2018-09-18, 16:02
Medlem
Jinxess avatar
Jag vill gärna diskutera magnetfält, då detta sällan nämns. TFES, som förvisso verkar betraktas som fejk av plattjordare själva, menar på deras wiki av FAQ-typ att det helt enkelt orsakas av en ringmagnet:

https://wiki.tfes.org/Frequently_Asked_Questions

De säger att en magnet av denna typ "perfectly replicates what is found on the Earth". Detta är inte sant och kan mycket enkelt falsifieras genom att helt enkelt studera fältlinjerna för en sådan magnet. Att försöka förvränga elektromagnetisk fältteori med ad-hoc argument så som ni gör med gravitation skulle vara märkligt eftersom denna disciplin är betydligt mer väl underbyggd med praktisk observation av den teoretiska beskrivningens giltighet.

Globmodellen förutsäger att fältlinjerna ska vara parallella med ytan fram till någonstans runt latitud 50° N (vid Danmark). Där ska de avvika från detta och börja påvisa en svag vinkel vilken ökar med ökande latitud. Motsvarande beteende ska ske på södra halvklotet vid början runt latitud 50° S.

Ovan har 1:1 korrelation med verkligheten. Det finns inget sätt att konstruera en ringmagnet som kan påvisa ovan resultat, överhuvudtaget. Hur fungerar magnetfältet på den platta jorden?
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-18 kl. 16:05.
Citera
2018-09-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Jag vill gärna diskutera magnetfält, då detta sällan nämns. TFES, som förvisso verkar betraktas som fejk av plattjordare själva, menar på deras wiki av FAQ-typ att det helt enkelt orsakas av en ringmagnet:

https://wiki.tfes.org/Frequently_Asked_Questions

De säger att en magnet av denna typ "perfectly replicates what is found on the Earth". Detta är inte sant och kan mycket enkelt falsifieras genom att helt enkelt studera fältlinjerna för en sådan magnet. Att försöka förvränga elektromagnetisk fältteori med ad-hoc argument så som ni gör med gravitation skulle vara märkligt eftersom denna disciplin är betydligt mer väl underbyggd med praktisk observation av den teoretiska beskrivningens giltighet.

Globmodellen förutsäger att fältlinjerna ska vara parallella med ytan fram till någonstans runt latitud 50° N (vid Danmark). Där ska de avvika från detta och börja påvisa en svag vinkel vilken ökar med ökande latitud. Motsvarande beteende ska ske på södra halvklotet vid början runt latitud 50° S.

Ovan har 1:1 korrelation med verkligheten. Det finns inget sätt att konstruera en ringmagnet som kan påvisa ovan resultat, överhuvudtaget. Hur fungerar magnetfältet på den platta jorden?
Vad gör denna ringmagnet?
Vart pekar denna vinkel? In mot den sfäriska jorden centrum eller liknande?
Citera
2018-09-18, 22:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, och detta är ett diskussionsforum och du befinner dig diskussionen för platt jord. Det går med andra ord alldeles utmärkt att diskutera detta. Det är en spekulation kring vad domen kan bestå och den kan se ut.

Vi vet att lufttrycket i ett slutet system är konstant, dvs trycket är lika stort överallt. Om jorden vore omsluten av en "doom" så borde lufttrycket vara konstant. Hur kommer det sig då att lufttrycket minskar med stigande höjd?

Vi vet att det finns geostationära satelliter och vi vet att dessa befinner sig 36000 km ovanför ekvatorn. Hur funkar detta med en "doom"?

Vi kan och har mätt avståndet till himlakroppar, jag har t.ex själv mätt avståndet till månen, och dessa finns väldigt långt bort. Hur funkar det ihop med din "the doom"?

Vi vet att massor med männskor har åkt kors och tvärs över sydpolen utan att ha stött på "the doom". Hur funkar det?

Faktum är att det massor indikationer på att det inte finns en stor kupol över jorden. Och det finns faktiskt inte en enda indikation på att det finns en kupol.

Precis allt talar för att det inte finns en kupol och inget talar för dess existens. Så förklara gärna varför i hela världen vi ska tro på dig och dina sagor?
Citera
2018-09-18, 22:15
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det var väl i ärlighetens namn inte svar på Jinxes fråga. Han, liksom jag, undrar hur magnetfälten fungerar på den platta jorden.

Vi har en klar modell hur detta fungerar på den sfäriska jorden och modellen stämmer överens med våra observationer. Vad vi däremot inte förstår hur våra observationer förklaras om jorden är platt.
Senast redigerad av madtop 2018-09-18 kl. 22:18.
Citera
2018-09-18, 22:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och du svarar med att ta upp andra saker. Föga förvånande.
Om du inte är intresserad av diskussion kan du väl surfa porr!

