2018-09-17, 19:22
Medlem
Motorbromsning - Definition
- Man motorbromsar när man släpper gasen.

SÅ! KLART! NU ÄR ALLA NÖJDA OCH VET DETTA!

Men icke!

Det springer omkring massvis med människor som är helt övertygade om att motorbromsning sker vid "den lilla inbromsningen" som sker när man växlar ner. Andra är övertygade om att det är hela processen från att man släpper gasen tills att man växlat ner.

Kan vi komma överens en gång för alla att motorbromsning är när man släpper gasen, punkt slut?

Eller finns det besserwissrar här som 100% vet annat?
Citera
2018-09-17, 19:25
Medlem
SvinFins avatar
Helt enig med dig.
Lås tråd.
Citera
2018-09-17, 19:29
Medlem
4yoonlys avatar
Det finns undantag dock. Väldigt stor och stark motor (manuell växellåda) och du växlar ifrån 1 till ex. 3'an... då kommer bilen öka i hastighet trots att du släppt gasen dvs ingen bromsning sker utan faktiskt det omvända.

Men generellt ja, släppa gaspedal innebär motorbromsning.
Citera
2018-09-17, 19:31
Medlem
franges avatar
Surt när du har en automatare bara.
Citera
2018-09-17, 19:34
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det finns undantag dock. Väldigt stor och stark motor (manuell växellåda) och du växlar ifrån 1 till ex. 3'an... då kommer bilen öka i hastighet trots att du släppt gasen dvs ingen bromsning sker utan faktiskt det omvända.

Men generellt ja, släppa gaspedal innebär motorbromsning.
Där sket sig diskussionen direkt. Det du säger är inget "undantag" eftersom det inte är motorbroms när du växlar upp som gör att fordonet håller en högre hastighet.

Att du exempelvis ligger kvar på trean i nedförsbacke för att hålla farten nere, är däremot motorbroms.
Ordet är så självklart så jag trodde inte att det kunde missuppfattas. Mer än på flashback alltså.
Citera
2018-09-17, 19:43
Medlem
Z2361s avatar
Älskar att tråden körde i diket redan i trådstarten.

Motorbromsning är all tid då motståndet i motorn bromsar bilen. Detta oavsett om du växlat innan eller växlar efter.

Hur det skall brukas i praktiken på bästa sätt tål de lärda att tvista om
Citera
2018-09-17, 19:45
Medlem
Jag skulle hävda att motorbromsning är när man växlar ned då det blir som en lättare inbromsning, att bara släppa gasen i 120 sänker inte farten särskilt effektivt, att däremot växla ned till 4an ger en inbromsning.

Har själv kört från jobbet, upp på motorväg, av från motorväg, genom några rondeller in på parkeringen genom att bromsa 1 gång och det var vid infarten, resten skedde genom motorbromsning där jag växlat ner.
Citera
2018-09-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Jag skulle hävda att motorbromsning är när man växlar ned då det blir som en lättare inbromsning, att bara släppa gasen i 120 sänker inte farten särskilt effektivt, att däremot växla ned till 4an ger en inbromsning.

Har själv kört från jobbet, upp på motorväg, av från motorväg, genom några rondeller in på parkeringen genom att bromsa 1 gång och det var vid infarten, resten skedde genom motorbromsning där jag växlat ner.

Men då handlar det om mer eller mindre effektiv motorbroms.
Men TS är väl en sån där jävla besserwisser.

Ja, tt släppa på gasen är att motorbromsa. Dock ofta rätt oeffektiv såndan varvid man ofta växlar ner en eller två växlar så att bilen faktiskt markant saktar ner.
Citera
2018-09-17, 20:26
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin

Citat:
Där sket sig diskussionen direkt. Det du säger är inget "undantag" eftersom det inte är motorbroms när du växlar upp som gör att fordonet håller en högre hastighet.

Hur skall jag tolka detta?

TS:
Citat:
Motorbromsning - Definition
- Man motorbromsar när man släpper gasen.

SÅ! KLART! NU ÄR ALLA NÖJDA OCH VET DETTA!

Citat:
Att du exempelvis ligger kvar på trean i nedförsbacke för att hålla farten nere, är däremot motorbroms.
Ordet är så självklart så jag trodde inte att det kunde missuppfattas. Mer än på flashback alltså.

Du beskriver något helt annat. Något jag jag inte ens nämnt.
Jag skrev att det finns undantag till TS beskrivning av definitionen och gav ett exempel.
Citera
2018-09-17, 21:54
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Du beskriver något helt annat. Något jag jag inte ens nämnt.
Jag skrev att det finns undantag till TS beskrivning av definitionen och gav ett exempel.
Va? Du beskrev att bilen går fortare när man växlar från ettan till trean och kallar detta undantag i ämnet motorbroms.
Det är väl inget jävla undantag? Det är ju något helt annat än motorbroms.
Att du ens skriver detta begriper jag inte.
Citera
2018-09-17, 21:58
Medlem
Denoms avatar
Vad är att släppa på gasen i situation där man byter till annan växel då? För det är inte självklart motorbroms i sådana fall.
Citera
2018-09-17, 22:00
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är att släppa på gasen i situation där man byter till annan växel då? För det är inte självklart motorbroms i sådana fall.
Haha, men snälla du...det kallas växling. Vanlig jävla växling.
Vart är världen på väg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in