Citat:
Ursprungligen postat av
kobent
Mata inte pajastrollet Denom.
En fråga till er kunniga, hur fungerar motorbromsning på automatbilar?
Körde en Audi Q3 2017 automat och när den ställdes in på ecomode och man släppte på gasen i motorvägsfart så uppfattade jag det som att den lägger i Neutral för att bilen ska rulla så mycket som möjligt men är detta verkligen eco då bilen drar mer bränsle under tomgång än när 6ans växel är i och man rullar nedåt(dvs 0L/mil)?
Man rullade iofs jääävligt långt men vet någon hur det fungerar i andra nya automatbilar? Antar att dem bara ligger kvar i högsta växeln möjligt.
På sätt o vis så fungerar motorbroms även på automater iom att spridarna stänger även på denna när man släpper gasen.
Jag använder ofta detta på vägnätet utanför stad.
På mindre vägar så släpper jag gasen inför kurvor som en anpassning till kurvan.
Samma sak vid korsningar. Är jag medveten om att jag snart ska stanna så rullar jag riktigt långt innan jag sedan bromsar. I en modern automat kan man även växla manuellt o då kan man motorbromsa effektfullt även om inte det är något jag gör.
Vid motorväg så kan man även där slå av på farten vid lämplig tidpunkt o då beroende på hur det ser ut bakom. Fördelen här är att du sedan kan rulla till ex en analkande korsning eller bara hastighetssänkning.
Så, automaten utesluter inte motorbroms utan för mig blir den mer användbar än att tramsa med att växla sig ner till stopp. De som gör det när jag är passagerare är inte populära.