåter högre varvtal på motorn. Motorbromsningen blir mycket mer effektiv då.
Citera
2018-09-18, 18:21
Medlem
PlutoJs avatar
Vi kan komplicera diskussionen ytterligare genom att ta upp retarder och VEB. Men det gäller bara lastbilar och bussar...
Citera
2018-09-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Mata inte pajastrollet Denom.

En fråga till er kunniga, hur fungerar motorbromsning på automatbilar?

Körde en Audi Q3 2017 automat och när den ställdes in på ecomode och man släppte på gasen i motorvägsfart så uppfattade jag det som att den lägger i Neutral för att bilen ska rulla så mycket som möjligt men är detta verkligen eco då bilen drar mer bränsle under tomgång än när 6ans växel är i och man rullar nedåt(dvs 0L/mil)?

Man rullade iofs jääävligt långt men vet någon hur det fungerar i andra nya automatbilar? Antar att dem bara ligger kvar i högsta växeln möjligt.

Mitt favvoämne, har ältats många gånger på fb.
Om man inte behöver sänka hastigheten, så är frihjul mer eco än motorbroms.
Anledningen är att det du motorbromsar bort måste du accelerera upp igen, så trots lite förbrukning är frihjul att föredra.
Om man inte behöver sänka eller hålla nere hastigheten då.
Citera
2018-09-18, 20:21
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Mitt favvoämne, har ältats många gånger på fb.
Om man inte behöver sänka hastigheten, så är frihjul mer eco än motorbroms.
Anledningen är att det du motorbromsar bort måste du accelerera upp igen, så trots lite förbrukning är frihjul att föredra.
Om man inte behöver sänka eller hålla nere hastigheten då.

Nu i efterhand med tanke på ditt inlägg så upplever jag nog eco-mode som mer eco än motorbroms då man kunde rulla nästan gratis i uppskattningsvis 5 mil på den 50 mils sträckan jag körde och även tillföra mindre gas för att bibehålla samma fart.

Som du säger så måste man ju tillföra den energin som man tidigare motorbromsade bort och har då iprincip gått +-0.
Citera
2018-09-18, 21:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Vi kan komplicera diskussionen ytterligare genom att ta upp retarder och VEB. Men det gäller bara lastbilar och bussar...
Då retardern sitter efter motorn (och även efter växellådan) så är det ingen motorbroms, retardern skulle ju t o m kunna funka även om man tog bort motorn. Avgasbromsen VEB däremot är ju en förstärkning av motorbromsverkan och hör definitivt till ämnet motorbromsning.

El- och elhybridbilar kan ju även göra regenerativ bromsning då motorn får gå som generator och mata tillbaka energi till batteriet, det får väl också kallas motorbromsning även om motorn i det ögonblicket är en generator, dess huvudroll är ju ändå att vara motor.
Citera
2018-09-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Motorbromsning - Definition
- Man motorbromsar när man släpper gasen.

SÅ! KLART! NU ÄR ALLA NÖJDA OCH VET DETTA!

Men icke!

Det springer omkring massvis med människor som är helt övertygade om att motorbromsning sker vid "den lilla inbromsningen" som sker när man växlar ner. Andra är övertygade om att det är hela processen från att man släpper gasen tills att man växlat ner.

Kan vi komma överens en gång för alla att motorbromsning är när man släpper gasen, punkt slut?

Eller finns det besserwissrar här som 100% vet annat?

Motorbromsning är per defintion när du bromsar ditt fordon med hjälp av motorns kompression. Detta kan du göra via två huuvdsakliga sätt:

1) Du ändrar motståndet i vridmomentet genom transmissionen, vilket gör att kompressionen tar över motståndet och fordonet bromsar in. Dvs. Du släpper gasen och växlar ned.

2) Du använder ett avgasspjäll som stryper utförseln av avgaser som gör att kompressionen ökar och motorn får svårare att driva.

Dagens bensindrivna oktomotorer som sitter i en personbil har aldrig det kompression vi talar om här, så det är extremt felaktigt att säga att man motorbromsar när man kör personbil. Däremot motorbromsar man som hjälpbroms när man kör buss eller lastbil och detta är då typ 1, typ 2 eller båda två samtidigt.
Citera
2018-09-18, 21:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
[...]
Dagens bensindrivna oktomotorer som sitter i en personbil har aldrig det kompression vi talar om här, så det är extremt felaktigt att säga att man motorbromsar när man kör personbil. [...]
Sluta skriva extremt felaktiga saker!
Citera
2018-09-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men då handlar det om mer eller mindre effektiv motorbroms.
Men TS är väl en sån där jävla besserwisser.

Ja, tt släppa på gasen är att motorbromsa. Dock ofta rätt oeffektiv såndan varvid man ofta växlar ner en eller två växlar så att bilen faktiskt markant saktar ner.

Nu vet nog Stegbil om att man inte alltid motorbromsar när man släpper gasen. Har du en motor med roll out så kan du rulla kilometer med samma hastighet utan att gasa.

Med dagens motorer så pratar vi inte om motorbromsning då dagens personbilar har en så liten kompression och friktion i sig att det är lönlöst. Detta för att spara på bränsle.
Citera
2018-09-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sluta skriva extremt felaktiga saker!

Var är påståendet felaktigt?

Dagens motorer har så låg friktion och en så låg kompression att det inte är lönt att prata om motorbroms. Välkommen till tunga motorer så kan vi prata motorbroms.
Citera
2018-09-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Som jag skrev ang att ligga kvar på trean utan att gasa = motorbroms.
När man inte gasar för att driva bilen framåt är motorbroms. Okej?
Däremot att lägga i högre växel för att ha högre fart på tomgång är inte motorbroms. Okej?

Behöver jag förklara tomgång så behöver ni bara fråga. Det är lugnt.

Eh va?

Några roliga tankeställare:

Jag kan med min bil rulla en kilometer genom att bara släppa på gasen, dvs min bil bromsas inte av kompressionen.
Jag kan också motorbromsa min bil genom att växla upp två växlar utan gas. De flesta bilar dör då.

Riktigt motorbroms sitter i avgasspjället!
Citera
2018-09-18, 22:45
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då retardern sitter efter motorn (och även efter växellådan) så är det ingen motorbroms, retardern skulle ju t o m kunna funka även om man tog bort motorn. Avgasbromsen VEB däremot är ju en förstärkning av motorbromsverkan och hör definitivt till ämnet motorbromsning.
Helt riktigt. Nämnde det enbart för att man normalt aktiverar retardern när man släpper gasen, med tanke på TS definition av motorbroms och som sagt för att komplicera diskussionen.

VEB är å andra sidan en väldigt effektiv anordning. Bromsverkan kan vara väldigt stark mätt i effekt.
Citera
2018-09-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var är påståendet felaktigt?

Dagens motorer har så låg friktion och en så låg kompression att det inte är lönt att prata om motorbroms. Välkommen till tunga motorer så kan vi prata motorbroms.

Nja... dagens motorer har faktiskt generellt sett likvärdig eller högre kompression än förr i tiden, och kompressionen bromsar in i helvete mycket mer än den interna friktionen. Och så fort man släpper gasen så mycket att motorn inte längre tillför nog energi för framdrift, så sker det motorbroms. Hur kraftig den sen är beror på flera olika faktorer.

Menar du att jag har fel så kan du väl visa oss fakta på att dagens motorer har väsentligt lägre kompression än motorer hade på 60, 70, 80, 90talen.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-09-18 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in