2018-09-17, 22:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Haha, men snälla du...det kallas växling. Vanlig jävla växling.
Vart är världen på väg?
Nej, om jag släpper på gasen med en högre växel i är det inte motorbroms längre, fattar du trögt?
Citera
2018-09-17, 22:16
Bannlyst
Släpper PÅ gasen.

Tyckte det var viktig input^^
Citera
2018-09-17, 22:17
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej, om jag släpper på gasen med en högre växel i är det inte motorbroms längre, fattar du trögt?
Som jag skrev ang att ligga kvar på trean utan att gasa = motorbroms.
När man inte gasar för att driva bilen framåt är motorbroms. Okej?
Däremot att lägga i högre växel för att ha högre fart på tomgång är inte motorbroms. Okej?

Behöver jag förklara tomgång så behöver ni bara fråga. Det är lugnt.
Citera
2018-09-17, 22:30
Medlem
kobents avatar
Mata inte pajastrollet Denom.

En fråga till er kunniga, hur fungerar motorbromsning på automatbilar?

Körde en Audi Q3 2017 automat och när den ställdes in på ecomode och man släppte på gasen i motorvägsfart så uppfattade jag det som att den lägger i Neutral för att bilen ska rulla så mycket som möjligt men är detta verkligen eco då bilen drar mer bränsle under tomgång än när 6ans växel är i och man rullar nedåt(dvs 0L/mil)?

Man rullade iofs jääävligt långt men vet någon hur det fungerar i andra nya automatbilar? Antar att dem bara ligger kvar i högsta växeln möjligt.
Citera
2018-09-18, 05:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2018-09-18, 06:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Surt när du har en automatare bara.
För att?
Samtliga automater jag har haft har motorbromsat på precis samma sätt som en manuell.
Finns väl ett fåtal med frihjul men det är mer undantag än regel.
Citera
2018-09-18, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Surt när du har en automatare bara.

Klart det går, hur tror du annars det är möjligt att köra i typ alperna utan bromsarna brinner upp?
Citera
2018-09-18, 12:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Mata inte pajastrollet Denom.

En fråga till er kunniga, hur fungerar motorbromsning på automatbilar?

Körde en Audi Q3 2017 automat och när den ställdes in på ecomode och man släppte på gasen i motorvägsfart så uppfattade jag det som att den lägger i Neutral för att bilen ska rulla så mycket som möjligt men är detta verkligen eco då bilen drar mer bränsle under tomgång än när 6ans växel är i och man rullar nedåt(dvs 0L/mil)?

Man rullade iofs jääävligt långt men vet någon hur det fungerar i andra nya automatbilar? Antar att dem bara ligger kvar i högsta växeln möjligt.
På sätt o vis så fungerar motorbroms även på automater iom att spridarna stänger även på denna när man släpper gasen.
Jag använder ofta detta på vägnätet utanför stad.
På mindre vägar så släpper jag gasen inför kurvor som en anpassning till kurvan.
Samma sak vid korsningar. Är jag medveten om att jag snart ska stanna så rullar jag riktigt långt innan jag sedan bromsar. I en modern automat kan man även växla manuellt o då kan man motorbromsa effektfullt även om inte det är något jag gör.
Vid motorväg så kan man även där slå av på farten vid lämplig tidpunkt o då beroende på hur det ser ut bakom. Fördelen här är att du sedan kan rulla till ex en analkande korsning eller bara hastighetssänkning.
Så, automaten utesluter inte motorbroms utan för mig blir den mer användbar än att tramsa med att växla sig ner till stopp. De som gör det när jag är passagerare är inte populära.
Citera
2018-09-18, 12:56
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Motorbromsning - Definition
- Man motorbromsar när man släpper gasen.

Jag hade en bil med V10 motor för ex antal år sedan, den var så råstark så den gjorde 60 km/h på sexans växel i uppförsbacke... trots att jag hade "släppt" gasen helt och hållet.

Motorbromsade jag då...
Citera
2018-09-18, 13:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphwiggum88
Motorbromsning - Definition
- Man motorbromsar när man släpper gasen.
Det duger ju inte som definition. Om man släpper på gaspedalen men frikopplar eller har växellådan i neutralläge så sker ingen motorbromsning.

Man kan släppa upp gaspedalen lite även med växel i utan att det sker motorbromsning och i låg hastighet så kan motorn driva i sin normala riktning (ej motorbroms) utan att man har foten på gaspedalen.

Man kan även motorbromsa trots att man gasar ganska mycket, allt beroende på hastighet och växel. Bilens hastighet behöver inte heller minska utan den kan öka under pågående motorbromsning, t ex i en brant nerförsbacke.

En korrekt definition är att motorbromsning sker då energi överförs från hjulen via växellådan till motorn. En konsekvens av detta (som även kunde användas som definition) är att vridmomentet på motoraxeln (och även övriga axlar i drivlinan) får motsatt riktning vid motorbromsning jämfört med vanlig färd då motorn driver hjulen. M a o är det då hjulen som driver motorn.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-09-18 kl. 14:02.
Citera
2018-09-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För att?
Samtliga automater jag har haft har motorbromsat på precis samma sätt som en manuell.
Finns väl ett fåtal med frihjul men det är mer undantag än regel.

”Precis på samma sätt”?
”Samtliga automater” Samtliga?

Jag har en V60 årsmodell 2018. Den motorbromsar inte precis på samma sätt.
För den växlar inte ned automatiskt lika fort vid släpp på gasen som man gör på en manuell, för att få till den sk riktiga motorbromsningen vid tex en motorvägsavfart.

Och åker jag runt på byn med en manuell så behöver jag förmodligen inte använda bromspedalen en enda gång vid korsningar (förutom vid helt stopp).
Göra samma sak med automat går inte. Om man inte slår av på gasen 100-200m innan korsningen och rullar fram sakta.
Citera
2018-09-18, 13:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
”Precis på samma sätt”?
”Samtliga automater” Samtliga?

Jag har en V60 årsmodell 2018. Den motorbromsar inte precis på samma sätt.
För den växlar inte ned automatiskt lika fort vid släpp på gasen som man gör på en manuell, för att få till den sk riktiga motorbromsningen vid tex en motorvägsavfart.

Och åker jag runt på byn med en manuell så behöver jag förmodligen inte använda bromspedalen en enda gång vid korsningar (förutom vid helt stopp).
Göra samma sak med automat går inte. Om man inte slår av på gasen 100-200m innan korsningen och rullar fram sakta.
Samtliga jag har haft ... Frågor på det?

Precis som TS så anser jag att retardationen inte måste vara särdeles stark för att det ska kallas motorbroms, samtliga tillfällen då bilens rörelseenergi snurrar motorn är att betrakta som motorbroms, till skillnad från när det är motorn som snurrar av egen kraft vid tomgång eller gaspådrag.
Att retardera genom att slänga i en låg växel och bromsa farten på det sättet är ju förstås också att motorbromsa, men det är inte definitionen av det, och nästintill lika mycket energislöseri som att trycka på bromspedalen, en korrekt motorbroms (för att spara energi) görs ju genom att släppa gasen så och rulla så långt som möjligt med högsta möjliga växel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in