Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
SD:s motiv:
Oavsett vem GM är, så är det troligast ett mord i affekt. En otrolig känslostorm som GM inte kan hantera.
Sjuka människor kan få det för småsaker som går emot dom. Friska människor har alla en tröskel, men olika hög (ja, jag kommer få skit för detta, men orkar inte bråka med er om det, tänk till innan ni skriver nått. Alla kan döda, finns på nätet att söka fakta om).
I detta fall så finns beskrivningarna om SD som kontrollerande och att han ville ha LW för sig själv, motsatte sig hennes resa och allt detta. Så ja, det finns parametrar som ger näring till hans motivgrund. Men... om man tittar i tiden så har LW rest iväg med ML, AL och allt vad dom heter utan att detta triggat honom.
"Men nu går ju frun ut med skilsmässa" - Ja, och LW reste efter detta.
"Jo, men SD visste kanske att ML och AL var kompisar, men LW sagt att hon vill mer med JH?" - Så kan det vara och kanske då troligaste anledningen om det är svartsjuka motivet handlar om.
"LW kanske hotade att avslöja nått, nu när SD och HD kanske försöker hitta tillbaka till varandra" - Ja, så kan det vara. Tidpunkten talar emot detta (tycker jag och låt mig göra så!). Hon höll på med kalasförberedelser och resan. Han skulle till USA. Det fanns så mycket annat i omlopp att något avslöjande för hämnd känns malplacerat.
MEN... SD har HD att fokusera på. Tror verkligen att dom hade som målsättning att hitta tillbaka till varandra. Jag kan se motivet om SD tappar allt, både HD och LW i ett svep, men det är inte så jag tolkat att hans situation var.
Skulle HD flyttat ut direkt efter det i bilen och LW inte ville ha med han att göra, då ser jag motivbilden och den känslostorm som skulle kunna nå över tröskeln.
Därför faller den motivbilden för mig. Tiden är en läkande faktor vad gäller känslor...
Du skriver ovan: "Skulle HD flyttat ut direkt efter det i bilen och LW inte ville ha med han att göra, då ser jag motivbilden och den känslostorm som skulle kunna nå över tröskeln"...
Vet Du när HD blev varse vad som hänt i bilen, kanske SD höll det hemligt? Tveksam till att han berättat det per omgående.