Jag tar inte alls upp andra saker, jag knyter an till ditt inlägg om "the doom" och förklarar för dig att vi har massor med observationer som talar emot "kupolen".

Och jag vill diskutera hur du trots att massor talar emot en "doom" och inget för dess existens tror på skiten.
Citera
2018-09-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tar inte alls upp andra saker, jag knyter an till ditt inlägg om "the doom" och förklarar för dig att vi har massor med observationer som talar emot "kupolen".

Och jag vill diskutera hur du trots att massor talar emot en "doom" och inget för dess existens tror på skiten.
Dome, kallas det på engelska. Varför kan du inte diskutera den platta jorden? Varför kan du inte föra ett hypotetiskt resonemang om vad exempelvis domen skulle bestå av som tex is?
Citera
2018-09-18, 23:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Dome, kallas det på engelska. Varför kan du inte diskutera den platta jorden? Varför kan du inte föra ett hypotetiskt resonemang om vad exempelvis domen skulle bestå av som tex is?

Men jag diskuterar ju den platta jorden. Hur kan lufttrycket falla med stigande höjd på den platta jorden?. Hur kan vi ha geostationära satelliter utanför kupolen? Hur kan vi se månen om den befinner sig långt utanför kupolen?

Och visst kan vi diskutera vad den rent hypotetiskt kan bestå av. Is är fullständigt uteslutet av massor med skäl. Hur får du t.ex till att en enorm värmekälla (solen) sitter i is utan att isen smälter och hur kan vi se månen genom en mil tjock is?

Jag tror att kupolen inte består av något utan den är endast en "personlig upplevelse".
Citera
2018-09-19, 04:17
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Så, vad tror du detta kan vara för material som dessa egenskaper?
Hur tjock tror du denna dom / vägg är?

Tydligen ska den vara tjockare än 10 km om vi ska utgå från vad personen som skrev på facebook påstår är sanning. Frågan är väl hur tjock den måste vara för att vi inte ska se igenom på andra sidan. Förövrigt, svaret på vad som finns under den platta jorden måste givetvis vara helvetet. Tänk en cylinder av djupare och djupare fördärv och elände.

Citat:
För att orientera sig med hjälp av himlakroppar så:
- föreställer man sig ett horisontalplan
- sedan tänker man sig att himlen är en sfär med himlakroppar fästade på den.

"På himlavalvet skall ljus bli till.." (1 Mos 1:14)
"Han satte ljusen på himlavalvet..." (1 Mos 1:17)

Känns det igen? Jag lutar åt att denna version är mer pålitlig än den sfäriska, då den faktisk kan observeras.

Absolut. Jag skulle välja att tolka himlavalv (om det var himlavalv på originalspråket?) som en poetisk tolkning av hur den dåtida vandringssägen som detta baseras på ofta berättades innan den nedtecknades. Jag har fått känslan av att det för dig inte är intressant vad som är sant utan snarare verkar vara vad du vill tro på. Rätta mig gärna om jag har fel. Förutsatt att jag har rätt; känns det inte deprimerande att misstro alla? Om platta jorden är sann så känns det som en väldigt fruktansvärd värld att leva i. Man måste inte lita på alla men jag skulle aldrig kunna misstro alla.

Citat:
Vad finns utanför denna dom?
"I vattnet skall ett valv bli till, och ska skilja vatten från vatten." (1 Mos 1:6)
Jag tror att vatten finns utanför, vad tror du?

Jag tror att det måste vara paradiset. Vad finns sedan utanför vattnet? Är det inneslutet i en sfär? Skulle det fortsätta i all oändlighet? Känns ganska poänglöst om det är något skapat av Gud. Följdfrågan då är naturligtvis om vi kan ta oss igenom domen, under förutsättning att den är av finit tjocklek. Är det kanske det som de försöker dölja? Att de på något vis upptäckt paradiset. Detta har vissa plattjordare teoretiserat kring tidigare och jag skulle kunna tänka mig det. Men, skulle inte detta orsaka vedergällning från Gud? Har det orsakat det redan, kanske? Många funderingar.
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-19 kl. 04:49.
Citera
2018-09-19, 04:22
Medlem
Jinxess avatar
Citat:

Jag har spenderat (läs slösat, tyvärr) åtskilliga timmar på att försöka modellera en ringmagnet som kan reproducera det vi upplever på jorden. Jag hade tänkt mig att visa en illustration för att klarifiera men fick slut på tid.

