• 1
  • 2
2018-09-17, 22:13
Medlem
Hej!

Är mitt i försäljning av en bostadsrätt. Målet är att köpa en villa.
Nu till frågan:
Avser att byta bank, där jag även har diverse försäkringar.
Vad är mest fördelaktigt;
- Att lösa befintliga bolån hos den gamla banken och ta med vinstsumman och söka nytt bolån i ny bank?
Eller:
- Att flytta över befintligt bolån till den nya banken och låta dem lösa det gamla lånet och upprätta nytt lån för den kommande bostaden?
Citera
2018-09-17, 22:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoimou
Hej!

Nu till frågan:
- Att lösa befintliga bolån hos den gamla banken och ta med vinstsumman och söka nytt bolån i ny bank?
Eller:
- Att flytta över befintligt bolån till den nya banken och låta dem lösa det gamla lånet och upprätta nytt lån för den kommande bostaden?

Förstår inte riktigt vad du menar. Du kan inte ha kvar lånet när du sålt din bostadsrätt. Den är säkerhet för ditt lån. Ska du belåna din nya bostad måste du ansöka om ett nytt bostadslån. Tänk även på att du ska betala skatt eller begära uppskov på vinsten av försäljningen på din bostadsrätt. Sen behöver du pantbrev ock sådant också men det har du säkert redan koll på.
Citera
2018-09-17, 22:35
Medlem
Tack för svar.
Blev lite tydligare i mitt eget huvud nu.
Jag har lite koll på pantbrev, men läser gärna ett förklarande exempel vad det innebär. 😁
Citera
2018-09-17, 22:37
Medlem
SophieNeveus avatar
Som nämns tidigare i tråden är bostadsrätten som du säljer säkerhet för ditt nuvarande bolån. Pengarna vid försäljningen kommer alltså inte att föras över direkt från köparen till säljaren utan det förs över till banken, som i sin tur betalar ut din andel efter att de har löst dina nuvarande lån.
Citera
2018-09-17, 23:54
Medlem
Inte säkert att du får bättre villkor/ränta bara för att du samlar allt i samma bank.

Har du hittat ett nytt boende som du ska köpa här och nu?!

Har du bunden ränta på den befintliga borätten, kan ett så kallat ”säkerhetsbyte” var av ekonomisk fördel.

Då slipper du att lösa lånet i förtid och betala ränteskillnaden. Då har du kvar lånen i den ”gamla” banken tills det är dags att förnya lånen och kan då välja bank.

Som alla andra skriver så löser man lånen på borätten, innan du får resten av pengarna.

Pantbrev

Du ska köpa ett hus för 1 000 000kr

Finns redan pantbrev på 500 000kr

Kontant insatsen är 15% blir 150 000kr

Du ska med andra ord låna 850 000kr

850 000kr(minus pantbreven som redan finns)- 500 000= 350 000kr

Nya pantbrev på 350tkr. 350*0,02= 7000kr + 375 kr/pantbrev + bankensavgift mellan 500-1000kr =minst 7875kr

Sen har du lagfarten också 1.5% på köpesumman plus 825k om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2018-09-18, 07:37
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Förstår inte riktigt vad du menar. Du kan inte ha kvar lånet när du sålt din bostadsrätt. Den är säkerhet för ditt lån. Ska du belåna din nya bostad måste du ansöka om ett nytt bostadslån. Tänk även på att du ska betala skatt eller begära uppskov på vinsten av försäljningen på din bostadsrätt. Sen behöver du pantbrev ock sådant också men det har du säkert redan koll på.

Mycket riktigt.
Säljer du lägenheten så avslutas det gamla lånet.
Det innebär att nu du har ett guldläge ts.
Hoppa nu inte på första bästa erbjudande utan kolla vad de olika bankerna har att erbjuda dig för villkor (inkl. ränta).
Citera
2018-09-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mycket riktigt.
Säljer du lägenheten så avslutas det gamla lånet.
Det innebär att nu du har ett guldläge ts.
Hoppa nu inte på första bästa erbjudande utan kolla vad de olika bankerna har att erbjuda dig för villkor (inkl. ränta).

Tack för svar! Har varit inne och kollat lite i andra trådar. DB och SBAB verkar kunna erbjuda bra ränta just nu.
Jag har inte hittat ngn ny bostad än som är av intresse, vill göra klart allt i rätt ordning.
Har ett telefonmöte med DB nästa vecka.
Några tips inför det?
Citera
2018-09-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Inte säkert att du får bättre villkor/ränta bara för att du samlar allt i samma bank.

Har du hittat ett nytt boende som du ska köpa här och nu?!

Har du bunden ränta på den befintliga borätten, kan ett så kallat ”säkerhetsbyte” var av ekonomisk fördel.

Då slipper du att lösa lånet i förtid och betala ränteskillnaden. Då har du kvar lånen i den ”gamla” banken tills det är dags att förnya lånen och kan då välja bank.

Som alla andra skriver så löser man lånen på borätten, innan du får resten av pengarna.

Pantbrev

Du ska köpa ett hus för 1 000 000kr

Finns redan pantbrev på 500 000kr

Kontant insatsen är 15% blir 150 000kr

Du ska med andra ord låna 850 000kr

850 000kr(minus pantbreven som redan finns)- 500 000= 350 000kr

Nya pantbrev på 350tkr. 350*0,02= 7000kr + 375 kr/pantbrev + bankensavgift mellan 500-1000kr =minst 7875kr

Sen har du lagfarten också 1.5% på köpesumman plus 825k om jag kommer ihåg rätt.

Tack. Har idag två bottenlån, varav ena är rörligt och det
andra bundet tom 2019-03.
Så frågan är om det är bättre att låta det vara, eller så är det kanske inte så dyrt att lösa det på en gång?

Pantbrev... är alltså något som tillfaller fastigheten, också en typ av säkerhet?
Citera
2018-09-18, 13:45
Medlem
Citat:
Tack. Har idag två bottenlån, varav ena är rörligt och det
andra bundet tom 2019-03.
Så frågan är om det är bättre att låta det vara, eller så är det kanske inte så dyrt att lösa det på en gång?

Pantbrev... är alltså något som tillfaller fastigheten, också en typ av säkerhet?

Nää.. om du inte ha någon fastighet att flytta över lånet till, så måste du lösa lånet som du har på borätten. Det är ju typ ett ½ år, så det kan nog bli en slant.

Njaa kanske man kan säga... förr var ju pantbrev det. Nu vet jag inte, pantbrev är nu mest till för att banken ska få in mer pengar.
Citera
2018-09-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Nää.. om du inte ha någon fastighet att flytta över lånet till, så måste du lösa lånet som du har på borätten. Det är ju typ ett ½ år, så det kan nog bli en slant.

Njaa kanske man kan säga... förr var ju pantbrev det. Nu vet jag inte, pantbrev är nu mest till för att banken ska få in mer pengar.

Tack!
Tittar på en villa idag där det står att fastigheten har 9 st pantbrev om totalt 2.900000 kr.
Verkar inget vidare va?
Citera
2018-09-20, 22:25
Medlem
byt bank
Citera
2018-09-20, 22:27
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Hej!

Nu till frågan:
Eller:

Nordnet har ganska bra villkor. Beroende på ens egna kapital betalar man olika mycket. 0.79% om man har lite plus på kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in