Citat:
Ursprungligen postat av
Logique88
Men hon är väl inte representativ för vänstern? Jag har många vänster(extrema) vänner och vi delar alla samma värderingar kring våldtäkt.
Jag är någon sorts vänster och problemet är väl att våra åsikter om brott och hur man beter sig mot andra människor inte alls finns bland de som högljutt säger sig representera vänstern. Klart man kan problematisera och studera vilka som ligger bakom brott och om sociala och ekonomiska faktorer väger in. Där är jag överens med många andra som säger sig vara vänster. Men jag anser att förklaringar inte ursäktar brott. Man ska tänka på offret i första hand och inte snyfta över brottslingars "jobbiga bakgrund".
Jag har träffat lite för många brottslingar och deras medberoende snyftare till föräldrar, lärare, ungdomspoliser och batikhäxor för att imponeras. Om inte de som säger sig vara vänster säger sig ogilla snyftityden som gäller i det här landet ska de inte heller gnälla när batikhäxor och Jerzy gör sig till talespersoner.
Därför anser jag det är av största vikt att facket och kunderna (dvs elever och föräldrar) säger ifrån för skolpersonal och ansvariga politiker har jag redan räknat bort. För dessa gäller nu enbart en jobbig tid med skademinimering med en förhoppning om sjukskrivning och kanske ett uttalande i pressen om "den svåra tiden med alla hot och krav jag utsattes för".