Visuella hjälpmedel är väldigt behjälpligt så vi kan återkomma till detta när jag har sådana i min ägo. Som en notis är det faktiskt ganska kul att jag testade detta i somras genom att besöka släkt i Danmark och fågelskåda i Nordnorge. Jag har knåpat ihop en mojäng som kan rotera fritt i alla tre dimensioner vilken jag fäst en permanentmagnet i. Kort sagt så pekar fältlinjerna från sydpolen mot nordpolen. Du kan söka efter 'Earth Magnetic Field Lines' för en illustration.

Som sagt, jag återkommer!
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-19 kl. 04:29.
Citera
2018-09-19, 19:11
Medlem
Citat:
Tydligen ska den vara tjockare än 10 km om vi ska utgå från vad personen som skrev på facebook påstår är sanning. Frågan är väl hur tjock den måste vara för att vi inte ska se igenom på andra sidan. Förövrigt, svaret på vad som finns under den platta jorden måste givetvis vara helvetet. Tänk en cylinder av djupare och djupare fördärv och elände.
Varför måste det som är under vara helvetet, är inte det en religiös tolkning? Nedan betraktar du ju bibeln som vandringsägen, vilket är möjligt att det är?

Citat:
Absolut. Jag skulle välja att tolka himlavalv (om det var himlavalv på originalspråket?) som en poetisk tolkning av hur den dåtida vandringssägen som detta baseras på ofta berättades innan den nedtecknades. Jag har fått känslan av att det för dig inte är intressant vad som är sant utan snarare verkar vara vad du vill tro på. Rätta mig gärna om jag har fel. Förutsatt att jag har rätt; känns det inte deprimerande att misstro alla? Om platta jorden är sann så känns det som en väldigt fruktansvärd värld att leva i. Man måste inte lita på alla men jag skulle aldrig kunna misstro alla.
Jag tror på min modell ja, jag kan inte bevisa den. Tror du verkligen att jag har fel? Varför är du här och argumenterar emot mig? Är det inget inom dig som oroar över min uppfattning, som faktisk sprider sig och blir större?

Citat:
Jag tror att det måste vara paradiset. Vad finns sedan utanför vattnet? Är det inneslutet i en sfär? Skulle det fortsätta i all oändlighet? Känns ganska poänglöst om det är något skapat av Gud. Följdfrågan då är naturligtvis om vi kan ta oss igenom domen, under förutsättning att den är av finit tjocklek. Är det kanske det som de försöker dölja? Att de på något vis upptäckt paradiset. Detta har vissa plattjordare teoretiserat kring tidigare och jag skulle kunna tänka mig det. Men, skulle inte detta orsaka vedergällning från Gud? Har det orsakat det redan, kanske? Många funderingar.
En liknande fråga. Vad finns utanför den runda jorden? Rymden? Pågår den i all oändlighet? Var börjar den och var slutar den? Den sfäriska jorden har ju liknande föreställningar, svarta hål som ingen kan se, svart materia som ingen kan se men på den sfäriska jorden kallas det vetenskap medan jag är hänvisad till denna tråd.

Om gud skapat världen är den ju i allra högsta grad intressant? Varför? Ingen verkar kunna svara på detta.
Citera
2018-09-19, 20:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
En liknande fråga. Vad finns utanför den runda jorden? Rymden?
Ja.

Citat:
Pågår den i all oändlighet?
Ingen vet.

Citat:
Var börjar den och var slutar den?
Rymden börjar där atmosfären slutar. Den yttersta delen av atmosfären kallas för Exosfären, den börjar c:a 600 km från jordens yta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Exosf%C3%A4ren
Var rymden slutar (om den har ett slut) är det som sagt ingen som vet.

Citat:
Den sfäriska jorden har ju liknande föreställningar, svarta hål som ingen kan se, svart materia som ingen kan se men på den sfäriska jorden kallas det vetenskap medan jag är hänvisad till denna tråd.
Vad har det där med runda jorden att göra?
Citera
2018-09-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja.

Ingen vet.

Rymden börjar där atmosfären slutar. Den yttersta delen av atmosfären kallas för Exosfären, den börjar c:a 600 km från jordens yta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Exosf%C3%A4ren
Var rymden slutar (om den har ett slut) är det som sagt ingen som vet.

Vad har det där med runda jorden att göra?
Poängen är att det den sfäriska jorden kallar vetenskap är fantasier, precis som domen som är gjord av 'sky-ice'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in