2018-09-18, 18:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Precis. Nästa gång kommer inte syrierna få skjuta om det är ryska plan uppe och flyger när Israel attacker iranska terrormål. Putin vill inte riskera mer inhemskt motstånd genom att förlora ytterligare spaningsplan till den syriska klantarna.

PS. Detta är alltså luftvärnet som skulle ha skjutit ned typ 95% av alla allierade kryssningsrobotar tidigare i år...
Nej, då användes Pantzir och Tor tror jag. Mer ändamålsenliga mot kryssningsrobotar.
Citera
2018-09-18, 19:00
Medlem
Tillssons avatar
Uppgifter här om att israeliskt flyg även använde den franska fregatten Auvergne som sköld för attacken.

Scenariobild finns i länken.

Fransmännen förnekar, som jag har förstått det, att de deltagit i attacken.

Fortsättning följer...

Citat:
4 Israeli F-16 jets attacked targets in Syria on Monday evening, approaching from Mediterranean at a low altitude. The Il-20 was on patrol in the same area.The warning came just a minute before the attack started,which did not leave time to move the Il-20 plane to a safe area.

https://twitter.com/miladvisor/status/1042004995443499008
Citera
2018-09-18, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Uppgifter här om att israeliskt flyg även använde den franska fregatten Auvergne som sköld för attacken.

Scenariobild finns i länken.

Fransmännen förnekar, som jag har förstått det, att de deltagit i attacken.

Fortsättning följer...

https://twitter.com/miladvisor/status/1042004995443499008

Hur använder man en fregatt som sköld?
Citera
2018-09-18, 19:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var på väg att landa. Annars hade det befunnits 5000m ovanför.

Med tanke på vad som hände efter incidenten med Turkiet där ett ryskt plan blev nedskjutet skulle det inte förvåna mig om banden mellan Israel och Ryssland stärks och att vi genom det kommer att se ett förändrat förhållningssätt till Syrien från Israels sida.
Var inte Ryssland till att börja med mycket ondsinta på Turkiet efter den händelsen? Det är i alla fall vad jag kommer ihåg, Turkiet var verkligen i onåd ett tag. Det var ett bra tag efteråt som de började samarbeta.

Sedan är ju Israel själva roten till terrorismen i Syrien.

Så jag tror att relationen till Israel kommer att bli riktigt djupfryst nu.
Citera
2018-09-18, 19:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonjeshk
Att israhell måste ta till såna här tricks och gömma sig bakom ryska spaningsflyg visar ju att luftvärnet är effektivt.
Det är min slutsats också.
Citera
2018-09-18, 19:14
Medlem
Krickerts avatar
12(?) döda ryssar är enligt tv4 en "fnurra".

Det visar väl lite vart tv4 har sin lojalitet..
Citera
2018-09-18, 19:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Ja undrar bara hur lång stubin Putin och de ryska generalerna har? Hur många fler sådana här händelser kommer att behöva inträffa innan ryssen får nog och sätter ner björnramen. Tydligen är stubinen fortfarande lång. En sak är säker, det här var inte den sista händelsen av det här slaget. Till slut blir situationen ohållbar och en markering kommer att äga rum för att hålla hemmaopinionen på mattan.
Citera
2018-09-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja undrar bara hur lång stubin Putin och de ryska generalerna har? Hur många fler sådana här händelser kommer att behöva inträffa innan ryssen får nog och sätter ner björnramen. Tydligen är stubinen fortfarande lång. En sak är säker, det här var inte den sista händelsen av det här slaget. Till slut blir situationen ohållbar och en markering kommer att äga rum för att hålla hemmaopinionen på mattan.

Det är precis det USA och Israel vill ha. Krig. Situationen i Syrien kommer lösa sig eventuellt, och USA samt Israel står som förlorare. Därför sker denna provokation. Ryssland faller inte för den. Iallafall inte ännu.
Citera
2018-09-18, 20:37
Moderator
vfs avatar
Citat:
Att israhell måste ta till såna här tricks och gömma sig bakom ryska spaningsflyg visar ju att luftvärnet är effektivt.

Dom har knappast gömt sig bakom Ryskt flyg, det behöver dom inte, speciellt inte på låg höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Precis. Sedan Syrien sköt ner ett F-16 plan i februari 2018 med uppdaterad S-200 har Israeliskt flyg inte vågat sig in över västra Syrien.

S-200 får anses som ett obsolet system som i princip bara används av länder i MÖ och Öststater.

Citat:
Hur använder man en fregatt som sköld?

Det gör man inte för att skydda sig mot höghöjdsluftvärn iaf.
Citera
2018-09-18, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Dom har knappast gömt sig bakom Ryskt flyg, det behöver dom inte, speciellt inte på låg höjd.

Det ryska planet höll på att landa. Jag tror jag litar mer på ryska försvarets uttalande än dig.
Citera
2018-09-18, 20:46
Moderator
vfs avatar
Citat:
Det ryska planet höll på att landa. Jag tror jag litar mer på ryska försvarets uttalande än dig.

Jag tror inte du är så kunnig i krigföring, S-200 är primärt ett höghöjdssystem och jag finner det mindre sannolikt att det Ryska planet var på jättelåg höjd. Snarare ett antal tusen meter upp.
Citera
2018-09-18, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag tror inte du är så kunnig i krigföring, S-200 är primärt ett höghöjdssystem och jag finner det mindre sannolikt att det Ryska planet var på jättelåg höjd. Snarare ett antal tusen meter upp.

Jag tror jag litar mer på ryska försvarets uttalande än dig. Om du vill diskutera alternativa teorier så finns det väl ett forum för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in