2018-09-09, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men då kan ju du visa hur det ser ut på den platta jorden.
Exakt VAD hindrar dig att visa hur det fungerar på den platta jorden?
Det gjorde jag ju, det är ju det denna diskussion handlat om. Jag har visat för dig hur månens uppträdande som vi alla kan bevittna endast är möjlig på en platt jord.

Gonatt!
Citera
2018-09-09, 02:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det gjorde jag ju, det är ju det denna diskussion handlat om. Jag har visat för dig hur månens uppträdande som vi alla kan bevittna endast är möjlig på en platt jord.

Gonatt!

Nej, du har sagt att det är så. Inte hur det fungerar i praktiken.
Kan du RITA hur det ser ur?
Citera
2018-09-09, 10:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vore det inte bättre om du förklarade hur en rund jord förklarade hur en måne kunde vända sig 180 grader?

Månen vänder sig naturligtvis inte - det är betraktaren nära sydpolen som är ’uppochned’ jämfört med den vid nordpolen.
Citera
2018-09-09, 10:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Gonatt!

Anledningen till att du svamlar här och vägrar svara på frågan (’ja’ är inget svar på frågan ’A eller B?’) är att du nånstans inser att du hamnar i en ocean av problem för din åsikt att jorden är platt. Du beter dig patetiskt.
Citera
2018-09-09, 11:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har visat för dig hur månens uppträdande som vi alla kan bevittna endast är möjlig på en platt jord.

Gonatt!

Nej det har du verkligen inte. Du har varken förklarat varför våra observationer av månen inte fungerar på en sfärisk jord eller hur i helsike de kan förklaras på en platt jord.

De flesta människor inser att det är precis tvärtom, de flesta inser att våra observationer av månen bevisar att jorden är en sfär.
Citera
2018-09-09, 12:29
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Vad härligt att du kunde manipulera oss plattjordingar så framgångsrikt! Visserligen kan man undra varför en sådan självutnämnd intelligent ubermensch som du överhuvudtaget känner behovet att bevaka denna tråd.

Självutnämnd? När då? Akta dig för att vilja kasta ut mig från tråden, det börjar kännas som gangstalking. Är du en shill för Mark Sargent?

Citat:
Men, varför måste en observatör vända sig om på den runda jorden när denne observerar månen?

Därför.

Citat:
Jo, för om denne inte gör det blir jorden platt. Sorry!

Vad är detta för trams? Har en person ögon i nacken på en platt jord? Det är exakt samma princip vid vandring längs med ett plan. Om du tittar på en fläck i taket måste du vända dig om när du gått under den, annars får du nog ryggproblem.

Kommentar till videon:

Att göra en enkel modell av en jord och låta en gubbe som skalenligt är 1500 km lång vandra längs med globen är poänglöst och visar ingenting. Det visar bara hur desperata ni är efter att bevisa saker som inte behöver bevisas samtidigt som ni misslyckas att göra detsamma - vilket inte borde vara möjligt.

Problemet med resonemanget kring "bara på en platt jord" är att den skenbara rotationen av månen är kopplad till jordens kurvatur, det är alltså inte bara att "vända på sig vid ekvatorn" det handlar om. Vår uppfattning av vad "upp" är ändras med jordens kurvatur. Detta är ingen myt utan fullt synligt och kan upplevas mycket enkelt om man gillar att resa. Gillar du att resa?
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-09 kl. 12:32.
Citera
2018-09-09, 14:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag anser att gubben på sydpolen kommer att se pilen peka uppåt, så tror jag det såg ut. Precis som din poäng är vilken du låtsats tjata om i flera inlägg om att jag inte svarat på.
Vi vet att gubben på sydpolen ser att pilen pekar nedåt.
Vilket är enkelt att förklara med globmodellen, observatörernas "upp" är olika, i förhållande till månen.
På den platta jorden är "upp" samma för alla observatörer, alltså skulle det inte se ut som månen är uppochned, beraktat från nord/sydpolen. Nu måste du införa ad-hoc-hittepå, (någon påstod tidigare att månen är ett hologram) för att få observationen att gå ihop med modellen.
Citera
2018-09-09, 15:13
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vi vet att gubben på sydpolen ser att pilen pekar nedåt.
Vilket är enkelt att förklara med globmodellen, observatörernas "upp" är olika, i förhållande till månen.
På den platta jorden är "upp" samma för alla observatörer, alltså skulle det inte se ut som månen är uppochned, beraktat från nord/sydpolen. Nu måste du införa ad-hoc-hittepå, (någon påstod tidigare att månen är ett hologram) för att få observationen att gå ihop med modellen.

Nej men, du vet. Nånting, nånting perspektiv, bottom first och inverse square law.
Citera
2018-09-09, 16:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej men, du vet. Nånting, nånting perspektiv, bottom first och inverse square law.
Jepp, och framförallt FN-loggan.
Citera
2018-09-18, 13:55
Medlem
Domen.

För er som är nyfikna på domen kommer här en tredjehandsuppgift om den från en person som utger sig för att ha varit helikoptermekaniker på McMurdo basen i Antarktis. Han talar om hur forskare där studerar två sorters is. Vanlig is som är vitaktig och is som har samma färg som vår himmel. Denna is kallar de "sky-ice", pga av färgen.

Denna sky-ice hämtas ifrån vad man benämner som "the wall". Den håller en så låg temperatur att den kan hanteras med blotta då den omedelbart fryser hud. Vidare ska den försvinna helt vid uppvärming, alltså lämnar ingen vätska efter sig. Den ska också vara flexibel, kan böjas med andra ord.

Försök att borra i denna vägg ska ha utförts och borrhålet skall ha sträcks sig nånstans mellan 5km till 10km utan att man nått annat än samma material och 'vägg'

Ja, jag vet detta är inte bevis men det är ett diskussionforum, åtminstone till namnet. Jag tycker dock att det var en fascinerande berättelse.

Här kan man höra historien återberättas på Globebusters.

Vid 2:58 https://www.youtube.com/watch?v=_OGa09095lM
Citera
2018-09-18, 14:50
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ja, jag vet detta är inte bevis men det är ett diskussionforum, åtminstone till namnet. Jag tycker dock att det var en fascinerande berättelse.

Här kan man höra historien återberättas på Globebusters.

Vid 2:58 https://www.youtube.com/watch?v=_OGa09095lM

Hur kommer det sig att du litar mer på dessa YouTubers, som du inte har en aning om vilka dom är, som inte påvisar några bevis utan bara sitter och spekulerar (babblar) i över tre timmar, än på den samlade vetenskapen som presenterar offentliga bevis i 1000-tal?

Sky-Ice? Det var det dummaste jag hört!
Citera
2018-09-18, 14:59
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Domen.

För er som är nyfikna på domen kommer här en tredjehandsuppgift om den från en person som utger sig för att ha varit helikoptermekaniker på McMurdo basen i Antarktis.

Det är inte bara tredjehand. Det är en 3 timmar lång video där någon nämner en annan video gjord av en kvinna med skärmbilder från en facebook-grupp där någon påstår att den sett vad ni direkt antar är bitar av domen.

Det är så långsökt det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in